Egy emberöltőre alkotott stratégiai programot a Földművelésügyi Minisztérium a magyar élelmiszergazdaság számára - jelentette be az MTI szerint Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter. A 2050-ig szóló tervezet a "Minőségi élelmiszert Magyarországnak és a világnak" címet viseli, és 35 évre kívánja kijelölni a magyar élelmiszergazdaság fejlődésének főbb irányait. A dokumentumot széleskörű társadalmi és szakmai vitára bocsátja a szaktárca - mondta a miniszter.
Óriási növekedési potenciál van Magyarországon
A program abból indul ki, hogy a magyar élelmiszergazdaságban 60 százalékos növekedési potenciál van. A célkitűzés az, hogy a mezőgazdaságban és az élelmiszergazdaságban 2050-ben a főállású foglalkoztatottak száma elérje a 750 ezret a jelenlegi 550 ezerrel szemben. Az élelmiszeripar hozzáadott értéke legyen 2,5-szerese a mostaninak, az agrárexport értéke pedig érje el a 20 milliárd eurót, a tavalyi 8 milliárdról.
A szükséges fejlesztéseket a termékpályák mentén, azok sajátosságait figyelembe véve kell elvégezni. A kitűzött célokat családi gazdaságokra alapozva kívánják elérni - ismertette a földművelésügyi miniszter.
Jön a második Darányi-terv
A minisztérium a fejlesztési célok megfogalmazásával egy második Darányi Tervet kíván letenni az asztalra. Fazekas Sándor szerint a kormány filozófiája továbbra is az, hogy a mezőgazdaság megélhetést nyújtson az embereknek és jó minőségű, hagyományos, természetes élelmiszert termeljen a belső és a külső piacokra egyaránt.
A magyar élelmiszereket a világ száz országába exportáljuk, a belföldi boltok polcain pedig az arányuk mintegy 80 százalékos. A magyar élelmiszergazdaság - hangsúlyozta a miniszter - csak hagyományos élelmiszereket kíván előállítani, nem akar GMO-s és más, "már vegyipari kategóriába tarozó" termékekkel foglalkozni. A magyar szakemberek meggyőződése, hogy az élelmiszertermelést természet közeli állapotban kel megtartani - tette hozzá.
Ami jön, a tudásra és az információra épül
A jövő élelmiszergazdasága az információra és a tudásra épül - emelte ki a miniszter. Meg kell emelni a magyar prémiumtermékek mennyiségét és minőségét, erősíteni kell az élelmiszerbiztonságot, ki kell használni az ország földrajzi helyzetéből fakadó előnyöket, így Magyarországot Közép-Európa elosztó központjává kell tenni. Szorgalmazta azt is, hogy meg kell találni a magyar élelmiszergazdaság számára kedvező réspiacokat, ahol a minőségi magyar élelmiszert a tömegtermékeknél lényegesen jobb áron lehet eladni.