Az elmúlt két évben a fogyasztók kétharmada növelte a friss élelmiszerek kategóriájára fordított kiadásait. A fogyasztók több mint 60 százaléka havi átlagos élelmiszerköltésének 30 százalékát költi erre a kategóriára - áll a Deloitte Future of Fresh tanulmányában. A globális trendeket bemutató, amerikai mintavétellel készült tanulmány szerint az ár a friss élelmiszer vásárlásának egyik legfontosabb szempontja, a fogyasztók 92 százaléka a költségeket fontos szempontként említi vásárlási döntéseiben. A fogyasztók 80 százaléka aktívan keresi a megvásárolt ételek egészségesebb változatát, 77 százalék pedig kerüli a tartósítószereket és vegyszereket az ételeikben. A romlandó termékek vásárlásakor a fogyasztók 58 százaléka figyelembe veszi a fenntarthatóság szempontjait, például a helyi beszerzést, az újrahasznosítható csomagolást és a vízsemlegességet. A felmérés kulcsfontosságú betekintést nyújt a fogyasztói magatartásba és irányt mutat a gyártóknak és kiskereskedőknek abban, hogy hogyan érdemes növelni a friss élelmiszerek kategóriáját.
A tudatosság a magyar vásárlókra is egyre inkább jellemző, a Nébih közelmúltban végzett felmérése szerint 4 százalékkal csökkent a magyar háztartásokban keletkező élelmiszerhulladék mennyisége az elmúlt 3 évben. Az adatok alapján egy átlagos magyar állampolgár 65 kg élelmiszert dob a szemetesbe évente, ennek fele az elkerülhető kategóriába tartozik, azaz egy kis odafigyeléssel megelőzhető lenne. Leggyakrabban készételek, friss zöldségek és gyümölcsök, valamint kenyér, illetve egyéb pékáruk mennek a kukába. Bőven akad tehát még tennivaló a környezettudatosságunk fejlesztése terén.
A technológia szerepe a fenntartható megoldásokra történő átállásban
A Deloitte jelen van technológiai tanácsadásával az IoT területén is, emellett pedig kiemelten fontos számára a fenntarthatóság és az ahhoz kapcsolódó technológiák felvirágoztatása is. Ezek a megoldások kettős célt szolgálnak: egyrészt üzletit, mert költséghatékonyságot és megtakarítást eredményeznek, másrészt támogatják azt a zöld átállást, amely a fenntarthatóságot szolgálja.
A 2020-as IoT Live Show-n résztvevő cégek rövid, kétperces élő termékbemutató alatt ismertették megoldásuk felépítését és működését, majd ezt követően tíz percben a szolgáltatásuk hasznosságát és üzleti modelljét is. A közönségdíjak mellett szakmai különdíjak is kiosztásra kerültek, köztük a Deloitte Üzleti Díj is, amelyet Lukács Ákos, a Deloitte Fenntarthatóság és klímaváltozás üzletágának vezetője adott át az AgroSense számára.
- mondta Lukács Ákos.
A Deloitte szakmai döntését a következő vezérelvek alapján hozta meg: olyan technológiát keresett, amelyben a hazai mellett nemzetközi potenciál is van, a fenntarthatóságban értékláncokon keresztül tud értéket teremteni, ezáltal ellenállóvá tudja tenni az iparágat, emellett olyan értéket képes teremteni, amiben van költséghatékonyság és haszon is - enélkül ugyanis nincs fenntarthatósági technológia.
A világ népességének növekedésével az élelmiszerszükséglet is rohamosan növekszik, melynek kielégítéséhez a mezőgazdasági termelést fenntarthatóbbá és a környezetet kevésbé terhelővé kell tenni, ehhez pedig a modern technológiák alkalmazása nélkülözhetetlen. Az AgroSense megoldása egyesíti a talaj pontos mérését, a növény állapotának megfigyelését, a rovarok jelenlétét és az öntözést a legújabb tudományos eredményekkel a tápanyagok és a növényvédelem területén, így megváltoztatja annak termesztés technológiáját.
- mondta Dóra Sebestyén, az AgroSense alapító tulajdonosa.