Ezzel lehet nagyot kaszálni: hódítanak a vitaminozott és szokatlan ízű tejtermékek

agrarszektor.hu
A megnövelt beltartalmi értékű tejtermékek eladása 2026-­ra várhatóan meghaladja a 150 000 millió dollárt - derül ki a Future Market Insights tanulmányából, amire a NAK Élelmiszeripari hírlevele hívja fel a figyelmet. A kiadványból kiderül, hogy sok a szokatlan újítás a tejtermékek piacán, de ezek fogyasztásából még mindig nem jutunk elegendő fehérjéhez és vitaminhoz.

Az Egészségügyi Világszervezet (World Trade Organisation, WHO) jelentése alapján az iskolás gyermekek jelentős része A-vitamin hiányban szenved, amely csökkentésére a megnövelt beltartalmú tejtermékek kiváló megoldást jelenthetnek. Annak ellenére, hogy a tejtermékek számos tápanyag forrását jelentik, bizonyos technológiai megoldások beltartalmi csökkenést eredményezhetnek, amelyek pótlására hatékony lehetSEőséget nyújt a dúsítás - olvasható a NAK Élelmiszeripari hírlevelében.

A megnövelt beltartalmú élelmiszerek ára némileg magasabb a szokványos termékekhez képest. A megnövelt beltartalmú élelmiszerek dominanciája az ázsiai és a csendes-óceáni térségben (Japán kivételével) a legjelentősebb, ahol az értékesítés várhatóan 2026-ra eléri az 50 000 millió dollárt. A vezető termékek továbbra is a tejporok és tápszerek maradnak, amelyeket a tej és az ízesített tejek fognak követni.


A tejtermékek piacán is folyamatosak a szokatlan újítások. A Lactalis tulajdonában lévő Siggi piacra dobta új kávétartalmú skyr (izlandi joghurtkülönlegesség) termékcsaládját. A bogyós gyümölcs, vanília és áfonya ízekben kóstolható joghurtok 4 százalék hidegen főzött arabika kávét tartalmaznak. A Chobai vállalkozás pedig kifejlesztette új olajosmag-vajakkal dúsított görög joghurtjait. A munka eredményeképpen megszületett a mandulavaj-tartalmú, vanília ízű mézes, a mogyoróvajas csokoládé ízű, valamint a gesztenyevajas vanília ízű termék. A GMO-, mesterséges aroma-, édesítőszer- és tartósítószer-mentes joghurtok bővítik az egészséges termékek piacát.

A legutóbbi hazai reprezentatív táplálkozási felmérés alapján natúr és ízesített, savanyított tejkészítményekből a férfiak naponta átlagosan 33 g­-ot, míg a nők valamivel többet, 38 g­-ot fogyasztottak. A felmérésből kiderült, hogy a teljes fehérjebevitel 16%-át a tej és a tejtermékek adták, amelyből 2-1% a savanyított tejkészítmények és egyéb tejtermékek aránya. A felnőtt lakosság kalciumfelvétele átlagosan 721,3 mg volt naponta, amely alatta marad az ajánlásban szereplő 800 milligrammos értéknek. A férfiaknál ez az érték átlagosan 758,2 mg/nap, míg a nőknél 688,9 mg/nap volt. Az összes kalciumfelvétel 54%-a tej és tejtermékek fogyasztásából származott, amelyből 26%-ot tett ki a tej, 15%-ot a sajtok, 6%-ot a savanyított tejkészítmények, 5%-ot az egyéb tejtermékek és 2%-ot a túró, túrókészítmények. Az új magyar táplálkozási ajánlás naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejtermeket javasol.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?