Akkora a kereslet a húsmentes (vagy mesterségesen előállított) húsra az Egyesült Államokban, hogy a gyártócégek nem tudják tartani a vele a tempót - írja a Wall Street Journalra hivatkozva az Index. A lap szerint a műhúsos cégek (például az Impossible Foods vagy a Beyond Meat) exponenciális növekedést mutatnak a piacon:
- Beyond Meat részvényének ára rövid idő leforgása alatt megnégyszereződött, ezzel a cég értéke elérte a 6 milliárd dollárt
- az Impossible Foods pedig 750 millió dollárnyi befektetést szívott fel 2011-es alapítása óta
A cégekkel több gyorsétteremlánc is leszerződött, de akkora a kereslet, hogy előfordult olyan eset, amikor a Burger Kingben kifogyott a műhúsos hamburger.
De mi ez a műhús-dolog?
Az Index egy másik, összefoglaló cikkéből kiderül, hogy az álhúst két úton állítják elő:
- növényi alapanyagokból, gombás-erjesztéses (biológiai) eljárással, vagy
- állati fehérjéből, laborban.
Az Index azt is írja, hogy egyre növekszik a húsfogyasztás a Földön, ami a környezetszennyezés és a klímakatasztrófa egyik okozója - emiatt fenntarthatatlan. Sok problémát okoz, hogy a haszonállattal foglalkozó amerikai gazdaságok a tömegtermelésre átállva borzalmas körülmények között tartják az állatokat, összezsúfolva, antibiotikummal agyontömve, ami gyakorlatilag állatkínzás.
Ezeken a problémákon látszik segíteni a műhús-termelés, amivel kapcsolatban két bökkenő lehetséges: az egyik, hogy a kamuhússal töltött ételek drágábbak (ez az amerikaiakat nem zavarja, a műhúst kínáló éttermek forgalma folyamatosan növekszik), illetve, hogy a mesterségesen előállított húsból kimaradhatnak olyan tápanyagok, amik a "természetes" úton előállítottban benne lehetnek.
A fokozott érdeklődés miatt a cégek már ott tartanak, hogy nem tudják kielégíteni a keresletet, hiába toboroznak folyamatosan új munkaerőt és próbálják növelni a kapacitásaikat. A Beyond Meat üzeme elméletben 11 ezer étterem igényeit képes kielégíteni, de ez sem elég, sok megrendelő csak jelentős csúszással jut hozzá a szállítmányához.