"A gyár 45 milliárd forintból, egy zöldmezős beruházás keretében készült el. A tavaly októberi kezdés óta, azaz 5-6 hónapos működést követően, 1000 kilométeres körzeten belül már 24 országba értékesítünk. A cukorpiaci helyzet azonban nagyon kiélezett. Míg a termelés néhány éve búsás hasznot biztosított a gyáraknak, mostanra stratégiai játékká és küzdősporttá vált a cukorpiaci részvétel" - jegyezte meg előadásában Oláh Zsanett, a Kall Ingredients Kft. egyik ügyvezető igazgatója.
A cég sikeres indulását megalapozta a stabil tulajdonosi háttér, de lényegében öt fontos piaci tényező befolyásolja a működés jövedelmezőségét:
- 1. Az izocukor ára a kristálycukoréhoz igazodik, attól 10-15 százalékkal alacsonyabb. Ezért 2016-ban, a cukorpiaci kvóták megszűnését követően, a répacukorhoz hasonlóan az izocukor ára is esni kezdett. Vagyis minden piaci beavatkozás - legyen ez támogatás vagy adóztatás - alapvetően kihat rá.
- 2. Vannak jelei annak, hogy a két cukortermék iránti kereslet a jövőben nem azonos pályán fog mozogni. Oláh Zsanett az EU Bizottság előrejelzése alapján a kristálycukor iránt enyhe keresletcsökkenéssel, míg az izocukor iránt enyhe növekedéssel számol.
- 3. A két termék raktározhatósága azonban nagyon eltér egymástól, ami folyamatosan eladási kényszer alá helyezi a folyékony, 3-5 napig tárolható izocukrot, szemben a hosszú időn át raktározható kristálycukorral.
- 4. A gyártás nyereségét nagy mértékben meghatározza az alapanyag, azaz a kukorica termelésének stabilitása, ennek tőzsdei, világpiaci ára. Európa árukukoricaföldjei jellemzően nem öntözöttek, erősen ki vannak téve a klimatikus hatásoknak.
- 5. A szektor eredményére természetesen az energiaárak alakulása is kihat.
Ugyanakkor az izocukorgyártás előnye a kristálycukoréval szemben, hogy egyszerre több szegmenst is képes kiszolgálni egy ilyen gabonafeldolgozó. Nemcsak az élelmiszeriparban, hanem gyógyszer- és kozmetikai iparban, a fermentációs iparban és a takarmánygyártásban is érdekeltek, hiszen a 250 ezer tonnányi főtermék mellett 420 ezer hektoliter 96-99 százalékos alkohol és 130-140 ezer tonna takarmány-alapanyag (CGF, glutén és csíra) is keletkezik, vagyis diverzifikált maga a termelési szerkezet is, ami csökkenti a gyár piaci ármozgásokkal szembeni kitettségét. Mivel a versenytársak is ugyanezekkel a piaci hatásokkal szembesülnek, ezért a versenyt lényegében a költséghatékonyabb működés, a gyorsabb piacszerzés és a diverzifikált vevői kör (kis és nagy felvevők megléte) döntheti el.