Az elmúlt évben a világ hat legnagyobb piacvezető traktor- és mezőgazdasági gépgyártója konszern szinten 14,2%-kal, a mezőgépforgalmát tekintve pedig 10,9%-kal növelte az árbevételét az előző évhez képest. A hat multinacionális longliner mezőgépgyártó összes árbevétele egy év alatt 87,1 Mrd USD-ról (77,1 Mrd euróról) 99,45 Mrd USD-ra (84,21 Mrd euróra) nőtt, a traktorok és mezőgazdasági gépek értékesítéséből származó árbevételük pedig 55,63 Mrd USD-ról (42,89 Mrd euróról) 61,69 Mrd USD-ra (52,24 Mrd euróra) növekedett.
1. Vitathatatlanul a John Deere a világ első számú mezőgazdasági gépgyártója, széles a termékportfóliója valamennyi földrész mezőgéppiacán jelen van. A vezető hat közül a John Deere árbevételei növekedtek legnagyobb mértékben, konszern szinten 25,6%-kal, a traktor, illetve a mezőgépeladásaiból származó árbevételét pedig 15%-kal tudta növelni. A vezető hatokon belül a mezőgép profilból származó árbevétel részesedése 36,25%-ról 37,59%-ra nőtt. Mindezeken túl konszern szinten a legnagyobb nyereséget, a hatok által termelt nyereség 39,5%-át állította elő.
2. A CNH Industrial, amely a három nagy (Case IH/New Holland/Steyr) traktor- és mezőgépgyártó mellett az Iveco busz és haszongépjármű-gyártást, valamint az FPT (Fiat Powertrain) motorgyárat is szervezetében tudhatja, tavaly konszern szinten az azt megelőző évhez képest 7,2%-kal növelte az árbevételét, amely 29,71 Mrd USD-t (25,16 Mrd eurót) tett ki. Az adózás utáni nyereségét ezen idő alatt megháromszorozta, amelyet a szakértők nagyrészt az új vezetésnek tudnak be. A traktor és mezőgép profil árbevétele 1 Mrd USD-ral (847 millió euróval), azaz 9,4%-kal nőtt 2017-hez képest. A traktor- és mezőgazdasági eladásokból származó árbevételével (11,68 Mrd USD/9,89 Mrd euró) megelőzte a Kubotát és visszaszerezte a legnagyobbak rangsorában a második pozíciót. A "vezető hatok" között a mezőgép profilon belüli részesedése a 2017. évi 19,2%-ról 18,94%-ra mérséklődött.
3. A Kubota a konszern szintű árbevételét 2018-ban 5,7%-kal, a traktorok és mezőgazdasági gépek eladásából származó árbevételét 5%-kal tudta növelni, a nyeresége azonban 100 millió USD-ral (84,7 millió euróval) mérséklődött. Az összes árbevételen belül a mezőgép profil árbevételének részesedése kismértékben 67,4%-ról 66,9%-kal csökkent. A vezető hatokon belül árbevételének részesedése a mezőgép profilban 19,28%-ról 18,24%-ra csökkent (11,25 Mrd USD /9,53 Mrd euró).
4. Jó évet zárt (a korábbi évekhez képest) 2018-ban a több mint 17 márkát (köztük a Challenger, Fendt, Massey Ferguson és Valtra márkákat is) tömörítő AGCO konszern. A csak mezőgép profilban tevékenykedő gépgyártó tömörülés árbevételét 12,5%-kal növelte az előző évhez képest, miközben a konszern szintű nyeresége közel 50%-kal, az üzemi eredménye pedig 19,3%-kal nőtt egy év alatt. Ezeknek tudható be, hogy a mezőgéppiaci árbevétel alapján a hatokon belül a piaci részesedése 14,93%-ról 15,16%-ra változott, azaz növekedett. Az AGCO tavalyi árbevételének 57%-át Európa, Közel-Kelet, Észak-Afrika régióban realizálta.
5. A tiszta mezőgép profilú és stabil piaci szereplő Claas tavaly 8%-kal növelte az árbevételét és 13,8%-kal a tiszta nyereségét 2017-hez képest. A mezőgépprofi üzemi eredménye ezen idő alatt 16,1%-kal növekedett. A Claas piaci részesedése a mezőgép profilon belül az árbevétel alapján 7,64%-ról 7,44%-ra mérséklődött. A Claas Group tavalyi árbevétele 4,59 Mrd USD (3,89 Mrd euró), a tiszta nyeresége pedig 179,4 millió USD (152 millió euró) volt. 83%-ban az európai piacokon realizálta ezt az árbevételt, itt több termékével piacvezető, vagy meghatározó piaci szereplő (gabonakombájnok, magajáró szecskázók, bálázók, rotációs kaszák stb.).
6. Az SDF Group (Same, Deutz-Fahr, Lamborghini, Hürlimann, Gregoire) 8,4%-kal tudta növelni tavaly az árbevételét és 72,3%-kal a tiszta nyereségét. A nemrég még 1 Mrd USD közeli árbevételt produkáló cégcsoport, 2018-ban 1,62 Mrd USD (1,37 Mrd euró) árbevételt realizált. A tiszta nyeresége pedig a 2017. évi 28,9 millió USD-ről (24,5 millió euróról) 49,8 millió USD-re (42,17 millió euróra) növekedett. A cégcsoporton belül a legerősebb márka a Deutz-Fahr. Az SDF árbevételének 70%-át Európában realizálta, legnagyobb piacaik Németország és Olaszország. 2018-ban az SDF Group mezőgéppiaci részesedése a hatokon belül 2,63% volt.
Dr. Hajdú József