A Fendt 1000 Varioval a gyár termékpalettája kibővült 500LE teljesítményig. Ebben a „német mesterműben” a gyári szakemberek egy sor innovációt ötvöztek acélból és csúcstechnikából.
Az új Fendt 1000 Vario szériával a gyártó egy teljesen új univerzális traktort dobott a piacra olyan teljesítménykategóriában (400-500LE) ahol korábban nem létezett univerzális traktor. A motorháztatő alatt számos újdonság van. A traktorélettartamot és megbízhatóságot legfontosabb célként tekintve az 1000es Varioba került először beépítésre az alacsonyfordulat-koncepciót követő „Fendt ProDrive” és a Fendt VarioDrive meghajtás-technológia.
A Fendt 1000 Vario mint kompakt univerzális nagytraktor négy típussal (1038 Vario, 1042 Vario, 1046 Vario, 1050 Vario) 380-500 LE (ECE R24 szerint) teljesítménnyel kerül 2016 második felétől gyártásra. A traktor önsúlya 14 tonna, ami a széles pótsúlyozási lehetőség következtében az önsúly 50%-val pótsúlyozható.
A moduláris felépítésnek köszönhetően pl. hátsó emelőművel ill. nélkül; hátsó TLT-vel ill. nélkül vagy a sokféle hidraulikacsatlakozás révén a piacon fellelhető szinte valamennyi munkagép csatlakoztatható a traktorhoz. A gyártó szerint a traktor kifejezetten nehéz munkákra, talajmunkákra került kifejlesztésre, amelyeket eddig derékcsuklós, hevederes járószerkezetű- vagy rendszertraktorok voltak csak képesek elvégezni.
Alacsonyfordulat-koncepció: Fendt ID
A Fendt 1000 Vario az első univerzális nagytraktor, amelyben az alacsonyfordulat-koncepciót: „Fendt ProDrive” beépítették. A traktor minden főbb eleme (motor, hajtómű, hidraulika,…) ezen koncepcióra került áttervezésre a „nagy forgatónyomaték - alacsony fordulatszám” mottó szerint. A gyakorlatban: nagy nyomaték, alacsony motorfordulatszám mellett alacsony fajlagos üzemanyag felhasználást jelent.
A traktorba egy hathengeres 12,4 literes MAN motor kerül változtatható geometriájú turbófeltöltővel, amely a gyártó szerint dinamikus teljesítmény-leadást és már alacsony fordulaton is nagy nyomatékot képes leadni. A Fendt 1050 Vario maximális nyomatéka 2400Nm, amelyet 1100-as percenkénti motorfordulatnál ad le. Az alacsonyfordulat-koncepcióra kialakított motor névleges fordulatszáma 1700 fordulat percenként. A fő munkatartománya 1150-1550 1/min.
A 60km/h végsebességét az 1000 Vario 1450, az 50km/h sebességet 1200, a 40km/h sebességet 950 motorfordulatnál éri el a traktor.
A jól bevált Vario-hajtómű VarioDrive hajtáslánccá továbbfejlesztve
A „VarioDrive” hajtáslánccal a Fendt egy teljesen új hajtásláncot fejlesztett ki. Hagyományos megoldás volt eddig, hogy a hajtóművön keresztül jutott a nyomaték hátsó kerekekhez és bekapcsolt összkerékhajtás esetén egy állandó áttételen keresztül az első kerekekhez is. Az új VarioDrive révén a mellső tengely egy külön hajtóműkihajtás révén függetlenül a hátsótengely meghajtásától meghajtható. Az ismert Vario hajtómű került továbbfejlesztésre, amely így mindkét traktortengelyt külön hajtja.
A VarioDrive hajtómű mechanikus-hidraulikus teljesítményelágaztatáson alapul. Egy szivattyúval és két egymástól független hidromotorral rendelkezik, amelyek elkülönítve a mellső- ill. a hátsó traktortengelyeket hajtják. A traktor hátsó tengelyét hajtó hidromotor, egy hidraulikus-mechanikus teljesítmény elágaztatáson: bolygómű és összegző-tengelyen keresztül a teljes sebességtartományon keresztül hajtja a hátsó tengelyt. A másik hidromotor közvetlen összeköttetésben áll a traktor mellső tengelyével és főképp a talajon gondoskodik a nagy vonóerőről.
A mellső- és a hátsó tengely meghajtás átfedése révén a hajtómű teljes kimenő teljesítménye folyamatosan - megszakítás nélkül - a teljes menettartományban (0-60km/h között) /menettartomány kapcsolás nélkül/ rendelkezésre áll. Mivel a mellső traktortengelyt hajtó hidromotor kb. 25km/h feletti haladási sebesség esetén már nem juttat nyomatékot a mellső kerekre (nem hajtja), így a hidromotor és a mellső kerekek hajtása automatikusan szétkapcsolásra kerül. Ezzel a technikai megoldással javul a haladás során a traktor hatásfoka az elmaradó veszteségek miatt, ami a közúti közlekedés (szállítás) hatékonyságát növeli.
Hűtéstechnika Concentric Air System (CAS)
A Fendt 1000 Vario hűtőrendszere a „Concentric Air System” is teljesen új fejlesztés.
A hűtőrendszer lelke az a nagyteljesítményű hidromotor által meghajtott ventilátor, ami koncentrikusan a hűtők előtt ferdén megdöntve helyezkedik el, és amely a hideg levegőt átnyomja a hűtőkön. A fém ventilátorlapátok és a ventilátorház közötti rés kevesebb mint 2mm. A ventilátor a hűtők előtt ellentétben a hagyományos hűtőventilátorokkal hideg levegőt szív be. Mivel a hideg levegő nagyobb sűrűségű ezért több levegőt képes a ventilátor szállítani és arányaiban több hőt képes elszállítani. Mivel a ventilátort hidromotor hajtja, és a fordulatszáma nem függ a motor fordulatszámától, igény szerint szabályozható a hűtési teljesítmény, amely a megoldás következtében akár 70%-kal is kisebb lehet a hagyományos hűtésekhez képest.
Nagy teljesítményű hidraulika
A Fendt 1000 Vario két egymástól független nagyteljesítményű hidraulika körrel rendelkezik.
Két egymástól független axiáldugattyús hidraulikaszivattyú képes a felmerülő teljesítményigényeket (térfogatáram és nyomásigény) a két hidraulikakörben kielégíteni. Az egyik szivattyú teljesítménye 220l/min a második szivattyú teljesítménye 210l/min. Ezáltal a munkagépen lévő két fogyasztó eltérő nyomás és térfogatáram igénye külön-külön a két szivattyú által kielégíthető.
- A Fendt 1000 Vario a novemberi Agritechnika kiállításon került bemutatásra ahol „Az év traktora 2015” díjat nyerte.
- Agritechnika aranyérmet kapott a „VarioGrip Pro” abroncsnyomás szabályozás technikai megoldása.
- Agritechnika ezüstéremmel jutalmazta a zsűri a Fendt 1000es traktor teljesen új hajtásrendszerét a -Fendt VarioDrive-t, továbbá
- szintén Agritechnika ezüstérmet kapott a „Fendt Grip Assistant” rendszert.
Magyarországon a traktor 2016 második felétől lesz várhatóan elérhető.