Az Eurostat jelentése szerint idén júniusban a holland paradicsom volt a legolcsóbb, mindössze 28 euró mázsánként - 42 százalékos értékvesztést szevedett el az előző öt év átlagához képest. A spanyolok 69 eurós paradicsoma is olcsónak számított, ez ráaádásul 35 százalékos árnövedést jelentett az ottani ternelőknek. A francia és az olasz termék 108 eurót kóstált mázsánként, 17, illetve 36 százalékos ártöbbletet érve el az elmúlt évekhez képest.
Európa meghatározó termelői Olaszország és Spanyolország, az utóbbi paradicsom-előállítása stabilan magas szinten áll, 2017-ben már megközelítette az első számú termelő, azaz Olaszország mennyiségét. Közvetlen környezetünkben a román termelést emeli ki az Eurostat.
Hogy mégis miért nem az olasz paradicsommal találkozunk a hazai üzletekben, arra az alábbi ábra ad választ. Étkezési paradicsomból a spanyolok verhetetlenek Európában, évente 2 millió tonna feletti mennyiséget állítanak elő belőle. A rengeteg szószt igénylő olaszok azonban 2012 óta az ipari paradicsom termelésére koncentrálnak. Érdekes megfigyelni azt is, hogy az aprócska Hollandia kertészeti teljesítménye mennyivel jobb, mint az óriás Franciaországé.
Az európai étkezési paradicsom legfőbb külpiaca Oroszország volt addig, amíg meg nem hirdették az embargót, ezután Fehéroroszország lépett az első helyre. Európa étkezésiparadicsom-kiszállításai sajnos ebbe az irányba is folyamatosan esnek.
Az alábbi ábra jól érzékelteti, hogy Európa hogyan szorul vissza ezen a piacon, és hogy évről évre egyre több import paradicsomot igényel. Az export zuhanásának kezdő időpontja egybeesik az orosz érdeklődés megcsappanásával, ám az import emelkedésére nem ad magyarázatot. Úgy tűnik, a belső fogyasztás bővülését nem követi megfelelő ütemben az öreg kontinens termelése. A Közösség exportja tavaly már csak bő 137 ezer tonna volt, miközben a beszállított mennyiség 628 ezer tonnára rúgott. Az import emelkedése 2015 óta éves szinten 8-10 százalékos mértékű.
A világ legnagyobb paradicsomimportőre egyébként az USA, több mint 2,2 millió dollár értékben vásárolt paradicsomot a külpiacokról 2017-ben. A második legnagyobb pedig Németország, ahol csaknem 1,5 millió dollárt költöttek a bogyós gyümölcsre. A fél millió dolláros költés szintjét három további ország lépte át: Franciaország, az Egyesült Királyság és Oroszország.