A koronavírus magyar virágágazatra gyakorolt hatásáról beszélgettek a szakemberek

agrarszektor.hu2021. április 26. 17:00

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke (NAK) és Boros Attila, a Virágkötők, Virágkereskedő Vállalkozók Magyarországi Szakmai Egyesülete elnöke a koronavírus-járvány virágkereskedésekre gyakorolt hatásáról folytatott podcast beszélgetést. A beszélgetésben többek közt szó volt arról, hogy a virágüzletek forgalma erősen csökkent a koronavírus-járvány alatt, ám sokuk elhamarkodottan döntött tavaly a bezárás mellett; az online értékesítés erősödött, de a multinacionális kiskereskedelmi áruházláncok nyomott árú virágkínálata erős konkurenciát jelent.

A koronavírus virágágazatra és virágárusításra gyakorolt hatásairól beszélgetett Győrffy Balázs, a NAK elnöke és Boros Attila, a Virágkötők, Virágkereskedő Vállalkozók Magyarországi Szakmai Egyesülete elnöke. A beszélgetés során többek között elhangzott:

  • Mintegy 7000 virágárusító hely van az országban, akik 15-20 ezer dolgozót foglalkoztatnak. Az egyszemélyes üzletek száma csökkent, de az elmúlt években egyre többen működtetnek egyszerre több üzletet. A koronavírus-járvány az ágazatot negatívan érintette, megszenvedték rendesen az elmúlt évet, és sokan még most is nehézségekkel küzdenek. A kormány kellő gyorsasággal reagált, nagy segítség volt a virágosok számára, hogy a most tavaszi egy hónapra nem kellett járulékokat fizetniük, valamint a gyorshitel lehetősége is.
  • A virágosoknak rendszerint a január és a június-július-augusztus a leggyengébb hónapja, de akik esküvőkre is szállítanak, azoknak a nyáron kevesebb a kiesésük. Egy átlagos évben az első nagyobb forgalmat a januári Ágnes és Piroska névnap hozza, más "klasszikus" névnapok (Katalin, Mária, Erzsébet stb.) szintén erősek szoktak lenne. Egyébként ezen nevek rovására a később divatba jött nevek ünnepe erősödött (például Erika, Ramóna) az utóbbi években. Az év első kiugró forgalmát a Valentin-nap hozza, de ekkor még főleg import vörös rózsával, bár a hazai tavaszi hagymás virágok egyre jobban divatba jöttek ilyenkor. Nagyon erős még a nőnap, illetve az anyák napja, valamint a májusi ballagások időszaka. Szezonálisan az alkalmi munkások foglalkoztatása is jellemző ilyenkor a virágosoknál. A nyári - leszámítva az esküvőket - uborkaszezont szeptembertől erősödés követi, majd a mindenszenteki csúcs.
  • Tavaly tavasszal a vásárlókat és a virágosokat is sokként érte a járvány, a korlátozások. Sajnos sok virágüzlet - elhamarkodott döntést hozva - azonnal bezárt, pedig nyitva tarthattak volna. Ezzel maguknak ártottak, valamint a hazai virágtermelők legnagyobb értékesítési csatornáit is elzárták. Emellett a multinacionális kiskereskedelmi üzletláncok rengeteg virágot hoztak be külföldről, nagy tételben, egyenesen a holland virágtőzsdén kamionnyi árukat megvásárolva.
  • De az elmúlt év előrelépéseket is hozott. Míg tíz éve alig volt virágos webshop, a tavalyi évben - kilépve a komfortzónából - egyre többen fejlesztették az online értékesítést, kiszállítást. Ma már törvény szerint mindenhol lehet kártyával fizetni, valamint szinte minden virágosnak van facebook-oldala, és egyre többnek weblapja. Számos vásárló, aki megszokta most, valószínűleg a jövőben is az online rendelést, kiszállítást választja majd.
  • Ellentmondásos az, hogy egy virágüzlet nem árulhat párizsit, de a hipermarketben vehet virágot venni, ahol a virág csak nyomott árú "behúzó" termék. De vajon mennyire egészséges az, ha a kenyér és más élelmiszerek mellé kerül a kosárba az esetleg permetszeres virág? - teszi fel a kérdést Boros Attila. A hipermarketben nincs szakképzett eladó, mesterséges megvilágítás alatt vannak a növények, az öntözés esetleges, ami a virág minőségében is visszaüthet. A hazai virágárusoknak kedvezhetne, ha olyan szigorú előírások vonatkoznának a multikra, mint a kis virágosokra, és talán az élelmiszerbiztonsági előírások is hathatnának kedvező irányba.
  • A virágosok az idei tavaszi bezárásra felkészülten reagáltak, a kiszállítást, átvételi pontos lehetőségeket kihasználva. Persze így is jelentős volt a forgalomkiesés, ugyanakkor nagyon bíznak a közelgő anyák napi nagy forgalomban.
  • A hazai virágárusítás valóban "fekete" volt évtizedekig, és ma sem teljesen tiszta, inkább - ahogy Boros Attila fogalmaz - a "szürke ötven árnyalata", de az online pénztárgépek, a NAV-hoz egyenesen bemenő számlák segítik a fehéredést. Egy esetleges ágfacsökkentés pedig sokat jelentene az ágazatnak.

A beszélgetés a Youtube mellett megtekinthető Győrffy Balázs NAK-elnök Facebook-oldalán, illetve meghallgatható a Soundcloudon és a Spotify-on. Győrffy Balázs korábban dr. Nagy Istvánnal, Éder Tamással, Jakab Istvánnal, Németh Istvánnal, Zászlós Tiborral, Csorbai Attilával, Mocz Andrással, Petőházi Tamással, Harcz Zoltánnal, Lázár Jánossal, dr. Mártonffy Bélával, Neubauer Katalinnal, Tuzson Bencével, Harsányi Zsolttal és Jámbor Lászlóval is beszélgetett.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
györffy-balázs, nak, nak-győrffy-balázs, virágbolt, koronavírus, podcast, virágkötők-virágkereskedő-vállalkozók-magyarországi-szakmai-egyesülete, virágárus,