Az élelmiszer bizalmi termék, ezért a folyamatos hatósági ellenőrzések mellett fontos a tudatos vásárlói magatartás is - hangsúlyozta tájékoztatóján Zsigó Róbert. Lényeges, hogy a fogyasztók megbízható és legálisan működő helyeken vásároljanak. Amennyiben pedig azt tapasztalják, hogy a megvett termékek nem megfelelők, tegyenek panaszt a vásárlás helyén, illetve jelezzék a problémát a Nébih ingyenesen hívható zöld számán (06-80/263-244), vagy a hivatal Navigátor mobiltelefonos applikációján keresztül.
A húsvétot megelőző, tavaszi élelmiszerbiztonsági ellenőrzések március 1-17-e közötti időszakában 2600 ellenőrzést végeztek - közölte az államtitkár. Elsősorban az ünnepekhez kötődő termékeket vizsgálták, így például a sonkát, a tojást, az édességeket, de ellenőrizték a szezonális zöldségeket és az alkoholos italokat is.
Az ellenőrzések hiper- és szupermarketekre, szaküzletekre, vásárokra, piacokra, illetve logisztikai központokra és kisebb részben élelmiszer-előállítókra terjedtek ki. A feltárt szabálytalanságok miatt 68 alkalommal figyelmeztetést, 91 esetben pedig összesen 37 millió forintot meghaladó bírságot szabtak ki. Tizenhárom élelmiszervállalkozás tevékenységét kellett korlátozni. Tavalyhoz képest emelkedett a higiéniai hiányosságok és a termékek nyomonkövethetősége miatti figyelmeztetés és bírság, viszont az eddigi tapasztalatok szerint javult a vizsgált termékek minősége.
A hatóság eddig több mint 12 000 hazai és külföldi tételt ellenőrzött, amelynek 2,7 %-át - mintegy 182,5 tonna és 15 millió Ft értékű élelmiszert - vonták ki a forgalomból. A kivonás legfőbb oka a fogyaszthatósági, illetve a minőségmegőrzési idő lejárta volt.
A hatósági állatorvosok 315 állatszállítmányt, több mint 120 000 állat szállításának körülményeit vizsgálták meg. Két alkalommal a gépjármű engedélyével, míg 3 esetben a szállító képesítési bizonyítványával volt gond.