Ne csak termeld, add is el: Siker vagy kudarc? Értékesítési stratégia nélkül nem megy…

Takarék Agrár242020. szeptember 22. 07:00

Sokszor tapasztaljuk az agráriumban is, hogy egy jó minőségben előállított, keresleti igényeket is kiszolgáló termék, mégsem válik népszerűvé, és ezáltal nyereségessé, sőt számos esetben a piacról is kiszorul. De mi lehet ennek az oka?

Ma már szinte minden vállalkozás - jellemzően tudatosan - készít pénzügyi üzleti tervet, a bankok is elvárják ezt minden általuk finanszírozott vállalkozástól. Emellett jellemzően rendelkezésünkre áll a megfelelő technológia, géppark, szakmai tudás, a termelés vagy feldolgozás is a terveknek megfelelően alakul, azaz minden feltétel adott, ami egy tökéletes termékhez szükséges, de az előzetesen kalkulált bevétel mégis elmarad. Mi lehet akkor a gond

Ennek természetesen számos oka lehet (vevők kiesése, reputációs kockázat, konkurencia erős fellépése, motiválatlan saleses kollégák, rosszul megválasztott marketing irányok, csatornák). Egy jól megtervezett és naprakész értékesítési stratégia mentén azonban azonnali reakciókra lehetünk képesek. Azok a vállalkozások tudnak ugyanis sikereket elérni, akik gyorsan reagálnak és egyben proaktívak. A tehetség önmagában nem elég.

Emiatt elengedhetetlen, hogy az értékesítési stratégiánk egyik fő alappillére a folyamatosság és azon belül is a rendszeres visszamérés legyen.

Nézzük, mikre érdemes kiemelten fókuszálni még az ágazati/piaci elemzéseken, árakon, branden felül:

Vevőpartnerek

Ha tudjuk, kik az ügyfeleink, és miért épp ők azok, akkor azt is könnyen meg lehet határozni, miként lehet elérni, hogy még többen legyenek.

A vevőpartnerek folyamatos és szüntelen kiértékelése, újragondolása a legfontosabb eleme kell legyen a stratégiánknak.

Például:

  • a forgalom alakulásának rendszeres visszamérése termékenként vevőkre bontva, a fizetőképességük és piaci helyzetük monitoringja, a vásárlási szokásuk elemzése azonnali cselekvésre ad lehetőséget,
  • a folyamatos igényfelmérés, kapcsolatépítés és ápolás, a jó hírnévre törekvés, növeli az elégedettséget, új partnereket eredményezhet és segítségével legtöbbször megelőzhető a bármilyen okból előfordulható reputációs kockázat.

Versenytársak

A legfelkészültebb versenyző nyeri a versenyt. Nem csak a sportban, de az üzletben is.

Tudnunk kell mit, miért, hogyan csinál a konkurencia, hiszen így sokkal könnyebben tudunk majd jobb, keresettebb terméket piacra dobni, illetve megkülönböztetni, pozícionálni vállalkozásunkat.

Ahogy a mondás is szól: "tartsd közel a barátaidat, még közelebb az ellenségeidet".

A versenytársak rendszeres megfigyelése, elemzése során nemcsak a piacra, de a saját üzleti jövőnkre vonatkozó belátásokat, kérdéseket is megfogalmazhatunk.

Értékesítési csatornák

Mit tehetünk, ha miénk a világon a legjobb termék, de senki nem tud róla?

Értékesítési csatornán azt az utat értjük, amelynek során a termékek, szolgáltatások a termelőtől a végső fogyasztóig jutnak el. Sokféle módja lehetséges és az egyik legfontosabb tényező az értékesítési folyamatban. Érdemes több lehetőséget előre megvizsgálnunk, nem is hittük volna, hogy ennek mekkora jelentősége lesz mára. Gondoljunk csak az online elérhető élelmiszeripari termékek körére.

Zárszóként a kérdés, hogy megéri-e ennyit elemezni, tervezni, plusz erőforrást biztosítani? Természetesen minden vállalkozás a maga méretének megfelelően döntsön, de a válasz egyértelműen igen, ahhoz, hogy sikeresek legyünk, a mi termékünket válasszák és a lehető legkevesebb kudarcot éljük meg.

Írta: Bozó Adrienn - Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
takarékbank, értékesítés, takarékbank-agrárcentrum, takarék-agrár24,