Teljesen átalakultak a magyar borfogyasztási szokások: ezek most a legújabb trendek

agrarszektor.hu2021. április 29. 09:45

A koronavírus-járvány az egész világot megrázta, számos vállalkozás és üzlet ment tönkre. A pandémia egyik legnagyobb vesztese pedig egyértelműen a HORECA-szektor, ami még jelenleg is az életben maradásért küzd. A borászatok sincsenek egyszerű helyzetben, ám egy nagyszerű módszernek köszönhetően úgy tűnik, hogy ez az ágazat viszonylag sikeresen át tudja vészelni ezt az embert próbáló időszakot. Hogy mi is ez a módszer, arról különböző magyarországi borászatok számoltak be.

Általánosságban elmondható, hogy azon borászatok szenvedték meg leginkább az elmúlt év eseményeit, akik vendéglátásra alapozva, azzal egybekötve működnek. A szektor teljes leállása közel megfelezte az ágazatból származó árbevételt, melyet a legtöbb esetben még a nyári időszakban tapasztalható forgalomnövekedés sem tudott ellensúlyozni. A legnagyobb kihívást a HORECA-szektor életben tartása, valamint a munkaerő megőrzése jelenti. Megkérdezett borászati partnereinknél elbocsátások nem voltak jellemzőek, átcsoportosítással igyekeztek kiküszöbölni a nehezségeket - tudtuk meg a kutatás készítőjétől, a REKONTIR Cégcsoporttól.

Az érétkesítésben történt talán a legnagyobb változás, hiszen a HORECA-szektor miatt jelentős kiesések lettek, ám a kiskereskedelemben történő árusítás nagyon felpörgött. Illetve, az online jelenlétre is nagy hangsúly helyeződött, hiszen a fogyasztók sok esetben nem hagyták el kedvenc termelőiket - ezt Varga Máté, a Varga Pincészet szőlészeti ágazati vezetője is alátámasztja. Elmondása szerint a járvány első hullámban jelentős volt a visszaesés, voltak olyan hetek, amikor 70%-kal kisebb volt a forgalom az előző évekhez képest, de nyáron a nyitásoknak köszönhetően visszaálltak a számok. A lehető legjobb húzásnak bizonyult, hogy létrehoztak egy webshopot ingyenes kiszállítással, hiszen ez ismét beindította az üzletet. Így pedig a körülmények ellenére is sikeres évet zárhattak, hiszen 2020 nagyjából 5-8%-kal lett gyengébb a 2019-es évnél. 

Azon borászatok, akiknek már korábban volt kiépített online értékesítése, rögtön a pandémia elején érzékelték a pozitív változást. Akik pedig időben reagáltak és átcsoportosították a marketing költségvetést, valamint stabil online disztribúciós partnerekkel rendelkeztek, akár kétszámjegyű forgalomnövekedést is el tudtak érni. 

Kiestek a legnépszerűbb fesztiválok, a Gourmet és a Budai Borfesztivál, cserébe ráerősítettünk a digitális kommunikációra. A csodával határos eredményben kulcsszerepe van a Bortársasággal kötött hosszútávú szövetségnek. Profin és kellő gyorsasággal reagáltak az átalakuló piaci viszonyokra. Hogy támogassuk az eladásokat, az eddiginél is jobban odafigyeltünk a termelés oldalon a folyamatok időzítésére 

 - mondta a lapnak a Kreinbacher Birtok. 

A webshopok fontosságát a Feind Pincészet is kiemelte, hiszen elmondásuk szerint fél évvel a koronavírus-járvány előtt kezdtek el foglalkozni az online marketinggel és hatalmasat húzott az üzleten a webshop, megtízszerezte a csatorna addigi forgalmát. Sőt, mint ahogyan azt a Bock Pincétől megtudhattuk, már online borkóstolókat is tartanak. 

A legtöbben a belföldi nyaralás mellett döntöttek tavaly, így az első számú célpont nem meglepő módon a Balaton volt. Ennek pedig a térségben található borászatok is nagyon örültek, hiszen évtizedek óta nem látott forgalom volt a magyar tenger környékén. A külföldiek hiányát azonban az ország más pontján elhelyezkedő borászatok is megérkezték. A panzióként is működő tállyai Európa Centruma Pinceborozó és Vendégház például a tartalékok tartalékat mozgósította, hogy valahogyan átvészeljék ezt az időszakot, hiszen ők nem indítottak weboldalt és vendégeket sem tudtak fogadni. Most a fokozatos nyitás lehet az egyetlen mentsváruk - csakúgy, mint tavaly. 

Felpezsdült a pezsgőfogyasztás is

A pezsgőfogyasztás a fiatalabbak körében is egyre divatosabbá és általánosabbá válik, így mindenképpen érdemes figyelemmel követni a pezsgőpiac alakulását az elkövetkezendő években. Ezzel párhuzamban azonban megfigyelhető, hogy a vörösbor forgalma egyre inkább csökken. Mivel nincsenek rendezvények ésgasztronómiai élmények, így otthon próbálják meg az emberek ünnepiesebb hangulatban érezni magukat, ezért sok esetben keresték a különlegességeket is.  

A megkérdezett borászatok, pincészetek hozzáértésük, szaktudásuk és a kiváló csapat mellett a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetik sikereiket. Általánosságban elmondható róluk, hogy még az ilyen kihívásokkal teli időszakokban is a jövőben rejlő lehetőségeken gondolkoznak.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
borászat, bor, szőlő, balaton, pezsgő, kereskedelem, termelő, alkohol, ünnep, vörösbor, pincészet, forgalom, szokások, webshop, bórkostoló, különlegesség, gasztronómia, nyaralás, élmény, szektor, birtok, bor-fogyasztó, túlélés, koronavírus, horeca, koronavírus-járvány,