Csöbörből vödörbe: súlyos gondok nehezítik a magyar sörgyártók életét

agrarszektor.hu2021. október 15. 12:15

Bár a január-szeptemberi adatok szerint éves alapon 1 százalékkal nőtt a hazai sörforgalom, a koronavírus-válság előtti, 2019-es szinttől még bő 5 százalékos az elmaradás. Vannak biztató jelek, de a munkaerőhiány mellett az alapanyagok drágulása is húsba vágó.

Az áprilistól szeptemberig tartó szezonban hozták, sőt 1%-kal még meg is haladták a tavalyi évet, de még így is jócskán elmaradtak koronavírus-időszak előtti belföldi forgalomtól - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a Világgazdaságnak. Az öt legnagyobb magyar gyártó belföldi értékesítése 5,3%-kal lett kevesebb 2019 hasonló időszakáénál.

Nagyobb volt a visszaesés a sok nehézséggel küzdő - az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló - HoReCa-szektorban, ahol a hordós sör forgalma majdnem 30%-kal csökkent. Az export azonban továbbra is dinamikusan, a 2019. évi időszakhoz képest is 2%-kal nőtt. A szövetség tagjain - a Borsodin, a Carlsbergen, a Dreheren és a Heineken Hungárián - kívül a Pécsi Sörfőzde járult hozzá adatszolgáltatással a statisztikához.

A termelésben és a disztribúcióban továbbra is életben vannak a megnövekedett higiéniai igényeknek való megfelelés érdekében korábban tett intézkedések, amelyek jelentős költséggel járnak - mutatott rá a sörszövetség első embere, hozzátéve, hogy közben az idei második fél évben az energia, a logisztika, az alapanyagok és a csomagolóanyagok ugrásszerű áremelkedése következett be. A legnagyobb kihívás ebben a környezetben a kereskedelem igényeinek kielégítése, a folyamatos termelés fenntartása és a pontos szállítás.

Igyekszünk mindent úgy csinálni, hogy a nehézségekből a fogyasztó ne érezzen semmit, és a megszokott italát ugyanolyan minőségben és ugyanott találhassa meg, ahogyan és ahol korábban megszokta

- jegyezte meg Kántor Sándor.

A fogyasztói attitűd változásában is érzékelhető egy egész Európában tapasztalható trend, ez az úgynevezett "saját nappali" hatás. Ezt a Németországban született kifejezést arra a jelenségre használják, hogy a vendéglátást és a rendezvényközpontokat korábban igénybe vevő emberek jelentős része a saját nappalijában fogyasztja el azt, amit korábban az étteremben - magyarázta a szakember. Ebben szerepet játszik a házhoz szállítás megerősödése, de a személyes és csoportos szokások kényszerű átalakulása is. Ennek a hatását a Magyar Sörgyártók Szövetsége is érzékeli a kiskereskedelmi forgalom arányának növekedésében, ami a HoReCa-szektor rovására következik be - tette hozzá Kántor Sándor.

A január-szeptemberi adatok szerint a tavalyi évet ugyancsak 1%-kal haladja meg az öt legnagyobb magyar gyártó idei, 4539 ezer hektoliteres forgalma, ami 5,5%-kal marad el a 2019-es szinttől. Bizakodásra ad ugyanakkor okot, hogy a szuperprémiumsörök forgalma tovább nőtt, a Covid-időszak előttihez képest is 18%-os a bővülés. Úgy látszik, a fogyasztók értékelték az év elején bevezetett prémiumújdonságokat és a már ismert magas minőségű márkák megújulását - húzta alá a sörszövetség igazgatója. Az első kilenc hónap kivitelben is 21% feletti ugrást hozott a 2019-es adatokhoz képest, amit a szakember a hazai gyártású sör kiváló minőségének köszönhető nemzetközi népszerűséggel indokol.

A statisztikai adatokból látni, hogy a pandémia hatása a söriparra igen jelentős volt. A teljes belföldi forgalom 2019-ben még 7124 ezer hektoliterre volt becsülhető, ami 2020-ra 13%-kal, 6198 ezer hektoliterre olvadt.

Ha az idei adatokat nézzük, az időarányos értékesítés bő 5%-kal alacsonyabb a 2019-esnél, ami valószínűleg az év végéig megmarad. Várhatóan 2022 is sok nehézséggel érkezik, az alapanyag- és energiaárak drasztikus növekedése és az egyes szektorokban tapasztalható munkaerőhiány már most óriási erőfeszítéseket követel a magyar termelőktől. A megszokott minőség és választék fenntartása ebben a kiszámíthatatlan környezetben nagy kihívás a magyar kis- és nagyüzemek számára egyaránt

- összegzett Kántor Sándor.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
változás, emelkedés, sör, sörfogyasztás, sörgyártás, sörgyártók, sörfőzdék, munkaerőhiány, sörfőzde, sörgyár, alapanyagár, magyar-sörgyártók-szövetsége, koronavírus, horeca, koronavírus-járvány, fogyasztói-szokások,