A szervizdíjak nem feltétlenül változnak minden évben, ám fél évtized alatt így is komoly dráguláson mentek keresztül. A hozzáférhető adatokból az derül ki, hogy az Axiál Kft.-nél például 15-25 százalék körüli díjemelkedés történt 2012 óta, de tételenként jelentős eltérések mutatkoznak. Mindig az kerül a legtöbbe, ha valaki nem gondolkodik előre, és váratlanul mond csődöt a traktorja, kombájnja vagy egyéb munkaeszköze. Murphy törvénye szerint sokszor a szezoncsúcs közepén történik meg a baj, amikor a kárt a kényszerű állásból adódó kiesés is növeli.
Ha csak a nyers számokat nézzük, erőteljes növekedést tapasztalhatunk a szervizdíjaknál. Az Axiál 2012-es, illetve 2015. július 1. óta érvényben lévő tarifáit összehasonlítva általában kétszámjegyű az emelkedés néhány esztendő leforgása alatt. A kötelező szerviz munkaóradíja 6500 forintról 7500-ra ugrott (ez 15 százalékos drágulás), a műhely óradíj pedig 8500-ról 10 900 forintra, ami fájdalmas, 28 százalékos emelkedést jelent.
A legtöbb gazda az eseti szolgáltatástól retteg, ez ugyanis az előre nem tervezett beavatkozásokat, javításokat takarja. Az ügyfél telephelyén, vagy a szántóföldön végzett szerviz óradíja szerződés nélkül ma 14 900 forint, ami az öt évvel ezelőttihez képest (12 600 forint) 18 százalékos növekedés. Ha a partner szerződéssel rendelkezik, az egyedi megállapodás révén kikalkulált ár ennél jóval méltányosabb lehet. Az árak természetesen egyik esetben sem tartalmazzák az áfát.
Ki tudja, hányan engedhetik meg maguknak a szervizmérnöki helyszíni szaktanácsadást, felmérést, ennek munkaóradíja ugyanis 25 000 forint. 2012-höz képest 5000-rel drágult, vagyis 25 százalékkal, pedig ez már addig is a legmagasabb tételek közé tartozott. Nagy veszélyt rejt magában az is, ha valakinek a gépe munkaidőn túl hibásodik meg, ilyenkor ugyanis a normál tarifákat további 3000 forintos munkaóradíj terheli.
Valószínűleg a szolgáltatók is érzik, hogy a gazdák soknak tartják a legtöbb díjszabást, ezért számos területen igyekeznek kedvezményeket érvényesíteni. Elsősorban akkor, ha a partner hosszabb távra leszerződik velük, például átalánydíjassá válik. Az Axiálnál ez átlagosan 25 szervizmunkaóra díját jelenti, viszont lefedheti egy gép teljes éves javítási költségét. Előfordul olyan is, hogy a szolgáltatók még a szezon előtt felkészítési akciót kínálnak a gazdáknak, az Axiálnál például a 10 900 forintos műhely óradíj ilyenkor 8500-ra csökken. A tulajdonos így olcsóbban vizsgáltatja, szerelteti meg a gépét, a szolgáltató pedig leköti a fölös kapacitásait.
Érdekes próbálkozás a Harsányi Zsolt tulajdonába tartozó bajai cégtől az, hogy a három hónapos próbaidejüket töltő szervizes kollégák munkáját lényegében féláron, 7500 forintos munkaóradíjjal elszámolva vehetik igénybe a gazdák. Újdonság a mindössze 1500 forintos gyakornoki óradíj is. Ilyenkor a "profi" szerelő mellé egy szakmai gyakorlaton lévő fiatalt is kérhetünk afféle segédnek, aki lehet, hogy egyelőre nem váltja meg a világot, de legalább a munkavégzés tempója némileg felgyorsul a közreműködése révén.
A szervizköltséget gyakran kiszállási díj is terheli. Az Axiálnál ez öt év alatt 197 forint/km összegről 210-re emelkedett (7 százalékos drágulás). Az Invest Kft.-nél 195 forint szerepel a honlapon, míg az IKR Gépkereskedelmi Kft.-nél 130 forint, igaz, az utóbbinál 3000 forintos állapot-felmérési óradíjjal is találkozhatunk, amit akkor érvényesítenek, ha a leendő ügyfél egy ajánlatkéréshez a saját telephelyén találkozik a szolgáltató képviselőjével.
Az IKR-nél egyébként a kötelező szerviz óradíja lényegesen magasabb (9950 forint) az Axiálénál, az eseti szolgáltatásoké viszont csupán közel harmadannyi (6000 forint). Az Invest a két érték közé lőtte be magát, a 9950 forintos óradíj az előre nem tervezett javításoknál átlagos értéknek mondható. Az ő honlapjukon külön kiemelést kapott a garanciális szerviz, ami azt jelenti, hogy a beüzemeléstől számított egy éven belül, bármilyen hiba esetén a partner elsőbbséget élvez. Ráadásul nem számolnak fel kiszállási és munkaóradíjat, valamint anyagköltséget sem.
Ha már megtörtént a baj, a szakszerű és gyors segítséggel, az állásidő csökkentésével a szervizköltségek kigazdálkodása felgyorsítható. Az Axiál összeállította a gépkezelők "tízparancsolatát" is, amelyet a gazdáknak érdemes betartaniuk, ha minél kevesebb váratlan javítással akarnak szembesülni. A folyadékszintek napi ellenőrzése, a zsírzások elvégzése, a motor tisztán tartása, a szűrők ellenőrzése, illetve a kötelező szervizperiódusok betartása mind hozzájárulhatnak a váratlan kiadások minimalizálásához.