Ahogy azt az agrárszektor.hu is megírta, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közleményt adott ki, miután a Lidl 99 forint kilónkénti áron kezdte el árulni a görögdinnyét, a kamara szerint ezt ugyanis vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti az áruházlánc. A NAK álláspontja alapján 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani, mert a szezonnak ebben a szakaszában - a többéves piaci tapasztalatok alapján - reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 Ft/kg közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs. A kamara emellett felszólította a Lidlt, hogy fejezzék be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyenek eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.
"Az elmúlt napokban a Lidl minden dinnyebeszállító partnere arra kérte az áruházláncot, hogy a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. A Lidl Magyarország ez alapján csökkentette a görögdinnye kilogrammonkénti árát 99 forintra, melynek köszönhetően a vállalt beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más Lidl országok részére is.
A Lidl Magyarország és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja közös abban, hogy kiváló minőségű, megfelelő mennyiségű magyar görögdinnye kerüljön hosszútávon a hazai és külföldi áruházakba, így a vásárlók asztalára. Ennek feltétele a korrekt, a fejlődést biztosító megállapodások megkötése a termelőkkel és kereskedőkkel egyaránt, mert ez szolgálja a vásárlók érdekét is. A Lidl Magyarország szeretné kiemelni, hogy átérzi és vállalja az ebben való felelősségét."
"Az egyesület határozott álláspontja, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, mely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét. Nem tisztességes egyes felvásárlói érdekek mellett olyan piaci döntést - árletörő akciózást - választani, amivel elindítunk egy lavinát, ez által nehéz anyagi helyzetbe hozva a termelőket! Mindezzel ugyanis az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, mellyel a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja. Az egyesület véleménye megegyezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara sajtóközleményében kiadottal, miszerint az áruházlánc gyakorlatilag marketingeszköznek használja ezt a minőséginek hirdetett dinnyét, hogy becsalogassa a vásárlókat.
A magyar dinnye az utóbbi években az ilyen és ehhez hasonló hazai kereskedelmi gyakorlatnak köszönhetően rengeteget veszített a pozitív megítéléséből. Felvásárlók telepedtek meg a nagyobb termőkörzetekben, akik nagy haszon reményében alacsony árakkal stresszelik a termelőket. A termelők - csökkentve a veszteségüket, adósságaikat - kényszerből belemennek a "szabadpiaci kereskedelmi játékokba", a felvásárlók pedig a hatalmas árrésből felépített infrastruktúrájuk segítségével beékelődtek a hazai áruházak és a termelők közé. Fontosnak tartjuk a szakmai együttműködést, ezért a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete ezúton felajánlja a Lidl Magyaroszágnak, hogy ha valóban a magyar dinnyetermelők partnere kíván lenni, a közreműködésünkkel egyeztessen a termelőkkel.
A nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a Békési térségben a vége felé tart a dinnye betakarítása. Baranyában, a Tolna-Fejér térségi és a Heves-Jászsági körzetekben folyamatos az ellátás. A legnagyobb termőterülettel rendelkező Szabolcsi körzetben pedig a friss, minőségi dinnye a napokban indult el nagyobb mennyiségben, mely készletekkel a tervek szerint egészen szeptember közepéig biztosítani tudja a magyar dinnye a belföldi és export piaci igényeket."