Az ALDI Magyarország számára kiemelten fontos, hogy vásárlói számára magas minőségű, lehetőség szerint magyar forrásból, hazai alapanyagból készülő termékeket kínáljon a lehető legkedvezőbb áron. A vállalat az elmúlt 13 évben következetesen valósította meg ezt a stratégiát, aminek köszönhetően a nyári főszezonban az immár 120 termékből álló zöldség- és gyümölcskínálatának mintegy 80%-a magyar termelőktől és beszállítóktól érkezik. Ugyancsak ennek a stratégiának az eredménye, hogy 2021 októberétől az áruházlánc állandó árukészletét képező, folyamatosan kapható, friss, feldolgozatlan szárnyas-, sertés- és marhahús termékek csak magyar beszállítóktól érkeznek, amelyek 100%-ban magyar tartású, vágású és feldolgozású húsokat szállítanak az áruházlánc számára.
Az ALDI most újabb termékcsoportok esetében tér át magyar forrásra: 2021 decemberétől az alapvető tejtermékek kizárólag magyar tej feldolgozásával, hazai beszállítóktól érkeznek az áruházlánc 151 magyarországi üzletének polcaira. A vállalat 2008-as piacra lépése óta 29 alapvető tejtermék magyar, ez a szám 2021 végére több mint a duplájára emelkedik. A választékbővítésnek is köszönhetően az üzletlánc 65 alapvető tejterméke - valamennyi konvencionális tej, trappista sajt, tejföl, kefir, natúr joghurt, rögös túró, túró rudi - magyar tejből, hazai feldolgozónál készül. Kivételt csak azok a termékek képeznek, mint például a biotej, a biojoghurt, amelyek nem elérhetők Magyarországon az áruházlánc számára szükséges mennyiségben. A jövő évelejétől pedig minden típusú és kiszerelésű tojást magyar forrásból fognak beszerezni.
Pusztai Ádám, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. regionális értékesítési vezetője elmondta, hogy tovább bővítik a magyar alapanyagokból hazai feldolgozóüzemek által készített termékeik körét: 65 alapvető tejtermékük magyar gazdáktól érkező tejből, Magyarországon készül, egyúttal hamarosan újabb magyar forrásból érkező tejtermékeket vezetnek be. A szakember beszélt arról is, hogy a jövő év elejétől valamennyi általuk értékesített tojás - még a biotojás is - magyar forrású lesz. A 100%-ban magyar frisshús-választékuk mellett az általunk értékesített évi több mint 40 millió liter tej, közel 1000 tonna rögös túró, 2800 tonna trappista sajt, mintegy 10 millió darab tejföl, közel 7 millió darab kefir és 3,5 millió darab natúr joghurt, illetve közel 90 millió darab tojás mind magyar forrásból érkezik, és a hazai agráriumnak - gazdáknak, tejfeldolgozóknak, összességében több ezer embernek - biztosít stabil hazai felvevőpiacot, kiszámítható partnerséget és megélhetést.
- mondta Pusztai Ádám.
A vállalatcsoport tovább kívánja erősíteni a magyar agrárium és a hazai élelmiszer-feldolgozók exportlehetőségeit. Szlovéniában és Lengyelországban az áruházlánc ottani hálózatában már sikeresen debütált több kiváló magyar tejtermék, de ez csak a kezdet. A jövőben az üzletlánc azon dolgozik, hogy rajta, illetve az ALDI Észak és ALDI Dél vállalatcsoport 8500 európai üzletén keresztül minél több magyar cég jusson el egy 430 milliós lakosságú piacra. Ennek érdekében az ALDI Magyarország 2022-ben magyar beszállítóknak szervez bemutatkozási lehetőséget a nemzetközi beszerzési platformon. A programba bekapcsolódó cégeknek lehetőségük lesz megismertetni termékeiket azokkal a beszerzési munkatársakkal, akik a két vállalatcsoportban az európai állandó, illetve szezonális termékeket kiválasztják.
- mondta Dr. Nagy István agrárminiszter.
Benedek Eszter, Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője szerint az ALDI 2013 óta működik együtt vállalatukkal, aminek eredményeként a kínálatában 272 terméken, köztük számos tojáson és tejterméken láthatók a Magyar Termék védjegyek, amelyek a vásárlók számára hitelesen tanúsítják az áru hazai eredetét és megbízhatóságát. A szakember beszélt arról is, hogy az áruházlánc más módon is támogatja a hazai származást igazoló legismertebb és legelismertebb védjegyet használó áruk értékesítését. Az akciós újságjában például folyamatosan kiemelten jelöli a Magyar Termék védjegyes termékeket, és népszerűsítette a tavaly útjára indult "Vedd a hazait! Védd a hazait!" mozgalmat is. Tevékenysége elismeréseként az ALDI 2020-ban a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíj versenyen különdíjat kapott kiemelkedő védjegykommunikációjáért. Benedek Eszter hozzátette, hogy jövőre az áruházlánccal három közös kampányuk is indul majd.
- mondta Szép Imre, a Magyar Tojásszövetség elnöke.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke üdvözölte, hogy az ALDI az állandó kínálatban kapható frisshúsokat követően az alapvető tejtermékek és a tojás esetében is elköteleződik a hazai termelők és élelmiszer-feldolgozók mellett. A szakember szerint különösen fontos ez napjainkban, amikor is a drasztikus mértékben megnövekedett takarmányalapanyag- és energiaárak miatt a magyar állattartók és az élelmiszerüzemek egyaránt nehéz helyzetben vannak. Győrffy Balázs hozzátette, hogy az áruházlánc lépése amellett, hogy segíti az agrár- és élelmiszer-gazdaság hazai szereplőit, hozzájárul a munkahelyek megőrzéséhez és - a rövidebb szállítási távolságok miatt - a környezet védelméhez is. A NAK elnöke őszintén reméli, hogy más kiskereskedelmi láncok is követik az ALDI példáját. Ahogy Győrffy Balázs fogalmazott, minél több magyar terméket tesznek ki a boltok polcaira, annál több magyar terméket fognak vásárolni a fogyasztók.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács elnöke szerint az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. több mint 5 éve, 2016. áprilisában vált a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagjává. Akkor olyan közös célokat, illetve olyan témaköröket fogalmaztak meg, melyekben egyértelmű volt a piaci szereplők érdekközössége.
- tette hozzá Harcz Zoltán.
(A cikkben szereplő képek forrása Istenes Gergely/Portfolio)