Agrarszektor.hu: A KALL Ingredients Kft. tiszapüspöki gyára az elmúlt öt év legnagyobb zöldmezős agrárberuházása volt Magyarországon. A 2017-es átadás óta mennyire sikerült felfuttatni a termelést?
Oláh Zsanett: Az üzem kapacitás-kihasználtsága a terveknek megfelelően alakult. Már első termelő évünkben sikeresen léptünk piacra a cég teljes termékválasztékával, és mára a keresleti-kínálati viszonyoknak megfelelően minden terméknél elértük a kívánt üzemgazdaságossági és hatékonysági küszöböt. Fő termékeinket tekintve a hat gyártóvonalból négynél már most is 100 százalékos kapacitással dolgozunk, és az ezeken a vonalakon előállítható éves mennyiség egészére megkötött szerződésekkel rendelkezünk. Ez azt jelenti, hogy az ár-minőség-szolgáltatás hármas összefüggésében versenyképesen jelenünk meg a piacon.
A.: A vállalat 2018 júniusában száz százalékban az Opus Nyrt. tulajdonába került. Az Opus kizárólagos tulajdonszerzése működési szempontból mit jelent a cég számára?
O. Zs.: A stabil, tőkeerős tulajdonosi háttér minden vállalkozás számára biztonságot jelent, főként az iparág elmúlt két éves nehézségeit, illetve ennek okán végbement piaci átrendeződéseit tekintve.
A.: Az uniós cukorkvóta-rendszer 2017-es megszüntetése után gyakorlatilag összeomlott az uniós cukorpiac, és ez jelentős árcsökkenéshez vezetett. A drasztikus változások hogyan befolyásolják az izocukor értékesítési lehetőségeit?
O. Zs.: 2018-ban és 2019-ben az iparág nehézségekkel küzdött és küzd, hiszen elmaradt a rövidtávon prognosztizált gyors mennyiségi növekedés és a csökkenő árak is kedvezőtlenül hatottak. A közép- és hosszú távú trendek a fehér cukornál lassú csökkenést, míg az izocukor fogyasztásnál és -piacnál a vártnál ugyan lassabb ütemű, de biztos növekedést jeleznek előre. Az értékesítés lehetőségeit ugyanakkor nem csak a piac, hanem a termékminőség és a partnereknek nyújtott szolgáltatás is befolyásolja. Ezért lehetséges, hogy a KALL Ingredients jelenleg hetente több mint 2000 tonna izocukrot szállít ki vevőpartnerei számára, és e mennyiség a nyári szezonban tovább emelkedik majd.
A.: A kedvezőtlen trendek után normalizálódhatnak-e a közeljövőben a cukorárak, és ez mennyiben javíthatja a vállalat piaci pozícióit?
O. Zs.: A kedvező fordulat első jelei már érzékelhetők. Egyrészt az unióban megkezdődött egy "önkorlátozási" folyamat, amelynek keretében csökken a cukorrépa vetésterülete és gyárbezárásokra is sor kerül. Ennek egyik eredménye lesz a cukortöbblet csökkenése és ezzel párhuzamosan a javuló árszínvonal. Az uniós szerződéses cukorárak mélypontjukat 2019 januárjában érték el az átlagos gyári 312 euro/tonna szinten. Ugyanakkor az alkalmi vásárlásokat jellemző leszállított, úgynevezett spot ár januárra már 442 euro/tonna szintre emelkedett a tavaly nyáron három hónapon át kitartó 322 euro/tonna mélypontról, és mindmáig a spot árak ezt a szintet meg is tartották. Miután az izocukor termékek ára követi a fehér cukor árának változását, a kedvező trend jelentős javulást eredményez az iparágban, ennek köszönhetően tovább erősíthetjük piaci pozícióinkat is.
A.: Ön a közelmúltban a Portfolio Agrárium 2019 konferencián úgy nyilatkozott, hogy a KALL Ingredints Kft. megkezdte az együttműködést a legjelentősebb élelmiszeripari márkákkal. Mely nagy élelmiszeripari felhasználók számára értékesítik termékeiket?
O. Zs.: Partnereinkkel kötött megállapodásaink általában nem teszik lehetővé, hogy referenciaként hivatkozzunk rájuk. A jól ismert hazai üdítőital- és élelmiszergyártók mellett a legnagyobb európai márkákat előállító gyártókkal és számos, nemzetközileg ismert és elismert világcéggel sikerült üzleti kapcsolatba kerülnünk, számos élelmiszeripari ágazatban. Jelenleg 24 ország 175 felhasználójának több mint 200 üzemébe szállítunk cukor, alkohol és takarmány alapanyagokat. és a vevőkörünk hétről-hétre bővül.
A. Mennyi kukorica felvásárlását tervezi 2019-ben?
O. Zs.: Az idei termésből a KALL előreláthatólag már több mint 450 ezer tonna kukoricát vásárol majd fel.
A.: A fő terméknek számító izocukor mellett a társaság alkoholokat és takarmány-alapanyagokat is gyárt. Hogyan ítéli meg e termékek piaci pozícióit?
O. Zs.: Könnyebbséget jelent vállalkozásunk számára, hogy az elmúlt időszak cukorpiaci kríziséhez képest, az amúgy szintén konjunkturális alkohol és takarmány piacok jóval stabilabbnak bizonyultak. Sikerként éljük meg, hogy hazai és európai vevőbázisunkat itt is rövid idő alatt kialakítottuk. Az alkohol és takarmány-alapanyag termelési volumenünk 100 százalékőtközép- és hosszútávú szerződésekkel értékesítjük a magyar és az európai piacon.
A.: A cég tevékenyégét jelentős részben - korábbi nyilatkozatok szerint 80 százalékban - a külpiacokra alapozza. Melyek a legfontosabb célországok?
O. Zs.: Mint már említettem, termékeink jelenleg 24 országban forgalmazzuk, elsősorban az Európai Unió tagállamainak élelmiszeripari ágazataiban. Figyelembe véve a logisztikai hatékonyság korlátait, Közép-Kelet Európa élelmiszertermelő üzemei, valamint Németország vezető gyárai a meghatározók a célállomások között. A területi fókusz termékfajtánként eltérő, alkalmazkodva az egyes országok gyártási kapacitásához és a gyártók alapanyag preferenciájához. Például míg Németországban a jelentős fehér cukor felhasználás mellett inkább a glükóz típusú termékekre van igény, addig Csehországban vagy Horvátországban a fruktóz alapú termékeknek magasabb a felhasználása. Amíg alkoholra szinte minden piacon egyaránt magas a kereslet, a glutén vásárlóink zöme nyugaton és északon található. Összességében elmondható, hogy Európában Franciaországtól Bulgáriáig, Finnországtól Görögországig széles körben használják a termékeinket, de érkezett már megkeresés a Távol-Keletről is.
Az eddigi működési tapasztalatok, illetve a piaci igények változása alapján terveznek-e újabb beruházásokat a következő években?
Hiszünk a folyamatos és fenntartható fejlődésben, így több K+F projektünk is fut, illetve áll előkészítés alatt. Ezek eredményei és a középtávú fogyasztói, felhasználói trendek elemzése alapozzák meg további beruházásaink és fejlesztéseink irányát. Ezek között szerepel a jelenlegi termékválaszték további diverzifikálása mellett új cukortermékek, illetve akár teljesen új technológiai alapanyagok termelésének lehetősége is.