A nitrátérzékeny területeken mezőgazdasági tevékenységet folytatóknak, valamint az ország egész területén a területi érzékenységtől függetlenül minden állattartónak, aki a magánszemély háztartási igényeit meghaladó mértékben állatot tart a naptári évre vonatkozóan (január 1.-december 31.) adatszolgáltatást megalapozó folyamatos nyilvántartást kell vezetnie a 9/2015. (III.13) FM rendelet mellékletében szereplő gazdálkodási naplóban, vagy annak adattartalmával megegyező egyéb nyilvántartásban - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A napló és kitöltési útmutatója elérhető a www.szechenyi2020.hu weboldalon, továbbá a kamara is segíti a gazdálkodókat egy online gazdálkodási naplóval.
Javasolt a gazdálkodási napló vezetését, mivel más támogatási jogcímek, intézkedések (pl. Natura 2000 gyep, termeléshez kötött támogatás, VP AKG/ÖKO támogatás) esetén ezen nyomtatvány vezetése kötelező, illetve egyéb jogszabályi kötelezettség esetén is alkalmazható (pl. permetezési napló). Ezáltal tehát mentesülnek a gazdák a párhuzamos nyilvántartás vezetése alól. A gazdálkodási naplóban szereplő adatok alapján kell az előző évi, azaz a 2019 naptári évre vonatkozóan adatot szolgáltatni a fenti tevékenységet végzőknek 2020. január 1.-2020. március 31. között.
Az adatszolgáltatást csak elektronikus úton lehet teljesíteni. A nyomtatvány elektronikus kitöltésének megkezdéséhez telepíteni szükséges a legfrissebb Java és ÁNYK általános nyomtatványkitöltő keretprogramot, melyek a NÉBIH honlapjáról is letölthetők, ugyanúgy, mint a nitrát-adatszolgáltatás benyújtásához szükséges aktuális nyomtatvány.
Fontos, hogy az érintettek az aktuális nyomtatványt töltsék ki és küldjék be az ügyfélkapun, mert ennek hiányában dokumentuma nem érkezik meg a NÉBIH-hez. A beküldést követően három üzenetet érkezik az ügyfélkapus tárhelyre, melyből kettőt az ügyfélkapu küld a harmadik dokumentum feladója a NÉBIH. Amennyiben a NÉBIH által küldött visszaigazolást nem kapja meg 24 órán belül, kérjük, jelezze ezt az akg@nebih.gov.hu email címre. Az első és a harmadik igazolást szükséges megőrizni (javasoljuk áttöltésüket az ügyfélkapus tartós tárhelyre). Nagyobb gazdaságok esetében lehetőség van xml állomány feltöltésére. Ezt is kizárólag az ÁNYK keretprogramban tudják megtenni.
Az adatszolgáltatás minden fent említett gazdálkodónak teljesítenie kell még abban az esetben is, ha a trágyázásra vonatkozó sorok nulla értékkel szerepelnek, azaz a "0" adatszolgáltatást is szükséges. Az adatszolgáltatás benyújtásával kapcsolatosan falugazdászok és a szaktanácsadók is segítséget nyújtanak.
Az adatlap benyújtásához szükséges az ügyfél MVH ügyfélnyilvántartási száma, adóazonosító jele, vagy adószáma, KSH azonosítója, és amennyiben állattartó teleppel rendelkezik a gazdálkodó, úgy a KÜJ (környezetvédelmi ügyfél jel) és a KTJ (környezetvédelmi területi jel) azonosítók. Amennyiben az ügyfél átad vagy átvesz szervestrágyát úgy tudni kell az átadó, vagy átvevő ügyfél MVH ügyfélnyilvántartási számát is. (A magánszemély háztartási igényét meghaladó állatlétszám: a vegyes állattartás esetében összesen 5 számosállat/ingatlan, baromfi esetében 3 számosállat/ingatlan mértéket egyidejűleg meghaladja.) A területek nitrátérzékenységéről a www.mepar.hu oldalon a terület blokkjának tulajdonságai alapján lehet tájékozódni.