Magyarországra is megérkezett a John Deere eddigi legnagyobb kombájnszériája, az X9-es. Az új szériát a nagy gépgyártó cég még 2019-ben, a hannoveri Agritechnica mezőgazdasági kiállítás és expón mutatta be. Az X9-es széria specifikációiról, és a kombájnokhoz választható alap- és prémium opcióiról az Agrárszektor is beszámolt.
Az új kombájnszériát, és annak két tagját, a John Deere X9 1000 és 1100 modelleket a Zahorán Zalán, a Kite Zrt. műszaki kereskedelmi vezérigazgató-helyettese és Nagy Tamás marketingmenedzser mutatták be, előbb egy hagyományos sajtótájékoztató keretein belül, majd a szántóföldön is, működés közben is megtekinthettük a gépet. Az X9-es széria egy kombájnját a mezőkövesdi Matyó Agrártermelő Zrt. egyik napraforgótábláján ki is lehetett próbálni, mármint a sajtó képviselői felülhettek az operátor mellé egy-egy fordulóra.
Oldalnézetből remekül láthatóak a nagy felfekvőfelületű hevederes járószerkezetek, amelyek minimalizálják a talajtömörödést. Emellett látható az is, hogy a kombájn kezelője több mint 180 fokos látótérrel rendelkezik, és ekkor a gép kameráit még nem is vettük számításba.
A széria egyedülálló, 1200 mm mély vágóasztallal rendelkezik, a motolla és kasza közötti távolság pedig akár 1110 mm is lehet. A vágóasztalok repce oldalkaszával felszerelhetőek.
A minden eddiginél nagyobb gépek új vágóasztal-szériák kifejlesztését tették szükségessé, mert ahhoz, hogy egy ekkora kombájnt megfelelő anyagárammal lehessen ellátni, hatalmas vágóasztalok is kellenek. A John Deere X9-es szériájához két külön vágóasztal-típus készült, a HDxxR, és a növelt mélységű, univerzális betakarítási lehetőséget kínáló HDxxX modellek. (A HD rövidítés a Hinged Draper, azaz csuklós-szalagos kialakítást takarja.) Magyarországon ez utóbbiak kaphatóak. A vágóasztalok és adapterek 35, 40 és 45 láb (10,7 és 12,2 és 13,7 méter) szélességben kaphatóak és szerelhetőek fel, a kombájn fordulóköre pedig 7,15 méteres. A behordószerkezet három részből áll, a két szélső heveder középre húzza be a növényeket, ezeken a magmentő profil meggátolja a magok visszagurulását, ezáltal minimalizálja a veszteséget.
Az X9 1000-es modell 14,8 ezer literes magtartállyal rendelkezik, a tartály ürítése 162 liter/másodperces sebességel zajlik, míg a nagyobbik, 1100-as modellnél a tartály 16,2 ezer literes, az ürítés pedig 186 liter/másodperces sebességgel fog történni. Vagyis teli tartály esetén az X9 1100-as modell kevesebb mint 1,5 perc alatt képes áttölteni a magtartálya tartalmát egy szállító- vagy átrakójárműbe.
A vágóasztal vagy adapter egyedülálló módon akár 10 fokos talajkövetésre is képes. AA kombájn ferdefelhorója akár 1300 mm-ig is képes felemelni a rajta lévő adaptert, ami a vágóasztal szállítókocsira történő elhelyezésében nyújt segítséget. A kombájnok elegendő teljesítménnyel rendelkeznek ahhoz, hogy akár egy 18 soros szárzúzós kukorica adaptert vagy egy 15 méteres vágóasztalt is működtessenek.
Az új széria modelljei szélesebb, hosszabb és erősebb, 1720 mm széles ferdefelhordóval rendelkeznek, ami 23%-kal szélesebb, 45%-kal nagyobb anyagáramot képes felhordani, mint az S-széria modelljei. A kétrotoros (2x 610 mm-es átmérőjű, 3510 mm hosszú rotor) kialakításnak köszönhetően az anyag 2,5-ször fordul meg a cséplő részben, és 7-szer a leválasztó részben. A rotorok forgási sebessége állítható, 3 kapcsolható fordulatszám-tartományban, 300-1300 fordulat/perc között változtathatóak.
Az X9-es vezetőfülkéje minden korábbinál tágasabb, összesen 3,68 m3-es. A vezetőfülkében három kijelző kapott helyet, amelyek segítségével nemcsak a kombájn vezetője értesülhet folyamatosan a működés legfontosabb paramétereiről, de távoli eléréssel a gép tulajdonosa is belepillanthat ezekbe.
Az X9-es széria ProDrive XL hajtóművel van felszerelve, ami egy nagyobb szivattyú helyett két kisebbet használ, és ha a kombáj eléri a 20 km/h-s sebességet, az egyik hidromotor lekapcsol, és csak akkor aktiválja magát ismét, ha szükség lesz a plusz energiára. A rendszer emellett a fokozatmentes sebességváltást is lehetővé teszi. A CommandPro hidrosztatikus vezérlőkar pedig 12 funkciógombbal rendelkezik.
Az új szériás kombájnok felfüggesztéseiről és a jármű egyenletes haladásáról egyébként magam is meggyőződtem. A vezetőfülkébe felmászva ugyanis sikerült elveszítenem a fényképezőgépem objektívsapkáját, amit aztán 2x500 méternyi betakarítási munka után megtaláltam a létra legalsó fokán. Még a gép kezelőjét is meglepte, hogy mennyire sima és zökkenőmentes a kombájn mozgása.
(A cikkben szereplő fotókat Szedlák Levente készítette.)