Agrárfinanszírozás nyelve: Ami működik kicsiben, az nagyban is?

Takarék Agrár242020. július 4. 07:00

A dimenzióváltás témájával bármely ágazatban működő vállalkozás találkozhat élete folyamán, a mezőgazdaságban tapasztalható koncentráció miatt az agrártermelők is gyakran találkoznak vele. Jelen bejegyzésben agrárfókusszal vizsgáljuk a dimenzióváltás kérdéseit.

Az alábbi ábrán egy újonnan alapított és sikeresen működő vállalkozás sematikus rajza látható, amely eléri a tartósan nyereséges működést.

Forrás: Takarékbank Agrárcentrum szerkesztés

A cégvezetés elér az első döntési ponthoz, ami példánkban a volumen növelése. Itt még ugyanazt kell tennie, mint amiben korábban jártasságot szerzett, de nagyobb mennyiségben: például 300 hektár helyett 500 hektárt megművelni, vagy 25 ezer palack bor helyett 40 ezret gyártani. Tömegtermék esetén a változatlan értékesítési stratégia továbbra is eredményes lehet, nem tömegterméket tekintve azonban új értékesítési csatornák bevezetése és bejáratása vagy a márka újra bevezetése lehet szükséges, mellyel összefüggésben magasabb marketingköltség jelentkezik. Eközben a termelési oldalon is alkalmazkodni kell a magasabb volumenhez: új eszközök és az eddiginél több menedzsment kapacitás válhat szükségessé, a forgótőke igény pedig értelemszerűen nő.

A volumennövelésbe kezdő vállalkozások egy része nem birkózik meg a fenti kihívásokkal (D1), nem tudnak az új fedezeti pont (2) fölé kerülni. Innen a szerencsésebb út, ha egy krízis időszakot követően a korábbi alacsonyabb volumenhez és az alacsonyabb, de tartós nyereséghez vissza tudnak térni, míg a rosszabb esetben meg kell szüntetni a vállalkozást.

Az akadályt sikerrel vevő vállalkozás (D2) idővel újabb döntési ponthoz érkezik, amely szintén lehet volumen növelésével kapcsolatos, vagy a vertikum új szintjére való belépés (D3 út), új termék gyártása, új tevékenység indítása (D4 út). Az új vertikumra számos példát láttunk a Vidékfejlesztési Program támogatásával megvalósuló fejlesztések között: az eddigi szőlőtermesztő mostantól bort termel, a szántóföldi termelőnél felmerült a növényi olajgyártó kapacitás kiépítése, a sertés hízlalásban érdekelt vállalkozó vágópontot létesít vagy - nem csak a feldolgozási irányt tekintve - az anyakoca állomány felépítésével a malacellátást vonja "házon belülre". Mind az új vertikumra, mind pedig az új tevékenységre igaz, hogy a volumennövelésnél említett kockázatok fokozottabban érvényesek, mindamellett az értékesítési oldalon új, eddig ismeretlen versenytársakkal szemben kell helyt állni. Elveszhet a fókusz a termelésről, szervezetet kell bővíteni, mely esetben a vezetői képességeket fogják tesztelni az új körülmények.

A sikeres dimenzióváltáshoz két javaslatot tudunk megfogalmazni a vállalkozók részére: egyrészt érdemes előkészíteni egy kellően részletes, megalapozott és pénzügyi levezetést is tartalmazó üzleti tervet, másrészt - mivel szinte kivétel nélkül előkerülő téma a dimenzióváltás során a finanszírozás kérdése - minden esetben javasoljuk a partner hitelintézettel történő előzetes egyeztetést, a lehetőségekről éppúgy, mint biztosítéki-, kamat- és egyéb feltételekről.

Szerző: Kittlinger Csaba, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
agrárium, takarékbank, agrárfinanszírozás, takarék-agrár24,