Változó szokások: jelentősen nőtt az otthoni borfogyasztás az elmúlt hónapokban

Változó szokások: jelentősen nőtt az otthoni borfogyasztás az elmúlt hónapokban

agrarszektor.hu
A koronavírus előtt a magyarországi borfogyasztásnak csak a fele történt otthon, a pandémia időszakában azonban jelentősen megnőtt ez az arány. A borászok azt remélik, hogy az internetes rendelések mennyisége nem apad el most sem, amikor már lehet kóstolni a borászatokban is.

"Merre halad a borászati ágazat? A borimport fejlesztésének lehetőségei a megváltozott környezetben" címmel rendeztek online konferenciát a krakkói vásár szervezői, amelyről a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) készített összefoglalót. A konferencia is megerősítette, hogy a koronavírus által kiváltott járvány hatásai nem kerülték el a borászati ágazatot sem, írta meg a Világgazdaság.

A határok, szállodák lezárása miatt minimumra korlátozták, vagy épp teljesen felfüggesztették a rendezvényeket is. Ennek következtében a bor kereslete és fogyasztása lecsökkent, ami a bor készletek felhalmozódását váltotta ki a borászatokban, majd emiatt a borászok bevételei csökkentek. A megszorítások nem tartottak olyan sokáig, hiszen már nyitott a gazdaság, de Magyarországon mégis sikerült megváltoztatni a szokásokat.

Az első lépésben a fogyasztók különböző termékeket kezdtek felvásárolni, márciusban a bor vásárlása nem esett vissza. Ugyanakkor ezt nem lehetett elmondania HoReCa-ágazatról, ez volt leginkább kitéve a járvány negatív következményeinek.

Ennek az ágazatnak az esetében, leginkább a kisebb családi kézműves borászatok szenvedtek, amelyek inkább a minőségre, nem pedig a mennyiségre vannak beállítva. Boraikat általában a HoReCa- csatornákon keresztül adják el. A fogyasztói szokások is megváltoztak. Érdemes megjegyezni, hogy a koronavírus előtt a borfogyasztás úgy nézett ki, hogy 50%-ot fogyasztottak el otthon, 25%-ot vendégségben, 15%-ot az éttermekben, 10%-ot pedig a különféle rendezvényeken. A járványt követően a bort még nagyobb arányban fogyasztják otthon.

A borászok elkezdték kihasználni az online csatornákat, 15-20%-kal növekedett meg az internetes értékesítés. Érdekesség az is, hogy egyes borászok beindították az online borkóstolásokat, és ezzel is el tudtak érni némi növekedést. A borászok remélik, hogy ezek az új szokások megmaradnak, akkor is, ha a borkóstolók visszatérnek a borászatokba is.

Sikeresnek bizonyult a Palackposta2020 program is, amely az a lényege, hogy egy internetes oldalon megadták az egyes borászok elérhetőségét. Ehhez járultak még internetes promóciók és tv reklámok, ahol a borászok meggyőzték a fogyasztókat, hogy vásároljanak az interneten keresztül. Jó jövedelmet generált ez azoknak a borászoknak, akik ebben részt vettek.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!