A motorbenzin E5 változata több, mint egy évtizede jelen van a benzinkutakon itthon, Európában és a világon, most is ezt tankolják az autósok. A motorbenzin-szabvány már 2013 óta megengedi a 10%-nyi bioetanol bekeverési szintet (E10) egész Európában, így hazánkban is. Legfőbb ideje kihasználnuk ezt a lehetőséget, hiszen minden feltétel adott a megújuló energiaforrás részarányának emelésére.
A közlemény szerint az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetése számos előnyt tartogatna a V4-ek és legfőképpen Magyarország számára, amely az EU TOP3 bioetanol-előállító országainak egyike.
- 1. Új piacok: hazánkban működik az EU legnagyobb bioetanolgyára, és itt termesztik az etanolgyártás alapanyagának számító takarmánykukoricát. Az E10 régiós bevezetése esetén Magyarország egy újabb jelentős piachoz férne hozzá.
- 2. Hazai gazdaság támogatása: a bioüzemanyag-ipar már eddig is jelentős szerepet játszott az eladatlan takarmánykukorica-készletek felhasználásában és a magyar gazdák jövedelmének stabilizálásában. Ez a szerep az E10 bevezetésével tovább erősödne.
- 3. Éghajlatváltozás elleni küzdelem: a hazai alapanyag és a nemzetközi színvonalú feldolgozóipar miatt az elsőgenerációs bioüzemanyag a legolcsóbb, és költséghatékony módja az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) csökkentésének a közlekedési szektorban. Az E10 bevezetése nélkül Magyarország nem fogja tudni teljesíteni a 2020-as évre az EU-s jogszabályok alapján kötelező megújulóenergia-felhasználási arányt a közlekedésben.
- 4. Regionális együttműködés szorosabbra fűzése: az E10 bevezetése újabb ígéretes terepe lenne a magyar stratégiai prioritásnak számító V4-es együttműködésnek.
- 5. Magyar piacvezető szerep megszilárdítása: a lépés tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag-nagyhatalom státuszát akkor, amikor egyre több EU-tagállamban vezetik be az E10 üzemanyagot, és az uniós etanolpiac fokozódó külső nyomás alá kerül.
"Romániában 2019. január 1-jétől 8 százalékos, Bulgáriában pedig idén már 9 százalékos a bioetanol bekeverési aránya. Ennek köszönhetően Bulgária 2020-ban több mint kétszer annyi etanolt fog felhasználni, mint az EU harmadik legnagyobb etanol-előállítója, Magyarország" - mutatott rá Reng Zoltán, az MBSZ alelnöke. "Az elsőgenerációs bioüzemanyagok részarányának emelése a legolcsóbb megoldása a közlekedés zöldítésének. Nem szükséges új töltőállomásokat építeni és új járműveket beszerezni, hanem a meglévő járműpark és infrastruktúra mellett hatékonyan használható, akár holnaptól, a ma érvényes szabványokon belül" - tette hozzá Hódos Ferenc, az MBSZ alelnöke, hozzátéve: hiába a nagy EU-s ambíciók, ha a második generációs bioüzemanyagok szerepvállalása a szabályozási és technológiai hiányosságok miatt korlátos marad.
"Ez is azt mutatja, hogy az elsőgenerációs bioüzemanyagokra a következő évtizedben is nagy szükség lesz. Magas szinten csökkentik az üvegházhatású gázkibocsátást a közlekedésben, emellett támogatják a helyi mezőgazdasági termelőket, valamint a gyártásuk során ugyanolyan mennyiségben magas fehérjetartalmú állati takarmány is keletkezik." - jelentette ki Nikoleta Molnarova, a RossiBiofuel Zrt., mint MBSZ tagvállalatképviselője.