Borászati szempontból az idei évet sokan az "évszázad évjáratának" tartják. A Törley Pezsgőpincészet Kft. szerint az évjárat főként mely boroknak és pezsgőknek kedvezett?
Maximálisan egyetértek azokkal, akik ezt állítják. Idén megfelelő volt az időjárás, a nap akkor sütött, amikor kellett, és az eső is akkor esett, amikor szükség volt rá, a növénybetegségek pedig elkerülték a szőlőt. Mindössze a szüret kezdetekor volt egy kisebb mennyiségű csapadék, de ezt is hamar felváltotta a betakarításhoz ideális idő. Az "évszázad évjárata" leginkább a csendes borok szempontjából volt kedvező, a pezsgőhöz szüretelt szőlőt ugyanis egy korábbi érési technológiai fázisban szedjük le. Ennek az az oka, hogy a pezsgőhöz olyan borra van szükség, amelynek magas a savtartalma, ezért nincs nagy különbség a különböző évek között az évjáratos pezsgőknél, illetve a fajtapezsgőknél. A pezsgők döntő része cuvée, így a Törley megpróbál az adott és az előző évjáratból is dolgozni, így amennyire csak lehet, egalizálni tudjuk az évjáratok közötti különbséget. Néhány idei évjáratú bort már sikerült letesztelnünk, így például egy Irsai Olivért, egy shiraz rozét, valamint egy pinot noir rozét is, és azt találtuk, hogy színben, illatban és aromaanyagokban is megfelelőek. Érdekes, hogy idén sok volt a napsütéses órák száma, és ilyenkor fennállhat a veszélye annak, hogy a nap kiégeti a savakat, de ez meglepő módon idén nem történt meg.
Kérdés, milyen lesz a termékek iránti kereslet a folyamatosan változó pezsgőpiacon. Az idei év végi ünnepi időszaknak lesz olyan sajátossága, amely eltér az eddigi trendektől?
Már a 2014-es szezon óta megfigyelhető a pezsgőpiacon az a tendencia, hogy a fogyasztás értékben növekszik. Angolul ezt uptradingnek nevezik, ami azt jelenti, hogy aki eddig egy egyszerű channel brandet fogyasztott, az most inkább áttért egy igazi brandre, aki pedig jó minőségű, ám tartályos erjesztésű pezsgőt vásárolt, az most már a palackos erjesztésűt részesíti előnyben. Ebből is látszik, hogy egyértelmű minőségi előrelépés történt az elmúlt három évben, ami a cég szempontjából is kihívásokat jelent. Egy palackos erjesztésű pezsgőnél például legalább két-három évre van szükség ahhoz, hogy az ilyen piaci tendenciákat le tudjuk követni. Az idén leszüretelt szőlőből készült pezsgők 2019-2020-ban kerülnek csak a boltok polcaira, így már most meg kell tudnunk becsülni, mekkora lesz majd az a mennyiség, amelyet e kategóriából el tudunk adni. Érdemes megemlíteni a rozé népszerűségét is, ami nem csak egész Európára, hanem Magyarországra is jellemző borban és pezsgőben egyaránt.
Milyen árviszonyokra kell az ünnepekkor számítani, várhatók-e látványos árváltozások?
Látványos kiugrásra nem számítok, ha lesz is minimális drágulás, azt a fogyasztók saját maguknak okozzák majd, mert jobb minőséget akarnak kapni, és ezért hajlandók többet is fizetni. Érdekes trend azonban, hogy mostanra szinte teljesen eltűntek a nagyon olcsó kereskedelmi márkák a boltok polcairól, és 90 százalékban már csak márkákkal lehet találkozni. Ez tényleg azt bizonyítja, hogy ha az embereknek van rá pénzük, inkább a márkás termékeket választják.
A középkategóriás pezsgők ára milyen ársávban mozog?
A középkategóriás pezsgők palackonként 1000 forint körüli összegbe kerülnek, de már ebben az árkategóriában is jó minőségű pezsgőket lehet vásárolni. Ide tartozik például a Törley tavalyi fejlesztése, a Törley Excellence is, amelyet fajtapezsgőként forgalmazunk. Tavaly a sárgamuskotály és a chardonnay típusokkal jelentünk meg a piacon, idén pedig bevezettük a pinot noir rozét. A Törley Excellence ára általában 1200-1500 forint körül mozog, de az év végi főszezonban inkább az 1200 forintos ár a jellemző.
Mennyibe kerül ma Magyarországon a legdrágább pezsgő a kereskedelmi forgalomban?
Maximum 50 ezer forint lehet a legdrágább pezsgő, ami még rendes kereskedelmi forgalomban kapható. A világon pedig általában a Dom Pérignon az, amit a legdrágább pozícióba helyeznek.
A Törley Excellence piacra dobása után most milyen márkafejlesztéseket terveznek?
A fejlesztési irányokat egyértelműen a piac diktálja. A tradicionális pezsgőknél is folyamatosan fejlesztenünk, illetve finomítanunk kell. Idei egyik fő fejlesztésünkkel az a célunk, hogy az összes palackos erjesztésű pezsgő töltését finomítsuk. A tavaly bevezetett Excellence családdal szerettük volna az egyszerű, tartályos erjesztésű kategóriában a legfinomabb, parafa dugóval lezárt fajtapezsgőt létrehozni. A fejlesztéseinkkel és beruházásainkkal egyértelműen arra a helyzetre szeretnénk reagálni, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőséget helyezik előtérbe.
Az elmúlt tíz-tizenöt évben a cég több pezsgőmárkát is felvásárolt, illetve több céggel is egyesült, de mára négy nagy márkája maradt: a Törley, a BB, a Hungária és a Francois. Mi lett a többi márkával, illetve terveznek-e további profiltisztításokat?
Vannak olyan márkák, amelyeket megvásároltunk, és azóta is a cég tulajdonában vannak, ilyen például a Voilá és a Kölyök. Kelet-Közép-Európában a gyerekpezsgőknek nagy piacuk van, a Törley dezalkoholizált borból készített habzóitalát pedig meglepő módon nem csak a gyerekek fogyasztják. Idén hozta meg a cég azt a döntést, hogy két korábban megvásárolt márkánkat, az alsó árkategóriába tartozó Waltont és a Pompadourt kivesszük a portfólióból. Kivezetésük oka, hogy a piac annyira elmozdult a drágább árkategóriák felé, hogy már nincs igény az alsóbb szegmens termékeire, ezért e márkákat gazdaságtalan lenne fenntartani. Emiatt döntöttünk úgy, hogy e két márkát még idén kifuttatjuk a piacról. A Walton már teljesen eltűnt a boltok polcairól, a Pompadourból pedig néhány üveggel van már csak raktáron.
Mely pezsgőmárkákat tartják a legnagyobb konkurensnek a hazai piacon, és tervezik-e újabb márkák felvásárlását?
Amikor több kisebb pincészet nekilátott a pezsgőkészítésnek, mi is elkezdtük óvatosan figyelni a konkurenciát. Arra számítottunk, hogy eladásaink csökkennek majd, de meglepő módon kiderült, hogy - főleg a felső árszegmensben - annyira nőtt az igény a pezsgőre, hogy igenis szükség van a piac bővülésére, így a mi értékesített mennyiségeink is jelentősen nőttek. A piacnak tehát jót tesz, ha minél több pincészet készít pezsgőket, és minél többen fogyasztják azokat. Konkrétan nem tekintek senkit konkurenciának, de a Kreinbacher Birtokot szeretném kiemelni. Teljesen más a filozófiájuk, mint a Törleyé, és ők is jó termékeket készítenek jó marketinggel és értékesítéssel.
Etyeken, Pázmándon és Tokajban vannak szőlőültetvényeik. Tervezik-e a szőlőterület növelését és milyen telepítési programot valósítanak meg?
Etyeken és Pázmándon 892 hektárunk van, Tokajban pedig mintegy 40 hektárral rendelkezünk. Évente 20-30 hektár szőlőt telepítünk, mivel részben olyan szőlőink vannak, amelyek legalább 25-30 évesek, a 35 év feletti szőlőterület pedig már nem gazdaságos, így újra kell telepíteni. A Törley számára fontos a folyamatos telepítés, így ez a beruházási keretünknek is sérthetetlen részét képezi. Az ember ugyanis akkor tud száz százalékos minőségi kontrollt, illetve garanciát vállalni, ha a szőlőszemtől egészen a fogyasztó asztaláig követi a termékeket, bár egyes termékkategóriáknál mi is pezsgőalapbor vásárlására kényszerülünk. Most zártuk le a jövő évi telepítés támberendezési tenderét, amelyet Európai Uniós és állami támogatásból valósítottunk meg. Úgy gondolom, hogy aki nem sajnál időt és energiát invesztálni a fejlesztésekbe és beruházásokba, azoknak megéri támogatásokra pályázni. Türelemre és hosszú távú gondolkodásra van szükség hozzá, hiszen az a szőlő, amelyet idén eltelepítünk, legjobb esetben is csak három év múlva lesz betakarítható.
Néhány éve politikai szinten is felmerült, hogy a cég tulajdonában lévő Balatonboglári Borgazdasági Zrt.-t a helyi szőlőtermelőknek kellene megvásárolniuk. Napirendre kerülhet-e újra ez a kérdés, illetve milyennek tartja a borvidéki termelőkkel kialakított szerződéses viszonyt?
Ez olyan téma, amelyet egyszer-egyszer felkapnak, aztán pedig újra elcsitul. Jelenlegi információink szerint egy közösségi szőlőfeldolgozót terveznek a környéken építeni a termelők. Balatonbogláron mintegy ezer gazdával kötünk integrációs szerződést, amelyben szerepel a szőlő minimális átvételi ára is. Tény persze, hogy aki elad, mindig el tud képzelni pár forinttal nagyobb szőlőárakat, aki pedig megveszi, kevesebbet. Megítélésem szerint a Törley kellő biztonságot tud nyújtani a gazdáknak azzal, hogy a meghatározott árat mindig száz százalékosan kifizeti. Sőt, nagyon kevés az a fajta, amelyet minimumáron veszünk meg, mert általában drágábban vásárolunk. Az idén - ottani integrátorunk közreműködésével - kiegyensúlyozott szőlőfelvásárlási szezont bonyolítottunk le. Tavalyhoz képest több száz tonnával több szőlőt vásároltunk fel, és a minőség is megfelelő volt.
Milyen további vállalati fejlesztéseket és beruházásokat terveznek?
Idén végrehajtottunk egy környezetvédelmi beruházást, amellyel kicseréltük a hűtőberendezést az egyik pincénkben, így jelentősen csökkenteni tudtuk az ammónia-mennyiséget. Több további beruházásunk is van, ahol a környezetvédelmi szempontok elsődlegesek, mint amilyen például a víztisztító állomás. E beruházások az energiafelhasználás szempontjából is fontosak, így ugyanis jelentősen csökkenthetjük a cég költségeit is.
Az első kapcsolat a termék és a fogyasztó között a csomagoláson keresztül valósul meg, ezért elengedhetetlennek tartjuk a csomagolástechnika folyamatos fejlesztését is. Idén több területen is előre léptünk, az egyik ilyen az úgynevezett sleeve technológia, amely hihetetlenül népszerű most a világon. A csomagolással kapcsolatban sok fejlesztés kényszerként jön létre, így a kupak is. Ezzel kapcsolatban elvárás, hogy legyen rajta a Törley felirat, de nem mindegy, hogy az hol helyezkedik el. Ehhez a kupakoló gépet kell úgy beállítani, hogy pontosan tudja pozícionálni a palackot. Ezen kívül a gépen kell azt is beállítani, hogy a sleeve varrása hová essen, mert a gépen különböző optikai érzékelők vannak, amellyel a varrást megfelelően el lehet helyezni.
A vállalat tradicionális szereplője a nemzetközi piacnak. Hol tudnak még terjeszkedni?
A Törley, illetve összes jogelődje mindig is exportorientált vállalkozás volt, így most már a világpiac jelentős részén jelen vagyunk. Európa nagyon sok országában meghatározó piaci szereplők vagyunk, de termékeink eljutnak az észak-amerikai kontinensre és Ázsiába, illetve kisebb mennyiségben Afrikába és Latin-Amerikába is. Nagyon érdekes, hogy pezsgőink a világ bizonyos részein annak ellenére megtartják pozíciójukat, hogy elképesztő növekedési trend figyelhető meg a gyöngyöző és a habzóboroknál (prosecco). Két terület van jelenleg, ahol szeretnénk majd terjeszkedni. Az egyik Oroszország, ahol meglepően magas a pezsgőfogyasztás, nagyon nehéz azonban a belépés a piacra. A másik irány Kína, ahol viszont a piac - ellentétben az oroszokkal - még nem tudja pontosan, mit is szeretne.
A Törley forgalma folyamatosan növekedett az elmúlt években és tavaly már meghaladta a 18 milliárd forintot. Milyen eredményeket várnak az idén?
Mivel sokféle piacon jelen vagyunk, teljesen természetes, hogy vannak olyan piacok és kategóriák, ahol növekszünk, illetve vannak olyanok, ahol csökkenünk. Az egyértelműen látszik, hogy a pezsgőbor piaca növekszik, míg az égetettszesz-forgalmunk csökken az idén. Év elején azt az információt kaptuk, hogy Svédországban csökkenhetnek értékesített mennyiségeink, most azonban úgy tűnik, hogy a tavalyi szinten maradunk. Kanadába több 100 ezres kiszállításokat bonyolítunk le, sokszor azonban egy-két konténer átcsúszik egyik évről a másikra, így ami idén csökkenésként jelentkezik, jövőre egyértelműen növekedés lesz. A Törley egyik legnagyobb piaca Románia, ahova több millió palackos nagyságrendben értékesítünk minden évben. A pezsgőfogyasztás növekedése egyébként szinte világtendencia, így nagyon kevés olyan hely van, ahol ne élénkülne a piac.