Idén jobb minőséget és magasabb hozamokat várnak a hajtatottpaprika termelők. Az idei évben eddig nem történt súlyosabb időjárási vagy növényvédelmi probléma, ezért kiegyensúlyozott szezonra és stabil árakra számíthatnak az ágazat szereplői. A kereslet ugyancsak jól alakul mind a bel - mind az export piacokon. A magyar vásárlók egyre inkább figyelnek a termék származására, és szerencsére egyre kevesebb az átcsomagolt áru - mondta Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Fruitveb) elnöke az agrárszektor.hu-nak.
A magasabb hozamok egyik oka, hogy csökkentek a fajlagos költségek, így stagnáló termelői árak mellett is jobb megtérülést tudtak elérni a termelők.
A hazai gazdák az elmúlt években korszerűbb, magasabb légterű, részben automatizált berendezéseket építtettek, modernizálták az öntözést és a tápanyag utánpótlást, valamint sokan áttértek a talajnélküli termesztésre. Érdemes megemlíteni, hogy a paprikatermesztésben is rohamosan terjed az integrált-biológiai növényvédelem.
Magyarországon idén 1500-1600 hektár felületen hajtatnak, szabadföldön pedig 900 hektáron termesztenek paprikát.
Üvegházakban körülbelül 80-100 hektáron egész évben termelnek TV (cecei) és hegyes erős paprikát, így minden hónapban van magyar paprika a piacon. A fajtatípusok szerinti összetételt figyelembe véve a hajtatásban 65 százalékkal a TV paprika uralja a piacot, míg a kápia paprika csak 20 százalékot tesz ki - közölte a Fruitveb elnöke.
Nem csak a TV paprika...
A belföldi frisspiacot júniustól októberig 98 százalékig szolgálja ki a magyar paprika, a legkritikusabb a januártól márciusig tartó időszak, amikor csak 20 százalék a hazai termés. Éves szinten 25-30 ezer tonna frisspiaci termék kerül exportra, ebből május és október között 60 százalékban TV paprika, július és október között 30 százalékban kápia kerül a külföldi piacokra.
A paradicsompaprika és a hegyes erős paprika egészben kerül exportra, de jelentős a konzervipari exportunk is, főleg a német piacra. Az import éves szinten 6-9 ezer tonna, de ez leginkább csak a téli hónapokban jellemző. A szabadföldi paprikáknál a kápia és a paradicsomalakú paprika vezetik az import piacot 35 százalékkal.
Idén a TV paprika termelői árai januártól húsvétig 10-15 százalékkal haladták meg a 2016-os szinteket, majd június végéig átlagban 5 százalékkal alacsonyabb szinteken stabilizálódtak. Magyarországon a legtöbbet vásárolt paprika típus még mindig a TV paprika, de az elmúlt években mérséklődött a kereslet iránta, mert a fiatalabb korosztály és az idegenforgalom növekedése miatt nő a pirosra érő típusok iránti érdeklődés. Főleg a nyári időszakban egyre többen keresik a hegyes erős paprikát, és az elmúlt 4-5 évben drasztikusan növekszik a belföldi kereslet, és az export is a kápia paprika iránt. Mivel a kaliforniai paprika az egész évben keresett típus, ezért érdemes lesz megoldani a gazdaságos termesztését az elkövetkezendő években. Ha technológiai korszerűsítésekkel gazdaságosabban tudnánk termelni a paradicsomalakú paprikát, akkor sokkal többet tudnánk értékesíteni a frisspiacon belföldön és külföldön egyaránt - tette hozzá Ledó Ferenc.
Főbb célok a fajtanemesítésben
A klímaváltozás miatt egyre több új kórokozó, és kártevő jelenik meg az ültetvényekben, amelyek ellen a rezitencianemesítéssel lehet a legjobban védekezni. A hazai paprika fajtanemesítésre jellemző, hogy hajtatásban főleg a vírus ellenállóság nemesítésébe fektetik a hangsúlyt. A leggyakoribb kórokozók közé tartozik a dohány mozaik vírus, a paradicsom bronzfoltosság vírus, és - habár eddig még csak szabadföldön okozott kárt -, egyre nagyobb kihívást jelent az uborka mozaik vírus elleni védekezés is. Fontos előrelépés, hogy a paprika lisztharmat ellen már megjelentek az első rezisztens és toleráns fajták. A rezisztens fajták jelentősége abban rejlik, hogy esetükben könnyebb és biztonságosabb az integrált növényvédelem megvalósítása.
A főbb célok a fajtanemesítésben - hajtatásban és szabadföldön is egyaránt - a nagyobb gyökérzet, az erősebb lombozat, és a nagyobb, darabosabb termés. Emellett felértékelődött a magasabb beltartalmi értékekkel rendelkező fajták előállítása is, ahol fontos a jó íz, a héjvastagság és a cukortartalom is.