Agrárszektor • 2020. március 18. 13:30
Tegnap egy kisebb műtrágya-forgalmazó indította el azt a hírt, hogy fogyóban a rendelkezésre álló műtrágya Magyarországon. Tekintve, hogy Közép-Európa legnagyobb nitrogén-műtrágyagyárával rendelkezünk, első pillantásra érthetetlennek tűnik a pánik. Csakhogy a növénynek foszforra, káliumra és mikroelemekre is szüksége van, ezek pedig a határon túlról érkeznének.
A KITE Zrt. oldalán pillanatnyilag egy tájékoztató szöveg ugrik fel:
..."A kialakult járványügyi helyzet és az annak kapcsán várható intézkedések ellenére igyekszünk stabil pontot jelenteni az Önök számára akkor is, ha az intézkedések hatására számítanunk kell a logisztikai láncok lassulására, kapacitásainak esetleges szűkülésére. Ezért arra kérjük partnereinket, hogy telefonon vagy emailben vegyék fel a kapcsolatot értékesítő kollégáinkkal, és egyeztessenek a már megrendelt inputanyagok és beruházási termékek átvételéről, valamint a későbbiekben felmerülő további igényekről, annak érdekében, hogy azokat a megszokott színvonalon tudjuk biztosítani az Önök részére..."
Mondanunk sem kell, hogy a helyzet nyertese a magyar nitrogén-műtrágyagyártó, a Nitrogénművek Zrt. Persze a Genezis-termékekben is szerepel egy sor makro- és mikroelem, amelyek Ázsiából kellene hogy befussanak. A cég értékesítői arról tájékoztatnak, hogy az összetett műtrágyákhoz szükséges egyéb tápelemek alapvetően uszályokon érkeznek Oroszországból, illetve Oroszországon keresztül Magyarországra. A vizen pillanatnyilag - ha lassabban is - de zajlik a fuvarozás. "A gazdák már rendelkeznek a tavaszi készletekkel, nálunk pedig van elég műtrágya akár őszi felhasználásra is. Ezzel együtt én is azt tanácsolom, hogy
- mondja az egyikük, míg egy másik szerint nincs értelme készletezni.
Tény, hogy az alapvetően mikroelemekkel dúsított műtrágyát forgalmazó cégek kerültek nehéz helyzetbe. Éri Ferenc, a Yara Hungária Kft. értékesítési vezetője arra panaszkodik, hogy vészesen fogynak a sofőrök, mivel karantéban vannak az Olaszországból visszaérkezők. "Ha van is sofőr, három hét, mire eljut ide egy kamion Olaszországból. Ebből az irányból csak egy kertészeti ammónium-nitrátot vártunk, a többi műtrágyaféleség Lengyelország felől érkezik, szintén kamionnal.
- sorolja a szakember.
A most megjelent áruforgalmi szabályozás bizonyára ezért sikerült ilyen elképesztően lazára: ha a sofőr egészégesnek érzi magát és a munkáltatója is annak tartja, akkor ismét a volán mögé ülhet.
Szakmai berkekben terjedni kezdett egy olyan hír is, hogy az IKR Agrár Kft. is visszavonta aktuális árlistáját, mert ellátási nehézségei vannak a gyártást végző szlovákia Duslo gyár ideiglenes leállása miatt, amit egy műszaki hiba okozott. (Az IKR Agrárt az Andrej Babis kezében lévő Agrofert vágsellyei üzeme, a Duslo látja el műtrágyával.) Nagy Lajos, az IKR Agrár Kft. ügyvezetője nem tud sem gyárleállásról, sem szállítási nehézségről.
- mondja bizakodva az ügyvezető. Egyik értékesítőjük szerint a termelési leállások miatt ősszel indokolt lehet az áremelés, ennek mértéke az akkori forint-euró árfolyamtól is függeni fog. Ő személy szerint sokkal jobban aggódik a tavaszi növényvédőszer-utánpótlás miatt.
Időközben szinte minden kisebb ellátó oldalán felbukkantak a COVID-tájékoztatók. A Malagrow például arra int, hogy a műtrágya-értékesítők csak telefonon, e-mailben érintkeznek a külvilággal, a telephelyre kizárólag a szállítmányozást végző sofőrök, postások jöhetnek be, szigorúan egyesével. Belépéskor a bejáratnál lévő mosdóban kötelező a kézfertőtlenítés. A raktári munkákat, csomagösszekészítést továbbra is elvégezik.