Annak érdekében, hogy felmérjék a koronavírus kitörése és annak enyhítése érdekében tett erőfeszítések hatását, a Food Safety magazin felmérést végzett az élelmiszer-előállítók körében. A március 18-án végzett felmérés során 330 élelmiszer-előállítótól gyűjtöttek válaszokat, a világ minden tájáról, olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán.
A részvevő vállalatok 89%-ának működésére hatást gyakorolt a vírus, minden második vállalat drámai hatásról számolt be. Az utazások tilalmának bevezetése általánosnak tekinthető, a válaszadók 75%-a korlátozza ezt valamilyen formában. Mindemellett az üzembe érkező látogatásokat is megtiltották, illetve a személyes találkozókat is minimalizálták. Jelentős nehézséget okoz (18%) az előállítók számára az alkalmazottak munkába járása, akár ütemezési szempontból (pl. iskola bezárása miatt otthon maradó gyerekek felügyeletének megoldása), akár a munkahelyen a kollégákkal történő érintkezés aggodalma miatt. Számos esetben említésre került a logisztika (7%), az alapanyagok beszerzésének nehézségei (15%) - főként azok, amelyek Kínából és más vírus sújtotta országok felől érkeznek. Jelentős gondot okoz a tisztító- és fertőtlenítőszerek beszerzése, amely hosszú távon akár veszélyeztetheti a biztonságos élelmiszer-előállítást.
A megkérdezettek 39%-a nem, míg 61%-uk megváltoztatta volumenét, ebből 37% csökkentette, 24% pedig megnövelte azt. A változást főként a megrendelések kedvező vagy kedvezőtlen változása generálta. A csökkenést főként azok a vállalatok érzékelik, akik vendéglátó egységek, közétkeztetés számára szállítanak be. Megnyugtató, hogy a részvevők döntő többsége (82%) számára nem okoz gondot az élelmiszerbiztonsági protokolljuk megvalósítása, vonatkozó kollégáik hiánya ezt nem hátráltatja (84%).
A járvány hossza időben nem megjósolható, így kérdéses, hogy a vállalkozások mit gondolnak, meddig tudják tevékenységüket fenntartani. Kedvező, hogy - a jelenlegi körülmények között − a válaszadók fele 6 hónapig vagy annál tovább is képes aktivitását fenntartani, ugyanakkor 13%-uk alig egy hónapot tud nyugodt szívvel garantálni. Azonban a legtöbb vállalat képlékenynek, és napról napra változónak látja a jelenlegi helyzetet, amelyhez igyekeznek folyamatosan alkalmazkodni.