A fiatal gazdálkodók alatt a 40 év alatti gazdálkodókat értjük, Magyarország pedig ebben a tekintetben ilyen az Európai Unió tagállamainak az átlagán van, 13 százalék körül van ugyanis nálunk a 40 év alattiak aránya - tájékoztatott Weisz Miklós, az AGRYA-Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetségének társelnöke. Az átlagéletkor a gazdálkodók körében jóval 50 év felett van az unióban, Magyarországban azonban 54-55 év körül, így ebben a megvilágításban az uniós átlag alatt vagyunk. A társelnök szerint a generációváltás előrelendítésének segítése érdekében érdemes megvizsgálni a fiatal és az idősebb generáció közötti különbségeket is. A 40 év alatti gazdálkodók például jellemzően nagyobb üzemmérettel rendelkeznek, mint az idősebbek, emellett a fiatal gazdálkodók üzemeiben sokkal nagyobb mértékben jelennek meg a beruházások és a fejlesztések.
A generációváltás témáját nem csak a fiatalok oldaláról lenne fontos tanulmányozni, hanem a szülői oldalt is figyelembe kellenne venni - mondta Dobosi Győző, a Dobosi Pincészet tulajdonosa, aki szerint nagyon fontos a megfelelő családi kommunikáció, a szülők azonban nehezen engedik el a felelősséget, és ez a borászati ágazatban is tapasztalható. A családi vállalkozás egyik előnye és egyben hátránya is, hogy sok, a vállalkozással kapcsolatos témát a családi ebédeken vitatunk meg, és habár ez nem minden esetben kifizetődő, az mindenképp fontos, hogy le tudjunk ülni megbeszélni mindent, és azelőtt vitassuk meg az esetleges problémákat, mielőtt azok felmerülnének - hangsúlyozta a tulajdonos.
Galambos-Tóth Annamária, az Agrárminisztérium főosztályvezetője tájékoztatott arról, hogy az Agrárminisztérium egy olyan szakpolitikai program elkészítésén dolgozik, amelynek célja, hogy segítse az agrárgenerációváltást, és a tervek szerint a program 2019 őszére el is készül majd. A főosztályvezető elmondta hogy fontos, hogy ne csak az átvevőket és a fiatalokat találják meg, hanem az átadó kört is, amely jellemzően egy idősödő nemzedék. A generációváltással kapcsolatban az okozza az egyik legnagyobb problémát, hogy sok családi gazdaságnál érzelmi kötődések vannak a háttérben, amelyeket nehéz elvágni, így a témát nagyon érzékenyen kell kezelni - tette hozzá.
A bankok számára is komoly kihívást jelent a generációváltás, a rendszerváltás óta pedig most értünk el arra a pontra, amikor nagyon sok gazdaságban aktuálissá vált a kérdés - emelte ki Mezei Dávid, a Takarék Csoport uniós agrártámogatási igazgatója. Nyugat-Europában több nagy bank külön terméket dolgozott ki a fiatal gazdák számára, ezért a magyar bankoknak is foglalkoznia kell azzal, hogy egyedi terméket dolgozzanak ki a generációváltás segítésére.
A családi vállalkozásoknál jellemzően sok az emberi tényező, ami azzal jár, hogy mindenkinek más a véleménye, a tiszta kommunikáció azonban mindig előrébb lendítheti a generációváltás folyamatát - közölte Némethné Bujdosó Barbara, az EuroChem Agro Hungary Kft. marketing és termékmenedzsere. Egy családi vállalkozásban talán az a legérdekesebb helyzet, amikor három generáció van és nem kettő, ilyenkor ugyanis nem egyértelmű, hogy hol válik el a felelősség, mi számít családon belüli felelősségnek, és mi cégen belülinek. Ilyen helyzet lehet például, ha az idősebb generáció balesetveszélyesen vezet, vagy a korából kifolyólag már nem tudja megfelelően kezelni a munkagépeket, családi környezetben azonban nehéz ezt megmondani, míg egy cégvezető biztosan szólna az érintettnek az adott helyzetben. Családi vállalkozásoknál gyakran előfordul, hogy nem beszélünk a problémákról, a generációváltás sikerességéhez azonban elengedhetetlen a megfelelő kommunikáció.
Nagyon sok olyan gazdálkodás van, ahol nincs kinek átadni a vállalkozást, de szerencsére nem ez a jellemző, azt azonban ki lehet jelenteni, hogy nagyon kevés olyan gazda van, aki képes 100 százalékban elengedni a családi vállalkozást a generációváltást követően - mondta Simon Attila, MKB Bank főosztályvezetője. A mostani fiatal gazdák már digitálisan gondolkoznak, ami a jelenlegi helyzetben, ahol szinte minden ágazat küszködik a munkaerőhiánnyal, nagy előny, a különböző digitális megoldásokkal és a robotokkal ugyanis optimalizálni lehet a gazdálkodást. Mindenki tudja, hogy kevesen választják az agrárszakmát, hiszen itt nem feltétlenül 8 órás a munkaidő, és nem biztos, hogy egész nap egy irodában kell ülni, emiatt azonban nagyon fontos, hogy vonzóvá tegyük az ágazatot.