agrarszektor.hu • 2020. augusztus 15. 09:30
Mindenki, főleg a rozét készítő borászok, előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?
Az International Wines and Spirits Record (IWSR), a nemzetközi bor- és párlatpiac kutatására specializálódott cég elemzői a legfrissebb, 2019-es adatokat vizsgálva arra jutottak, hogy a rozé továbbra is az egyik legerősebb trend a világon - írja közleményében a Wineglass Communication. Dan Mettyear, az IWSR borkutatási igazgatója szerint a rozé egyértelműen növekedési pályán van. Mint mondta, a rozé továbbra is az egyik legerőteljesebb és legszélesebb körű trend a borokon belül, olyan sokszínű piacokkal, mint az Egyesült Államok, Paraguay, Kína és Namíbia. Ahogy a rozétrend az elmúlt években fejlődött, a fogyasztók igényei úgy tolódtak el a könnyebb, provence-i stílus irányába, ami megtestesíti az élénk, nyári pillanatokat. És valóban, a provence-i bor exportja az elmúlt öt évben évente átlagosan 28%-kal nőtt.
2020 elején a Decanter magazin a borvilágot érintő trendek és a piacot érintő kérdések között több rozés topikot is említ. Szerintük mire kell figyelni idén? Az egyik nagy változás Olaszország felől jön, ahol a prosecco jogszabályi változásai miatt a termelők 15%-ban pinot noirt is használhatnak a glera mellett, így készítve rozét Prosecco DOC név alatt. Tekintve, hogy a prosecco eddig is elképesztő mennyiségben fogyott világszerte, ebben a szegmensben a rozé hatalmas változásokat hozhat a piacon.
A mennyiségi változások mellett a minőség és a stílus is változni fog az előrejelzések szerint. Várható, hogy a rozé a "komoly bor" kategóriában is növekedni fog, azaz egyre több magasabb árú, csúcsminőségű rozé kerül a piacra. Elég csak arra gondolni, hogy 2019 végén a francia luxusmárkákat tömörítő LVMH többségi befolyást szerzett a provence-i Château d'Esclans borászatban, amely Whispering Angel nevű rozébrandjéről híres. Ennek alap tétele 20 euró körül kapható, de 100 euróért is vehetünk tőlük palackot.
Ezzel egyidőben a rozét készítő borászoknak érdemes a vegán szegmensre is figyelmet fordítani, hiszen számíthatunk arra, hogy egyre több vegán matrica jelenik meg a palackokon, és a webáruházak is kialakítanak egy külön részt ezeknek a boroknak. Az Egyesült Királyság egyik vezető online borkereskedése, a Majestic már 2019-ben 200 bort listázott vegánként, szemben az egy évvel korábbi 39 borral.
A rozé egyik nagy erőssége abban rejlik, hogy - bár azt hinnénk, hogy a rózsaszín elriasztja őket - a nők mellett a férfiak is ugyanolyan szívesen fogyasztják. Az Y-generáció pedig még divatosabbá tette, hiszen a közösségimédia-platformokon menőnek számítanak az olyan hashtagek, mint az #roséallday. Pont a vizuális megjelenítés miatt a palacknak, címkének egyre nagyobb a jelentősége, ahogy előtérbe kerülnek az alternatív csomagolási megoldások is, akár a kisebb kiszerelésű üvegek, fémdobozok vagy a környezetbarát innovációk, kartondobozok. A lényeg, hogy legyen színes és feltűnő, és mutasson jól az Instagramon.