Elárulta a magyar agrármilliárdos: ettől lehet sikeres ma egy vállalkozás

agrarszektor.hu2021. április 7. 15:45

A covid is elmúlik, nem hiszem, hogy nagy változás lesz utána - jelentette ki Moldován András befektető, a Mangal Ilona Sertéshízlalda Kft. tulajdonosa. Az RTL Klub, Cápák között c. műsorának zsűritagja beszélt a világjárvány hatásairól, arról, hogy mennyire könnyű vagy éppen nehéz ma Magyarországon vállalkozni, és hogy hogyan lehet sikeres egy vállalkozás.

A koronavírusról, annak hatásairól és a magyar vállalkozói szcénáról mondta el a véleményét Moldován András, a Mangal Ilona Sertéshízlalda Kft. tulajdonosa. A népszerű startup befektető "cápa" és agrárinformatikai rendszerfejlesztővel a Pénzcentrum készített interjút. A szakember elárulta, hogy ha most 2021-ben, a koronavírus-válság közepén kellene előrukkolnia valamilyen befektetési ötlettel, akkor a vakondháló fektető berendezés - gépesített fűvető ötletét próbálná meg eladni a cápáknak.

Moldován András szerint ha valaki befektetőket szeretne találni a vállalkozásához, annak nagyon rövid idő alatt kell nagyon szimpatikussá válnia annak. Erre nincs 10 másodperce se. Utána jön a hármas bizonyosság: a termékben, a gyártóban és az értékesítőben. A befektetőnek el kell hinnie, hogy nagyon jó az ötlet, hogy a gyártó tudja, hogyan kell megvalósítani, és hogy olyan személyiség, aki képes lesz végig vinni a projektet.

A szakember arra a kérdésre, hogy a vállalkozások milyen paraméterek mentén válasszák meg a befektetőiket, elárulta, hogy ilyenkor gyakran áll elő olyan helyzet, hogy jön valaki és van egy elképzelése, és van egy olyan befektető, aki nagyon tetszik neki és szeretné megszerezni a támogatását. De a valóság nem mindig találkozik az álmokkal, mondta Moldován András, aki hozzátette, hogy ő például befektetett volna Pesti Pipibe, de a vállalkozó egy másik befektetőt akart, aki viszont elfogadhatatlanul sok részesedést kért.

Szerintem az jöjjön el, aki miután jól felmérte, hogy melyikünk milyen típusú vállalkozásokat és milyen embereket kedvel úgy érzi, hogy szimpatikus lesz annak, akivel üzletet akar kötni

- mondta Moldován András.

Az agrárinformatikai rendszerfejlesztő beszélt arról is, hogy az öko-ság, mint olyan, nem értelmezhető fogalom. Az állatjólét viszont igen. A precíziós gazdálkodás jelenti a jövő megoldását, ez a hatékonyságnövelés egyetlen útja. Az Animalsoft Kft. Livestocker szoftvere éppen ebben nagyon jó. Moldován András büszkén említette, hogy ő arra helyezi a hangsúlyt, hogy a lehető legjobban végezze a munkáját, az állatok maximális tisztelete mellett. Ha ők jól érzik magukat, akkor biztosan a gazda is sikeres lesz.

Arra a kérdésre, hogy mikor éri meg egy vállalkozásnak befektetőket felkutatni, illetve hogy mit kell ahhoz letenni ma Magyarországon az asztalra, hogy befektetőktől forint tíz-, százmilliókat akarjon egy vállalkozás, a szakember elmondta, hogy akkor, amikor nulla hitelképesség mellett gyorsabban akarnak haladni, mint ahogyan organikusan tudnának és nem kell nagyobb tulajdonrészt adniuk a vállalkozásukból, mint amennyi már fájna az adott befektetésért cserébe. Az az érdekes, hogy bizonyos helyeken nagyon keveset, máshol viszont sokat. Ez tényleg az adott kockázati tőkealaptól és annak küldetésétől függ.

A Cápák között műsorban gyakran kritizálják a vállalkozókat, hogy irgalmatlan sok pénzt kérnek marketingre, miközben igazából az ötletük alapvetően hibás vagy nem annyira erős. Moldován András úgy látja, hogy ez egy kicsit másképp van, mert a marketing fontos és lényeges része az üzletnek, amit érteni és tudni kell, ha valaki el akar érni valamit. A befektető szerint inkább az a furcsa, amikor valaki azt hiszi, hogy egy bármilyen, még teljesen validálatlan ötletet sikerre tud vinni egy jó marketinges. Ez pedig nem igaz. A másik nagy hiba, amikor a vállalkozó értékesítőként tekint a befektetőre és azt hiszi, hogy az majd eladja a termékét, holott ez nem így van.

A helyes út, ha valaki önállóan képes megvalósítani az ötletét, pontosan tudja mennyit ér a vállalkozása és tisztában van azzal, hogy mennyi pénzt kell marketingre költeni ahhoz, hogy sikeres legyen

- fejtette ki Moldován András.

Arra a kérdésre, hogy mik az alappillérei egy jó vállalkozásnak, a szakember elmondta, hogy egy vállalkozás nagyon hasonló egy sportsikerhez, mert ahhoz is kín, fájdalom, gyötrelem kell. Valamint alázat, kitartás, elhivatottság és rengeteg munka kell még. A vállalkozásnál tényleg igaz: csak az jöjjön, aki bírja, aki tudja, hogy végig tudja csinálni

A koronavírus-járvány kapcsán Moldován András elárulta, hogy nem értette a vírust, és még most sem érti. Ilyen még nem volt az életében, és nem is tudott mit kezdeni vele. A szakember elmondta, hogy csak tette a dolgát, próbálta jobban csinálni, mint bármikor, és most úgy nézi, talán már kifelé megy az emberuség a járványból. Az élet visszatér a normál kerékvágásba, a drámaírók újra írnak ármányról és szerelemről, az emberek meg kiülnek a teraszokra és esznek isznak.

Emlékszik ma valaki arra, hogy milyen volt a spanyolnátha? Nem, pedig többen haltak meg benne mint az első világháborúban. A covid is elmúlik, nem hiszem, hogy nagy változás lesz utána

- vélte Moldován András.

A magyarországi vállalkozói környezet kapcsán a szakember elmondta, hogy a helyzet nem rossz, bár természetesen mindig lehetne jobb is. A befektető szerint az az egy biztos, hogy induló vállalkozás Magyarországon soha olyan könnyen nem tudott annyi pénzt kapni, mint ma. Sokan vannak, nagy a verseny, de ez Moldován András szerint jó. Senki sem lehet jobb üzletember, mint amilyen ember - hosszú távon úgy is ez szelektál Azerbajdzsántól Japánig, teljesen mindegy hol van az ember.

A teljes interjú a Pénzcentrum oldalán olvasható el.

(A cikkben felhasznált képek Hargitay Olivér és az RTL Magyarország tulajdonát képzik.)

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
vállalkozás, befektető, állatjólét, vállalkozó, sikér, ötlet, tanácsok, moldován-andrás, moldován andrás,