Heccből támasztották fel a Volvo híres traktormárkáját

agrarszektor.hu
Baráti ugratásnak indult és eredményes fejlesztés vált belőle: egy svéd cég elhatározta, hogy feltámasztja a Volvo traktormárkát. Elképzelték, hogyan nézne ki ma egy korszerű, a patinás márkához méltó erőgép, és az eredmény elképesztő lett.

A Volvo több mint három évtizede nem foglalkozik már traktorgyártással, de a svéd vállalat strapabíró erőgépei közül jó néhány még mindig megbízhatóan dolgozik az európai földeken. Az alkatrész-forgalmazó Olssons i Ellös cég a nosztalgiára alapozva határozta el, hogy megépíti a "legújabb" Volvo BM traktort - úgy, mintha a harmincéves szünet meg sem történt volna. Az eredmény egy hathengeres, 7,6 literes, 255 LE-s Sisu motorral felszerelt, 6030 kg-os "szépség" lett, ami a Volvo BM 7664 nevet kapta. A különleges újdonsággal a svédországi Elmia kiállításon rukkoltak elő, és rögtön nagy sikert arattak vele.

Az Olssons i Ellös régóta forgalmaz alkatrészeket a hajdani Volvo BM gépekhez a skandináv térségben, és egy baráti beszélgetésen merült fel, hogy mi lenne, ha elkészítenék a traktor modern verzióját. A Volvo csoport maga ugyan nem folyt bele a projektbe, de a szakembereknek - zömmel szabvány, illetve néhány egyedileg legyártott alkatrész felhasználásával - mégis sikerült látványos eredményt produkálniuk. Bár a rozsdamentes acélból készült (és méregdrága) kipufogó beszerelése is nagy kihívást jelentett, a mérnökök a leghosszabb ideig azon törték a fejüket, hogyan nézne ki ma egy Volvo traktor motorburkolata. A kis kerek lámpákkal lágyabbá tett szögletes forma kétségkívül mutatósra sikeredett.

A 18×18-as Powershift váltóval rendelkező, elöl 540/65 R28-as, hátul pedig 650/65 R38-as abroncsokkal felszerelt traktort a pár hete lezajlott dániai Agromek kiállításon is bemutatták, sőt egy éles szántóföldi "bevetésen" is próbára tették. Bár több vonzó ajánlat is érkezett rá, az új Volvo BM egyetlen létező példánya nem eladó, sőt azt sem tervezik, hogy további darabokat készítenek belőle. Az alapot egyébként a finn Valtra T sorozata adta, ami nem nevezhető "történelemhamisításnak", hiszen 1979-ben az akkor még Valmetnek nevezett Valtra kezdte átvenni a Volvo BM gépek gyártását, sőt a Volvo egészen 1991-ig részt vett néhány részegység (elsősorban a fülke és bizonyos erőátviteli elemek) elkészítésében.

Szinte hihetetlen, de a Volvo mezőgazdasági gépgyártása egészen 1832-ig nyúlik vissza, ekkor alapította meg ugyanis kicsinyke műhelyét a svéd Johan Theofron Munktell. Kereken 100 évvel később a cég egyesült az 1844-ben létrehozott Bolinderrel, így jött létre a Bolinder-Munktell (ezt takarja a BM rövidítés az új traktor-prototípus nevében).

A jogutódokhoz fűződik Svédország első gőzmozdonyának megépítése, sőt a világ legelső, hadászati célú tengeralattjárójáé is. 1913-ban gurult ki a gyárból az első traktoruk, a Volvo pedig 1950-ben vásárolta fel a patinás vállalatot. A Volvo BM márkanév 1973-ban jelent meg az erőgépek motorfedelén, és a rövid, de annál sikeresebb történet 1985-ben ért véget, amikor a Valmet (vagyis a mai Valtra) teljesen átvette a traktorgyártást a svédektől.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?