Hivatalos levélben értesítetette a Lixid Projekt Kft. megbízásából egy ügyvédi iroda a Heineken vezetőségét, hogy megbízója érdekelt a holland vállalat közelmúltban bezárt martfűi gyártóegysége, illetve a csíkszeredai gyár megvásárlásában is. A Heinken Marosvásárhelyre költöztetésével a Hargita márka hitelessége is csorbulna, ezért a Lixid Projekt készen áll a Hargita márka megvásárlására is - mondta Lénárd András, a Lixid Projekt Kft. tulajdonos-cégvezetője a Világgazdaságnak.
A Heineken ugyan még nem erősítette meg az 1974-ben épített, évi 1,5 millió hektoliteres termelőkapacitású csíkszeredai sörgyár tervezett bezárását, azonban a Marosvásárhelyre költöztetésről szóló elvi döntés már megszületett. A költöztetés okaként a Marosvásárhelyen működő repteret, illetve a csíkszeredai környezetvédelmi problémákat nevezték meg. A Heineken ugyanis integrált környezetvédelmi engedély hiányában folytatja tevékenységét, amiért a szakhatóság egy évvel korábban már meg is bírságolta a céget. Akkor felszólították a vállalatot, hogy a szennyvízkibocsátást szorítsa "megfelelő keretek közé", ez azonban mintegy tízmillió eurós beruházást igényelne.
A Heineken Magyarország Zrt. már korábban megerősítette, hogy a martfűi gyárban az idén kifuttatják, 2018 januárjától pedig teljesen megszüntetik a sörgyártást. A döntés hátterében az áll, hogy a jövedékiadó-törvény 2017. július elsején érvénybe lépett változása kedvezőtlen a cég számára.
A közelmúltban a Lixid Projekt anyagi nehézségeiről és csődközeli állapotáról szóló sajtóhírek láttak napvilágot. A cég azonban cáfolta ezeket a híreszteléseket, folyamatosan növekvő értékesítési mutatókról számolt be, a nyáron indított házhozszállítási akcióját pedig teljes sikernek nevezte, a munkatársi állomány és a gépkocsipark jelentős bővülését, új termékek piacra dobását vetítette elő.
Lénárd András elmondta, hogy kényszerből kellett új megoldásokat keresniük a hagyományos értékesítési eszközök alkalmazása mellett, mivel szerinte a sörgyártó multik árháborút indítottak ellenük. A nagy áruházakban a Heineken vagy a Dreher ugyanazon kategóriájú sörét nagyságrendileg 200 forintért forgalmazták, míg a Csíkit a duplájáért.
A tulajdonos szerint ők nem ilyen áron adták a sört, és hozzátette, hogy emiatt a nyári szezonban sem nőttek az eladásaik. Ezért is kellett más irányt találniuk, a gyártókapacitásuk 2016-os bővítését ugyanis elsősorban a magyarországi piaci reményeikre alapozva hajtották végre. Az Igazi Csíki Sör-beruházások megközelítik a 20 millió eurót, mivel azonban a kézműves és kisüzemi sör kategóriájában is meg akarják célozni a dél-romániai piacot, további gyártókapacitásokra van szükségük - tette hozzá Lénárd András.