Ma már nincsenek csak német, csak olasz, vagy csak francia gépek, valójában minden egyes mezőgazdasági nagygép egy multinacionális mozaik, amelybe minden egyes nemzet azt az alkatrészt szállítja, amelyhez történelmi hagyományai okán a legjobban ért. A németek például jók a váltók terén (pl. ZF), az angolok, amerikaiak kiváló motorépítők (ld. Perkins, FTP), az olaszok pedig híresen jó dízájnerek. Így egy munkagép alkatrészei három-négy különböző országból érkeznek, míg végül összeáll egy németnek, hollandnak, olasznak, vagy amerikainak gondolt masina. A globális munkamegosztás ezer kilométerekre választotta szét az egyes alkatrészek gyártási helyét.
A topagrar.com. most arról ír, hogy a beszállítói lánc elégtelen működése miatt a híres német mezőgépgyártó ezen a héten fokozatosan visszaveszi a termelést harsewinkeli központjában, ezt követően pedig három hétre befagyasztja a gyártást. A teljes leállás április 17-ig tart a Claas-nál. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a cég összes telephelyén megszűnik a munka, de a járványügyi szempontból kritikus helyszíneken mindenképpen, így Franciaországban is leállt a cég termelése. A munkavállalók rövidített műszakban, csökkentett bérért dolgoznak ebben az időszakban. A cégvezető, Thomas Böck igyekszik megnyugtatni a piacot: pillanatnyilag elég nagy választékkal rendelkeznek új és használt gépekből a kereskedőik, továbbá működésben tartják a gép- és alkatrészrendelések teljesítéséért felelős részleget.
Azon pedig senki nem lepődik meg, hogy a CNH Industrial fel kellett hogy függessze a működést négy észak-olaszországi gyártóüzemében a koronavírus elszabadulása miatt. A munka már 10 napja áll Brescia, Suzzara, Piacenza és San Mauro Torinese városában, összesen több mint 4000 alkalmazottat kellett hazaküldeniük. A márkacsalád (Case, New Holland, Steyer, Iveco...) világszerte összesen 66 gépgyárat üzemeltet 180 országban 64 ezer munkavállalóval. A márkacsalád tulajdonosa, az Agnelli család 10 millió eurót adományozott Olaszországnak a vírus leküzdésére. Március 20-án bejelentették, hogy két hétre valamennyi európai üzemükben leállítják a gépek összeszerelését. Az alkatrészgyártás csökkentett üzemmódban tovább folyik. Az európai alkatrészraktárak és a legtöbb kereskedőtelephely nyitva marad, hogy folyamatosan kiszolgálhassa ügyfeleit.
A JCB múlt hét szerdától állította le kilenc brit gyártóüzemét, mivel "a világméretű koronavírus-járvány okozta zavarok példátlan csökkenést okoznak a globális keresletben". A tervek szerint március 30-án folytatódik a munka, de ez nem biztos. Dolgozóiknak a kényszerleállás idején is teljes munkabért fizetnek. "Ebben a 11 napban áttekintjük a helyzetet, fontossági sorrendbe állítjuk azokat a termékeket, amelyeket a partnereink mindenképpen igényelnek, és ezek gyártását fogjuk támogatni a továbbiakban" - mondta a JCB vezérigazgatója, Graeme Macdonal.
Eközben Amerikában nem állt le a John Deere, továbbra is minden gyártóegysége üzemel, mivel nyilatkozatuk
szerint "az Egyesült Államok elnöke és az Egyesült Államok
Belbiztonsági Minisztériuma által kijelölt vállalkozás elengedhetetlen a
nemzeti ellenálló képessége és jóléte szempontjából." Vagyis a
gépgyártót felhelyezték a létfontosságú, mindenáron működésben tartandó
cégek listájára. Hasonló listát készít Magyarország is, amiről itt írtunk. A létfontosságú üzemek között pillanatnyilag egyetlen agrárvonatkozú cég szerepel, a 3 Mrd forintos árbevételű, sertéshús-feldolgozással foglalkozó Kurucz Fram.Kft.