Der Fendt 1000 Vario. Német mestermunka (x)

Agro Napló
A Fendt 1000 Vario egy teljesen új fejlesztésű univerzális nagytraktor a Fendt gyárból. Az új teljesítménykategóriában - 380LE-től 500LE-ig – az új széria egy igazi nagy teljesítményű vontatótraktor a világpiac számára. A kompakt felépítésével, az új x5S vezetőfülkéjébe integrált többszörösen kitüntetett Fendt Variotronic-kal e traktor mindenkit elbűvöl. Amellett, hogy a széria megfelel a kipufogógázokról szóló Tier 4 károsanyag kibocsátásról szóló előírásoknak, az AGCO/Fendt e szériát a legmodernebb motor és hajtómű technológiával szerelte fel. E nagytraktor 2015 negyedik negyedévétől rendelhető.

Erős és előkelő – a Fendt 1000 Vario

A Fendt 1000 Vario egy univerzális traktor, amely épp mint az összes többi Fendt széria az egyszerű és könnyű kezelhetőségével tűnik ki. E traktor a maga maximális 3,6m magasságával és 14 tonna önsúlyával összehasonlítva a hagyományos koncepciókkal az 500LE-s teljesítmény tartományból sokkal könnyebb, fordulékonyabb, áttekinthetőbb és ebből adódóan lényegesen sokoldalúbb. A Fendt 1000 Vario széleskörű felhasználásra lett tervezve: A nehéz talajmunkákra fejlesztették és ennek ellenére teljesen „közút-kompatibilis” a 60km/h maximális sebességének köszönhetően.

Az új fejlesztésű nagyméretű gumiabroncsoknak (hátsó kerékátmérő 235 cm) és a sokféle pótsúlyozhatóságnak köszönhetően a nagyteljesítményű vontatótraktor a vonóerőt különösen hatékonyan tudja a talajra átvinni. Mindezt kiegészíti és tovább támogatja a VarioGrip keréknyomás szabályozó rendszer, amely révén a vonóerő érezhetően tovább nő.

A Fendt 1000 Vario a nemzetközi piacra került kifejlesztésre. A 60 collos nyomtávval a kifejezetten kapásnövényt termelő piacokra, mint Észak-Amerika vagy Ausztrália is megfelel. A hátsó emelőmű választható az amerikai kivitelben is a Quick-Hitch kerettel illetve lengő alsó húzóval.

Az új nagytraktor természetesen kapható hátsó emelőmű nélkül – tisztán vontató traktorként illetve opcionálisan kérhető a gyári tolt üzemmóddal is.

  

Még több kényelem és még nagyobb kilátás – Az új x5S vezetőfülke

A 800 illetve 900 Variokból ismert x5 vezetőfülke teljesen áttervezésre került és most az x5S vezetőfülkeként még nagyobb kényelemmel, jobb ergonómiával várja a gépkezelőket.

A belső burkolatok kellemes tapintású, könnyen tisztítható un. Softtouch-felületet kaptak. A jobb kezelői kényelem érdekében a vezetőülés most a kormánnyal szinkronban mozog.

A Fendt 1000 Vario méretei miatt az oldalsó üvegek és a szélvédő a jobb kitekintés és a tágas térérzet érdekében 80mm-rel lesüllyesztésre kerültek. Kiegészítő tároló rekeszek, ital- valamint irattartók kerültek a vezetőfülkébe integrálásra.

A vezetőfülke ajtaja 85mm-rel szélesebb lett. A fel- és leszállás lépcsőjének alsó lépcsőfoka – abroncsmérettől függően – két különböző pozícióba állítható.

Az árnyékmentes megvilágítása érdekében a munkalámpák keresztben világítják meg a traktor előtti területet. A Fendt 1000 Vario motorház-tetejébe integrált fényszórók egy dinamikus és erős megjelenést kölcsönöznek a traktornak.

A tökéletes klímatizálás érdekében a nagy teljesítményű klímarendszerbe két ventilátort szereltek be a frisslevegő ventilátor mellé. Egy új, megnövelt légcsatorna, elpárologtató és 22 légbeömlő nyílás gondoskodik a kellemes vezetőfülke klímáról és a huzatmentes, egyenletes légcseréről. A jó kilátás érdekében a traktor 16db a kormányoszlopba integrált levegőfúvókával és az opcionálisan rendelhető: fűthető, ragasztott biztonsági szélvédővel is szállítható.

A 800 és 900 Varioknál megismert a szélvédőn elhelyezett 300°-os szögben törlő ablaktörlő lapát és fúvóka gondoskodik arról, hogy tetszőleges időjárás esetén is előre, ill. a kerekekre a gépkezelő jól rálásson. A Fendt 1000 Vario traktor jobb ablakán egy további ablaktörlő (250°) ill. fúvóka került elhelyezésre a jobb kilátás érdekében. A Dieselross-emblémába integrált kamera kiváló képet szolgáltat a traktor előtti közvetlen térről, az esetlegesen felszerelt munkagép munkájáról.

Az opcionálisan választható fűthető bőrülésnek és aktív ülésklímának köszönhetően a maximális kényelem adott.

Az új felhajtható utasülés irattartóval egészült ki. A jobb oldalon elhelyezett elektronos csatlakozások, dugaljak széles lehetőséget nyújtanak a munkaeszközök ill. külső terminálok áramellátására és az adatcserére.

Az x5S vezetőfülke oldalsó rekeszébe egy aktív hűtőrendszer került beépítésre.

Nagy teljesítményű és dinamikus – A motor és a hajtómű optimálisan összehangolva

A Fendt 1000 Vario négy különböző teljesítménnyel kerül majd gyártásba: Fendt 1038 Vario (380 LE), Fendt 1042 Vario (420 LE), Fendt 1046 Vario (460 LE) és a topmodell a Fendt 1050 Vario 500 LE maximális teljesítménnyel (ECE R24 szerint).

A modulfelépítésnek köszönhetően a nagy hasznos terhelés és az optimális fordulékonyság együtt van jelen e szériában.

A nagytraktor 12,4 literes hathengeres MAN motorral szerelt. A nagyteljesítményű és halk motor a haszongépjármű piacon évente több mint 25000-szer bizonyított és kerül évről évre értékesítésre.

Nagy nyomaték, ami már alacsony fordulatszámon is rendelkezésre áll a traktornak kiváló dinamikát kölcsönöz. A kompakt motorban, a CommonRail nagynyomású befecskendező rendszer gondoskodik a kiváló beporlasztásról és égésről végső soron az alacsony üzemanyag fogyasztásról.

A bizonyított, fokozatmentes hajtómű átalakult az 500LE teljesítmény átvitelére alkalmas hajtómű-hátsóhíd modullá TA400 (transaxle). Továbbra is mechanikus és hidraulikus teljesítmény elágaztatáson alapul, és kiváló gazdaságosságával, jó hatásfokával és hosszú élettartamával valamint üzembiztonságával tűnik ki.

A hátsó TLT a motortól közvetlenül kapja a hajtását így kiváló hatásfokkal rendelkezik. A Traktor-Management System TMS a határterhelés-automatikával (2.0) automatikusan és a leterheltség függvényében szabályozza a sebességet és a motorfordulatszámot. Az eredmény: a beállított sebességet gyorsan eléri és állandó értéken tartja, dinamikus haladás leterhelés mellett is és igény esetén azonnali gyorsítás a Kickdown-Modusnak köszönhetően.

A különféle piaci igényeknek való megfelelés érdekében, a Fendt 1000 Vario 40, 50 és 60 km/h végsebességgel kerülhet le a gyártószalagról.

Teljes körű futómű és biztonsági koncepció (VarioGrip, Fendt Stability Control, Független kerékrugózás, kétkörös fékrendszer, Reaction-kormányrendszer, asszisztenciarendszerek a lassuláshoz és a féklámpához) kimagasló utazási biztonságot nyújt a közúton és a szántóföldön egyaránt.

Hatékonyság és alacsony üzemeltetési költségek – Hidraulika és emelőmű

Az új Fendt 1000 Vario egy nagyteljesítményű hidraulikarendszerrel - két elkülönített kiváló hatásfokú körrel - kerül felszerelésre. Két egymástól független axiál-dugattyús szivattyú az igényelt térfogatáramnak és nyomásnak megfelelően szolgálja ki a két kört.

A szűrők felügyeletének köszönhetően a hidraulikaolaj csereperiódusa 2000 üzemóra vagy 24 hónap. Ez a hosszú időtartam hozzájárul a csökkentett üzemeltetési költséghez.

A hajtómű- és a hidraulikaolaj tartály egymástól elkülönített. Ezzel az olajok keveredése kizárt és az aktív hajtóművédelem megoldott. Ennek köszönhető az is, hogy bioolajok felhasználására is lehetőség van a kihelyezett hidraulikaköröknél.

A hátsó vonókarok külön szerszám nélkül egy felső parkoló állásba fixálhatók, így több hely marad a vonókarok és a kocsirúd (gerendely, stb) között.



Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Belehúztak a Fendt mérnökei

Belehúztak a Fendt mérnökei

Mintegy 450 újságíró részvételével rendezte meg az AGCO/Fendt csoport az őszi sajtótájékoztatóját, amelyen több fontos bejelentést is tettek. Bemutatt...

Tractor of the Year 2020

Tractor of the Year 2020

On the opening day of Agritechnica took place the awarding Ceremony for Tractor of the Year Awards 2020. The event is indeed the celebration of modern...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?