A káreseményről érdemes minél hamarabb értesíteni a biztosítókat, kárfelméréskor pediga helyszínen tartózkodni, hogy a kárszakértők a veszteségekről minél pontosabb képet tárhassanak fel.
A termelők jóval hamarabb juthatnak kártérítéshez a bonyolult és kiszámíthatatlan forrásokkal működő nemzeti agrár-kárenyhítési alap kifizetéseihez képest, mivel ez utóbbi a mostani károkra várhatóan csak a jövő évben folyósíthat kompenzációt. Szakértők szerint a gazdálkodók természeti csapásokkal szembeni kiszolgáltatottságát jelentősen csökkentené, ha a növénybiztosítási díjakhoz támogatást nyújtana az állam.
Ma négy társaság, az Allianz Hungária, a Generali-Providencia, a Groupama Garancia és a K&H foglalkozik növénybiztosításokkal. A társaságok jég-, vihar-, tűz- és fagykárokra kötnek biztosításokat, míg az aszály és a belvíz ellen továbbra sem lehet ily módon védekezni.
A kárbejelentéseket telefonon, faxon, személyesen, postai úton, illetve az utóbbi időben már e-mailben is elfogadják a biztosítók- közölte az Agromonitor.hu-nak Schmidt Ákos, a riskonline.hu biztosítási portált működtető Európa Tender Kft. ügyvezető igazgatója.
A felvett helyszíni jegyzőkönyvek alapján a biztosítók megvizsgálják, hogy a növénybiztosítások kiterjednek-e a bekövetkezett káreseményekre, illetve a konkrét esetekre milyen kárrendezési limitek vonatkoznak. Ha a társaságok mindent rendben találnak, a kárt körülbelül 15 napos fizetési határidővel megtérítik, így az egész folyamat a bejelentéstől számított 30-60 napig tarthat.
A termelőknek a növénybiztosítások megkötésénél azt kell eldönteniük, hogy a biztosítási díjakat ki tudják-e gazdálkodni vagy sem. A fagykárokra szóló biztosítási díjak a szántóföldi növénytermelésben ma 1,1-5 százalék között mozognak, a gyümölcsösökre és a szőlőültetvényekre viszont a biztosítók komolyabb díjakat kérnek.