A jövő étkezési trendjei

Takarék Agrár242021. július 3. 07:00

A succesful farming cikke szerint az alábbiak lesznek az élelmiszeripar meghatározó trendjei a jövőben. Mindezt pedig négy az élelmiszeriparban jártas szakértő véleményére alapozzák. Amennyiben ezek igazak az amerikai piacra, abban az esetben nem tévedés kijelenteni, hogy valószínűleg ezek a trendek a hazai és európai élelmiszeripari piacokat is befolyásolni fogják. Ha pedig az agrarheute is átvette a cikket, akkor biztosan lehet benne valami, ha nem is teljes egészében.

Ugyanúgy, ahogy más iparágak - talán kicsit kevésbé, mert enni kell, nem úgy, mint koncertezni (előre is elnézést kérve, ha valakiket érzékenyen érintene) - az élelmiszeripar is keményen dolgozott/dolgozik a világjárvány okozta sokkhoz való alkalmazkodáson. Na, de mire is számíthatunk a jövőben ezen a téren? A succesful farming cikke szerint - amit az agrarheute is átvett - az alábbiak lesznek az élelmiszeripar meghatározó trendjei a jövőben.

Immunrendszer erősítők. Ez szuperélelmiszereket (spárga, bébibrokkoli), pro biotikumokat, húsleveseket, savanyú káposztát és még sok mást jelent.

A citrusfélék, a természetes C-vitamin miatt, nagyban fogynak az élelmiszerboltokban. Bár a citrusfélék terén mindenütt növekedést tapasztalunk, a citrom, a lime, a narancs és a mandarin esetében jelentős növekedést tapasztalunk.

A szakácsok is felkarolják a funkcionális élelmiszereket, italokat és étrend-kiegészítőket, amelyek az emberi szervezet ellenállóképességét, regenerálódását és teljesítményének növelését ígérik (gomba, rebarbara, rozmaring, lila sárgarépa és omega-3 zsírsavban gazdag lenmag).

Kalandos összetevők. A nassolnivaló paradicsom, a chili és az olyan fűszernövények, mint a citromfű, citromos méz.

Nagy igény van az egészséges szószok és az innovatív fűszerkeverékek iránt, amelyek fokozzák a kreativitást, a szórakozást, az ízeket és azok változatosságát. Gyors, ízletes és szórakoztató ételeket szeretnének az emberek - állítják a szakértők. Növekszik a dió- és tökmagolaj használata.

Organikus termékek. Kezd felnőni egy egészség- és környezettudatosabb generáció.

Szélesebb választék a termékekben. Ez a boltok robusztusabb gyümölcs- és zöldségkínálatban is megnyilvánul. Az emberek változatosságra vágynak, nem csak almára, narancsra és banánra. Itt jön képbe az üvegházi zöldség és gyümölcstermesztés, valamint a vertikális farmok relevanciája.

A különböző gyümölcs- és zöldségdzsemek, avagy a szárított gyümölcsök és zöldségek új, polcon tárolható módját jelentik a termények élvezetének.

Reneszánszát éli a csicseriborsó és a karfiol. Most olyan termékek formájában, mint a csicseriborsó-tofu, a csicseriborsóliszt, vagy akár a csicseriborsó-pehely.

Reggeli móka. Ide tartoznak a sous vide tojásfalatok, mungóbabból készült "tojások", saláták reggelire. Az otthonról dolgozó emberek számára a reggeli kulcsfontosságú étkezéssé vált - állítják a szakértők.

Helyi ételek. Egy igen népszerű és növekvő szegmens. Amely a helyi piacokon, helyi gazdáktól vásárolt termékeket jelent, és ahol a termelő és a vásárló elköteleződése az egészséges termékek iránt is megjelenik.

Növényi alapú termékek. A vegán ételek és termékek a fősodorba kerültek, mint az egészséges táplálkozás, "fogyókúrás táplálkozás", melyre a járványhelyzet ugyancsak ráerősít.

Az otthoni szakácsok nem feltétlenül mennek bele mindenbe vegán dologba, de belekóstolnak a szakértők szerint.

A vegetáriánus kínálatot az éttermekben már lassan elvárás lesz hazánkban is egyre többször. Miller az egészségügyi tartalmak, a diétás stratégiák és a fogyókúrás-COVID-gyors súlycsökkentő programok COVID utáni fellendülését jósolja.

Hús és még több hús. Az állattenyésztés és a hústermelés 2021-ben fellendülőben vannak a szakértők szerint az Egyesült Államokban, ami véleményem szerint nem feltétlenül igaz az Európai Unióra. Mindazonáltal a világ húsfogyasztása növekszik.

Online vásárlás. A világjárvány irgalmatlan módon felerősítette az online vásárlást és ételrendelést, amit az emberek kényelmi okokból is megszoktak így az aránya a vásárlásokon és a fogyasztáson belül magas marad a jövőben is. Az online vásárlás elfogadottsága óriási mértékben megemelkedett.

Készletezés. Láthattuk a világjárvány alatt, hogy az emberek elkezdtek készleteket felhalmozni elsősorban élelmiszerekből, de másfajta termékekből is.

Számítottunk rá, hogy a járvány begyűrűzésekor roham lesz, ezért komoly raktárkészleteket halmoztunk fel, még akkor is, amikor erre nem volt szükség. Felkészültünk a meglepetésre. Az emberek készleteznek, soha nem lehet tudni…

Otthoni főzés. Az emberek visszatértek a gyökereikhez és házi kosztot készítettek a járvány idején.

Megnőtt a receptek használata, népszerűek a levesek, a pörköltek és a húsok is. Az emberek továbbra is grilleznek és főznek otthon. Újraélednek és átalakulnak a közös családi étkezési élmények, például a konyhai beruházások és fejlesztések, beleértve a több étkezőasztalt is. A főzés társas eseménnyé vált, több családtag vesz részt a főzésben.

Környezettudatosság erősödése. Ez olyan termékek vásárlásában jelenik meg, amelyek a változás és környezettudatosság iránti elkötelezettségünket mutatják, mint a növényi alapú élelmiszerek, a regeneratív hús és tojás, valamint a fenntartható tengeri élelmiszerek.

A fenntartható élelmiszerek előállítása ma már szinte követelmény a piacon. A tenger gyümölcseitől a mikrozöldségekig az otthoni szakácsok azt szeretnék, hogy az ételeik összetevői olyan cégektől származzanak, amelyek elkötelezettek a helyes cselekedetek mellett - mondják a szakértők.

Az egyik kedvencem az éttermi kiskereskedelem megjelenése. Ezt hazánkban is több helyen látjuk az élelmes vendéglátósoktól. Több étterem, olyan termékeket állít elő, amelyek lehetővé teszik a vendégeknek, hogy akár otthon is elkészíthessék a különböző fogásokat, mint a vákuumfóliázott fűszerezett húsok, halak.

Az élelmes étteremtulajdonosok kreatívan újragondolják működésüket, hogy akár mini élelmiszerboltként is működjenek. Újításként elvitelre kínálnak akár koktélokat, kézműves termékeket, esetleg péksüteményeket, kenyereket, de még csomagolt salátákat is.

Írta: Dózsa Gergely, Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
élelmiszer, hús, élelmiszeripar, kiskereskedelem, takarékbank, vásárlás, takarékbank-agrárcentrum, takarék-agrár24,