Szűkül a magyar műtrágyakészlet, egyhónapos határidővel vállalnak kiszállítást

Agrárszektor2020. március 18. 13:30

Tegnap egy kisebb műtrágya-forgalmazó indította el azt a hírt, hogy fogyóban a rendelkezésre álló műtrágya Magyarországon. Tekintve, hogy Közép-Európa legnagyobb nitrogén-műtrágyagyárával rendelkezünk, első pillantásra érthetetlennek tűnik a pánik. Csakhogy a növénynek foszforra, káliumra és mikroelemekre is szüksége van, ezek pedig a határon túlról érkeznének.

"Az Agrárszektor a 2020. március 18-án, "Szűkül a magyar műtrágyakészlet, egyhónapos határidővel vállalnak kiszállítást" címen megjelent cikkében valótlanul állította, hogy "a legnagyobb kiszolgáló hálózattal rendelkező KITE Zrt. esetében még a nitrogén is Romániából jön"; és hogy mivel "a sofőrök nagyon ki vannak szolgáltatva a vírusnak", így "a KITE Zrt. vissza is vonta a szezonra érvényes árlistáját." Ezzel szemben a cikkben megjelentekkel ellentétben a KITE Zrt. nitrogénellátása folyamatos. Jelenleg is érvényes árlistával rendelkezik, amelynek segítségével zökkenőmentesen tudja ellátni partnereit a szükséges műtrágyatermékekkel. A partnereik által már megrendelt műtrágya igényeket teljesítették és teljesítik. Beszerzési forrásuk nem csak Romániára korlátozódik, más import forrásokból, valamint belföldi beszállítóik segítségével is tudnak nitrogéntermékeket partnereik részére biztosítani. A KITE Zrt, stabilan működik, a kiszállításuk folyamatos és gördülékeny."
Cikkünkből a KITE Zrt.-re vonatkozó valótlan állításokat töröltük!

A KITE Zrt. oldalán pillanatnyilag egy tájékoztató szöveg ugrik fel:

..."A kialakult járványügyi helyzet és az annak kapcsán várható intézkedések ellenére igyekszünk stabil pontot jelenteni az Önök számára akkor is, ha az intézkedések hatására számítanunk kell a logisztikai láncok lassulására, kapacitásainak esetleges szűkülésére. Ezért arra kérjük partnereinket, hogy telefonon vagy emailben vegyék fel a kapcsolatot értékesítő kollégáinkkal, és egyeztessenek a már megrendelt inputanyagok és beruházási termékek átvételéről, valamint a későbbiekben felmerülő további igényekről, annak érdekében, hogy azokat a megszokott színvonalon tudjuk biztosítani az Önök részére..."

Mondanunk sem kell, hogy a helyzet nyertese a magyar nitrogén-műtrágyagyártó, a Nitrogénművek Zrt. Persze a Genezis-termékekben is szerepel egy sor makro- és mikroelem, amelyek Ázsiából kellene hogy befussanak. A cég értékesítői arról tájékoztatnak, hogy az összetett műtrágyákhoz szükséges egyéb tápelemek alapvetően uszályokon érkeznek Oroszországból, illetve Oroszországon keresztül Magyarországra. A vizen pillanatnyilag - ha lassabban is - de zajlik a fuvarozás. "A gazdák már rendelkeznek a tavaszi készletekkel, nálunk pedig van elég műtrágya akár őszi felhasználásra is. Ezzel együtt én is azt tanácsolom, hogy

akinek van anyagi kerete rá, az most vásárolja meg az őszi mennyiséget. Az a biztos, ami a saját raktárban áll"

- mondja az egyikük, míg egy másik szerint nincs értelme készletezni.

Tény, hogy az alapvetően mikroelemekkel dúsított műtrágyát forgalmazó cégek kerültek nehéz helyzetbe. Éri Ferenc, a Yara Hungária Kft. értékesítési vezetője arra panaszkodik, hogy vészesen fogynak a sofőrök, mivel karantéban vannak az Olaszországból visszaérkezők. "Ha van is sofőr, három hét, mire eljut ide egy kamion Olaszországból. Ebből az irányból csak egy kertészeti ammónium-nitrátot vártunk, a többi műtrágyaféleség Lengyelország felől érkezik, szintén kamionnal.

A sofőrkérdés kritikussá vált. Ha most rendel valaki, akkor egy hónap, mire megkaphatja a műtrágyát, a növényvédőszer-ellátásban pedig ennél is nagyobb gondok vannak"

- sorolja a szakember.

A most megjelent áruforgalmi szabályozás bizonyára ezért sikerült ilyen elképesztően lazára: ha a sofőr egészégesnek érzi magát és a munkáltatója is annak tartja, akkor ismét a volán mögé ülhet.

Szakmai berkekben terjedni kezdett egy olyan hír is, hogy az IKR Agrár Kft. is visszavonta aktuális árlistáját, mert ellátási nehézségei vannak a gyártást végző szlovákia Duslo gyár ideiglenes leállása miatt, amit egy műszaki hiba okozott. (Az IKR Agrárt az Andrej Babis kezében lévő Agrofert vágsellyei üzeme, a Duslo látja el műtrágyával.) Nagy Lajos, az IKR Agrár Kft. ügyvezetője nem tud sem gyárleállásról, sem szállítási nehézségről.

Vasúti kocsikban érkezik az áru, nincs különösebb fennakadás. A termelők már megrendelték a tavaszi műtrágyát. Raktáraink pillanatnyilag jól fel vannak töltve, az őszi mennyiséget pedig nyáron tároljuk be, addigra sokat változik a helyzet"

- mondja bizakodva az ügyvezető. Egyik értékesítőjük szerint a termelési leállások miatt ősszel indokolt lehet az áremelés, ennek mértéke az akkori forint-euró árfolyamtól is függeni fog. Ő személy szerint sokkal jobban aggódik a tavaszi növényvédőszer-utánpótlás miatt.

Időközben szinte minden kisebb ellátó oldalán felbukkantak a COVID-tájékoztatók. A Malagrow például arra int, hogy a műtrágya-értékesítők csak telefonon, e-mailben érintkeznek a külvilággal, a telephelyre kizárólag a szállítmányozást végző sofőrök, postások jöhetnek be, szigorúan egyesével. Belépéskor a bejáratnál lévő mosdóban kötelező a kézfertőtlenítés. A raktári munkákat, csomagösszekészítést továbbra is elvégezik.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
műtrágya, értékesítés, forgalom, sofőr, áruhiány, rendelés, fuvar,