Takarék Agrár24 • 2020. október 9. 07:00
Kevesen tudják, de az Amerikai Egyesült Államokból indult a kisüzemi sörmozgalom, amely már Magyarországon is egyre több fogyasztót és gyártót tudhat maga mögött. A mozgalom révén a hazai boltok polcain és vendéglátó helyeken is egyre nagyobb sörválasztékot érnek el a fogyasztók, akik egyre nyitottabbak új sörtípusok és ízek kipróbálására. A mostani blogbejegyzés a mozgalom eredetét és lehetséges kiváltó okait, valamint elért méreteit mutatja be.
A kisüzemi sörök iránti hirtelen növekvő szomj elsődleges oka az, hogy előtte hosszú évekig a vásárlók jellemzően 5 darab világszintű óriási sörgyártó csoport termékeit ihatták. Aki kíváncsi, hogy az általa kedvelt, nem kisüzemi, de nemzetközi sörmárka kihez tartozik, a következő infografikával könnyebben eligazodhat. A hazai nagyobb sörgyárak és márkák is főleg a világ sörpiacának 30%-át több 500 sörmárkával uraló ABInBev, a második legnagyobb, 12%-os globális piacrésszel bíró Heineken csoport, illetve a szintén sok márkát birtokló Molson Coors érdekeltségeibe tartoznak. Ez alól kivétel a Dreher, amelyet az ABInBev és SAB Miller összeolvadáskor, versenyjogi előírások miatt el kellett adniuk a japán Asahi csoportnak (https://www.napi.hu/), valamint a Pécsi Sörfőzde, amelyet hazai tulajdonosok vásároltak meg 2017-ben az osztrák Ottakringertől.
Ahhoz, hogy megértsük a világpiac alakulását, az Amerikai farmer rovathoz hűen, a tengerentúlról kerestünk válaszokat. A sörgyártás múltját szemlélteti az Amerikai Egyesült Államokban található sörfőzdék számának alakulása, amelyen jól látszik az 1920-as évek alkohol tilalmi időszaka is, amikor a hivatalos sörfőzdék száma 0-ra csökkent, az illegálisakat pedig senki nem merte megbecsülni a korabeli gengsztereket leszámítva.
Az alkohol tilalmat követően kevesebb sörgyár indult újra, és elindult - a közgazdaságtanból ismert méretgazdaságossági és hatékonysági elvek szerinti - ezen vállalkozások összeolvadása.
A verseny elsősorban az árak és költségek terén zajlott, ezért is csökkent le a fogyasztók számára elérhető sörök ízválasztéka az USA piacán, és világszinten egyaránt.
2019-re már az Egyesült Államok sörpiacán 15 sörgyárból gurult ki az országos sörmennyiség 70%-a, és ezen gyárak mindegyike több mint évi 7 millió hektoliter sört gyártott. Egy ilyen gyár a teljes magyar sörpiacot képes lenne ellátni, és még exportra is jutna.
A kisüzemi sörfőzdék jellemzően csak pár százalékát tudták elfoglalni mennyiségben az USA piacának, de közülük kiemelkedik egy, amelyet már méreténél fogva nehéz kisüzemi sörfőzdének nevezni. A Boston Beer company-hez kötik ugyanis sokan a kisüzemi sörmozgalom felfutását. A gyártó mára eljutott egy több mint 2,5%-os USA piacrészhez, megközelítve a Heineken ottani, 3,3%-os részesedését (https://www.nbwa.org/).
A mozgalom jövőjéről egy következő blogbejegyzésben írunk, de már eddig is tanulság, hogy kedvező az a verseny, ami nem az árakról és költségekről szól csak. Amit eddig látunk, a választék és a minőség irányába visz, kedvez a fogyasztóknak, kisüzemi sörfőzdéknek, általuk a helyi gazdaságnak, és hosszú távon akár a nagy gyártóknak is, akik innovációk révén igyekeznek megtartani piacrészüket, egy amúgy bővülő piacon.
Írta: Antal Áron, Takarékbank Agrárcentrum