Takarék Agrár24 • 2021. május 6. 07:00
Már egy korábbi írásunkban is feszegettük azt a témát, mely a közeljövőben egyre komolyabb konkurenciát fog teremteni a hagyományos húselőállító termékpályák szereplői számára, nemcsak a termelés, de a befektetések területén is. Ahogy akkor írtuk, az iparági befektetői elköteleződéssel foglalkozó szakértők határozottan állítják, hogy a befektetői közösség az élelmiszer ellátási lánc radikális átalakítása felé vette az irányt, köszönhetően a technológiában rejlő óriási társadalmi és gazdasági potenciálnak. Ennek az átalakulásnak jelenleg a kezdetén járunk, de már most is látható, hogy az alternatív fehérjék ízben, állagban és árban sokkal hamarabb válnak teljesen egyenrangúvá a hagyományos állati fehérjékkel, mint azt korábban feltételeztük.
…és így jutottunk el oda, hogy a Beyond Meat a 18. héten piacra dobta húsmentes hamburgerpogácsájának legújabb változatát. A Beyond Burger első "formulájának" 2016-os bevezetése óta a húspogácsákat már több mint 28 000 kiskereskedelmi egységben forgalmazzák az Egyesült Államokban. A járvány előtt az éttermek és büfék a Beyond teljes forgalmának mintegy felét adták, de a válság miatt ez az arány nagy mértékben eltolódott az élelmiszerüzletek javára. Ebből is kifolyólag kiskereskedelmi forgalmuk 76 százalékkal, 62,1 millió dollárra nőtt a 2020. negyedik negyedévben.
A Beyond Burger 3.0-t hétfőtől (2021.05.03) kapható az USA élelmiszerüzletekben, mindazonáltal júniusra a termék az éttermekbe is megérkezik a tervek szerint.
Chuck Muth, a vállalat stratégiai igazgatója szerint a hús alternatíváinak fejlesztése segít a vállalatnak megtartani piaci részesedését, még akkor is, amikor egyre több versenytárs, például a Tyson Foods és a Kellogg is kínál húsmentes hamburgert. Véleménye szerint, a kategória egyik első szereplőjeként kiemelkedő pozícióban vannak, ugyanakkor ez a jövőben csak akkor tartható, ha továbbra is innovatívak maradnak és termékeik fejlesztésére összpontosítanak.
Végső soron a Beyond Meat a hagyományos húsipari termelőket tekinti igazán versenytársnak. Ezért igen komoly erőfeszítéseket tesznek az ízélmény, valamint a beltartalmi értékek javítására. A hamburgerpogácsa (húspótló) koleszterint egyáltalán nem, zsírt pedig 35 százalékkal kevesebbet tartalmaz, ráadásul kalóriatartalma is kevesebb, mint a marhahúsból készült húspogácsáké.
Stratégiájuk szerint, 2024-re elejére el tudják érni a marhahússal való árparitást, ezzel is arra ösztönözve a húsimádó fogyasztók egy részét, hogy térjenek át az általuk forgalmazott termékekre. A vállalat a hamburgerek új változatát először négyes csomagolásban - később kétcsomagos és egykilós kiszerelésben is - fogja értékesíteni, 9,99 dolláros ajánlott kiskereskedelmi áron. Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai szerint egy kiló marhahúspogácsa, amelyből körülbelül négy hamburger készül, átlagos ára 2021-ben a 17. héten 2,93 dollár volt.
A Beyond Meat részvényei az elmúlt 12 hónapban 21%-kal emelkedtek, így a vállalat piaci értéke 8,33 milliárd dollár. Az első negyedéves eredményekről várhatóan május 6-án számolnak majd be, így érdemes figyelni az elért teljesítményüket.
Nem véletlenül kerülhetnek szóba ezek a több hagyományos mezőgazdasági ágazatot is látványosan érintő hírek, mivel ezek a jövőben igen komoly hatást fognak gyakorolni, a fogyasztói szokásokra, a viselkedésre és nem mellesleg a befektetői elképzelések irányára is. Az iparági szakértők közül Jim Mellon, a Moos Law szerzője is arra tippel, hogy az alternatív fehérjék nagy mértékben fogják megváltoztatni a globális élelmiszeripart.
A jövőre való felkészülés része a hazai mezőgazdaság szereplői számára is a költséghatékony termelés. Az ehhez szükséges beruházások pályázati forrásokkal, valamint az önerőt kiegészítő, a Takarékbank Agrárcentrum szakértő finanszírozói által elérhető hitelekkel jól tervezhetőek.
Írta: Dózsa Gergely, Takarékbank Agrárcentrum