Ezt a traktorategóriát korábban talajművelő traktoroknak nevezték és szinte csak a nagy vonóerőigényű, vontatott talajművelő gépek vontatására használták. A mai korszerűbb konstrukciók már szinte kivétel nélkül hátsó hidraulikus függesztő szerkezettel is rendelkeznek, illetve hátsó TLT-vel is felszerelhetők, így kiszélesedett az alkalmazási területük is.
A talajművelés mellett elterjedten használják ezeket nagy munkaszélességű vetőgépek, vetőgépcsaládok és vetőaggregátok üzemeltetésére is, ahol jó szolgálatot tesz a gumihevederes, talajkímélő járószerkezet. A traktorok 30 km/h maximális sebessége a rövid távolságú szállítási feladatokban is növelte a felhasználásukat. Gyakran lehet velük találkozni a betakarítógépek kiszolgálásának kiközelítéses és átrakásos szállítási technológiáiban, nem ritkán 40-50 tonnás, ugyancsak gumihevederes futóművel felszerelt átrakó kocsik vontatása közben. Jó szolgálatokat tesznek a meliorációs munkák, a területrendezési és útépítési feladatok ellátása területén is.
A Case IH-ban egy 13 literes FPT Cursor 13, a másik kettőben 15 literes Cummins QSX15 motor szolgáltatja a teljesítményt. Mindhárom korszerű, elektronikusan vezérelt, magasnyomású Common Rail befecskendezésű, levegővisszahűtéses turbódízel motor. Füstgáztisztítási technológiájuk a legszigorúbb (Tier 5/Stage V) levegőtisztasági normákat is képes teljesíteni. A három motor közül a legkisebb hengerűrtartalmú FPT (Fiat Powertrain) motor nyújtja a legnagyobb névleges (628 LE) és maximális (692 LE) teljesítményt, valamint a legnagyobb nyomatékot (2941 Nm) is. Továbbá a legnagyobb (40 %) nyomatéki rugalmassággal is ez dolgozik. A másik két traktorban található Cummins QSX15 motor jellemzői hasonlóak, de nagyobb a hengerűrtartalmuk és több üzemanyagot fogyasztanak.
A Case IH Quadtrac nemcsak FPt motorral, de a legnagyobb üzemanyagtartállyal is rendelkezik, ami befolyásolhatja a traktor egy huzamban eltölthető üzemidejét. A John Deere üzemanyagtartálya pedig a legkisebb a három traktor közül.
A traktorokban három különböző gyártmányú - ebben a kategóriában megszokott - kevés fokozatú full-powershift (teljesen terhelés alatt kapcsolható) sebességváltó található. A John Deere kínálja a legtöbb 18/6 kapcsolási lehetőséget, amely finomabb vonóerő-kihasználást tesz lehetővé. A kapcsolások manuális és auto móduszban történhetnek. Az auto módusz a motorfordulatszám függvényében automatikusan vált sebességfokozatot. A Case IH és a John Deere fordulatszámtartó tempomattal is rendelkezik, míg a Versatile traktorban klasszikus tempomat nem található.
A vezérlések mindhárom traktornál a joystickkal valósíthatók meg. A legnagyobb (37 km/h-ás) sebességgel pedig a Case IH Quadtrac tud közlekedni. Mindhárom traktor alváza +12, illetve -13 fokban képes oszcillálni (azaz a mellső- és hátsó futómű síkja ennyiben képes elcsavarodni), amely a területi egyenlőtlenségek leküzdésénél használható ki. A törzscsukló legnagyobb (38 fokos) mértékű elkormányzási szögével a Case IH Quadtrac-nál dolgozik mindkét irányban. Legkisebb elkormányzási szöge (33 fokos) a Versatile traktornak van, ezáltal a legnagyobb a fordulási sugara is.
A traktorok 4 db Triangle (háromszög alakú) rugózott hevederkocsija öt kapaszkodó gumituskót befogadó felső meghajtókerékből, 22 db öntisztuló, talajra támaszkodó, teflonos gumivezető kerékből és a köztük helyet foglaló 2x2, azaz 4 db önbeálló, terhelést közvetítő, teflonos támasztó görgőből épül fel, és automatikus hevederfeszítővel rendelkezik. A teflonbevonatok a vezetőkerekek és támasztó görgők elszennyeződését gátolják, illetve az öntisztulásukat segítik elő. A Triangle járószerkezeteket többnyire a kanadai Camso cég gyártja és szállítja a traktorokhoz. A traktorokhoz különböző szélességű (635/762/890 mm) gumihevederes járószerkezetek rendelhetők, amelyek egyben meghatározzák a traktorok legnagyobb szélességi méretét is.
A traktorok nagyon hasonló felépítésű, 210-220 bar nyomású hidraulikus rendszerrel rendelkeznek, amelyet 208-220 l/min szállítási teljesítményű szóló, illetve dupla teljesítményű duó (2 db) szivattyúk látnak el olajjal. A hátsó, hidraulikus függesztő berendezéseik terhelhetősége a Case IH Quadtrac-nál és a Versatile DT-nél közel azonos, 8900 kg, a John Deere RX modellnél meglepően alacsony, 6804 kg. A külső hidraulikus fogyasztókat kiszolgálni képes, elektronikusan vezérelt kivezetések száma traktoronként 4 és 8 db között változik. A hátsó, 1000 f/min fordulatú TLT a traktorokhoz általában opcióban rendelhető csak.
A traktorok tengelytávja változó. Legnagyobb (4,12 m-es) tengelytávval a John Deere rendelkezik, amelynél az ebből eredő bólintó mozgás erősségét a hátsó futóműnél kompenzálták, a másik két traktor tengelytávja közel esik egymáshoz. A nyomtávoknál is csak kisebb különbségek mutathatók ki. A leggyakoribb (762 mm-es) hevederszélességek esetén a Case IH és a John Deere traktor legnagyobb szélessége 3 m alatti, amely megfelel az európai előírásoknak, a Versatile traktor legnagyobb szélessége 3,4 m, amely túllépi az EU-s normatívákat, de belefér a 3,5 méteres max. szélességbe, ami engedéllyel közlekedhet közúton.
A traktorok saját tömege közel hasonló 27 tonna körül alakul. A John Deere és a Versatile 2,5-3,6 tonna plusz terhelhetősége alacsonynak tűnik a Case IH közel 5 tonna terhelhetősége mellett. A vezetőfülkék belső mérete, komfortja, felszereltsége között nincsen lényeges különbség.
A traktorok uniós lista ára azonban lényeges különbségeket mutat. A legdrágább a Casse IH Quadtrac 620 modell, amelyért 40%-kal kell többet fizetni, mint a legolcsóbb Versatile 610 DT tarktorért, igaz 42 lóerővel (6,5%-kal) nagyobb a teljesítménye is. Árban a kettő között foglal helyet a John Deere 9620 RX modell, amely 12%-kal olcsóbb, mint a Case IH Quadtrac 620, és 24%-kal drágább, mint a Versatile 610 DT.
Dr. Hajdú József