Megújult stratégiával javítaná a tokaji borok minőségét a borvidék Fejlesztési Tanácsa - írja a borászportál.hu. Az új stratégia értelmében ezentúl a Tokaji nevet a minőségi édes borok, elsősorban az essencia és az aszú viselhetnék, az olcsóbb borokról pedig végképp száműznék a "Tokaji" és Tokaj régióra vonatkozó megjelölést.
A javasolt irányelvek szerint "Tokajiként" a jövőben az esszenciát és az aszút lehetne forgalmazni. Ugyancsak "Tokajiként", de egy új névvel lehetne értékesíteni a késői szüretelésű borokat és a velük azonos termékkategóriába tartozó szamorodnit is. Emellett "Tokaj Borvidéken termelt" megjelöléssel lehetne ellátni a világban egyre népszerűbb száraz furmint és off-dry borokat, a korábbi "félédes borok" viszont egyik megjelölést sem viselhetnék - jelentette ki Tombor András, a Tokaj Borvidék Fejlesztési Tanácsának elnöke sajtótájékoztatóján.
A jövőben az aszúborok mellett "zászlóshajó" szerep juthat a száraz furmintoknak is, ugyanis a világpiacon egyre nagyobb az igény az ilyen típusú borokra. A számítások szerint 2020-ban a furmintok adhatják a tokaji bortermelés mennyiségének 60-65%-át, értékének mintegy 52-57%-át. Ugyanakkor ebben az időpontban az aszúk és a késői szüretelésűek a teljes termelés 13-18%-át fedhetik le, azonban magasabb áruk miatt a bevételek 27-35%-áért lehetnek felelősek - tette hozzá a tanács elnöke.
A szervezet úgy véli, hogy a tokaji borok elsődleges külföldi piacai - a közép-kelet-európai piacok mellett - az Egyesült Államok, Kína és az Egyesült Királyság lehetnének. A felsorolt országokon belül pedig Kína lehetne az egyik legfontosabb importőr, mivel ott az édes borokat fogyasztók húsz százaléka már ismeri a tokaji aszút, továbbá kellő vásárlóerővel rendelkeznek.