A koronavírus-járvány ugyan komoly változásokat hozott a mezőgazdaságban is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok sokkal érdeklődőbbek lettek a chatbot alapú digitális technológiák iránt. Az innovátor agrárcégek után, amelyek már a világjárvány előtt elindultak a digitalizáció irányába, 2021-ben az ún. early adapterek, vagy korai alkalmazkodók is nagyot léptek előre ezen a területen, közölte az öt éve működő, Magyarországon a chatbot építéssel és a nagyvállalatok belső kommunikációjával elsőként foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. Tóth István az Agrárszektornak összegezte a 2021-es év tapasztalatait a mezőgazdasági ágazatból.
Versenyképesség-növelés chatbottal
- ismertette Tóth István.
A szakember szerint meglepő lehet, de az agrárcégek első lépésként nem az értékesítési volumenük növelésére használták a Talk-A-Bot által kínált technológiát, jóllehet a chatbot mostanra már mind a webshopok által kínált áru-, mind pedig a bankok által kínált pénzügyi szolgáltatások terén bizonyított már. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendkívül kompetitív piacon dolgozó agrárvállalatok első lépésként versenyképességük növelése érdekében a belső hatékonyság fejlesztése mellett döntöttek a chatbot alkalmazása kapcsán. Tóth István elmondta, hogy az agrárcégek mindenekelőtt az alkalmazotti lojalitás, a munkaerő biztosítása és megtartása céljából ismerkedtek meg és vezették be a Talk-A-Bot chatbot alapú belső kommunikációs megoldását, a CHEQ-et. Ezek a vállalatok felismerték a pandémia egyik tanulságát: azt, hogy a termelési volumen fenntartása érdekében nélkülözhetetlen munkaerő biztosításához a belső kommunikáció kulcsfontosságú, mára pedig üzletileg is kritikus területté vált - tette hozzá Tóth István.
Felpörgött a belső kommunikáció és a toborzás
2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfelei több, mint ezer alkalommal küldtek ki belső kommunikációs üzenetet, ami 50%-kal haladta meg a 2020-as év közleményintenzitását. A belső üzenetek között már nem csak az évfordulós köszöntők, vagy a műszakos információk, de a cég életében bekövetkező változások, a vezetői indoklások és a kezdeményezések háttereiről szóló beszámolók is helyt kaptak. A tavalyi év kiemelkedő újdonsága a nyitott belső pozíciók és az új munkatárs ajánlása volt. Míg egy évvel korábban elenyésző volt ennek használata, addig 2021-ben több, mint 1500 ilyen jellegű munkatársi érdeklődés érkezett a chatboton keresztül.
Chatbottal a traktoron
Ahogy Tóth István fogalmazott, az agrárium olyan szektor, ahol az alkalmazottak zöme fizikai munkaerőnek számít, ráadásul a munkatársak gyakran földrajzilag egymástól távol eső területeken, telephelyeken dolgoznak, avagy folyamatosan mozgásban vannak az utakon, vagy épp a földeken. Az esetek többségében nekik nincs se céges laptopjuk, se email-címük, sőt, a legtöbb helyen nem kapnak céges mobiltelefont sem. A nyugaton már jól ismert BYOD, azaz bring your own device - vagyis szó szerint a "hozd a saját eszközöd"-elv - alapján a vállalatok a dolgozók saját tulajdonú telefonjain oldják meg a kapcsolattartást egy könnyen kezelhető, kétirányú megoldás révén.
- magyarázta Tóth István.
2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfeleinél dolgozó alkalmazottak 60%-a használta aktívan a chatbot alapú megoldást, ami - figyelembe véve az elmúlt időszak piaci turbulenciáját - szép eredménynek mondható. A cégektől a dolgozók felé küldött üzenetek ráadásul 3 órán belül 90%-os olvasottságot értek el, ami még irodai környezetben is gyorsnak mondható.
Melyek voltak a 2021-es év kedvencei?
Az alkalmazottakkal kiépített kétirányú, általuk intuitíven használható kommunikációs kapcsolat egyik jó barométere a HR-osztályok által kiküldött belső felmérések, így például a kérdőívek általi információ-, vélemény- és hangulatfelmérések. Ezekből a mezőgazdasági vállalatok havonta küldtek a munkatársaknak. A Talk-A-Bot kommunikációs vezetője elárulta, hogy a 2021-es év másik nagy kedvence a titkosított dokumentum-kiküldés volt.
- mutatott rá Tóth István.
A szakember ismét megemlítette, hogy a munkatársak kedvencei ezeknél a cégeknél ugyanakkor azok a belső kulturális megoldások voltak, amelyek valahogyan illeszkedtek a vállalat tevékenységéhez. Ilyenek voltak például a chatboton meghirdetett dolgozói tojásvásárok és receptversenyek, amint arról az Agrárszektor korábban is beszámolt.
A chatbot vészhelyzetben is megoldást nyújthat
Tóth István elmondta, hogy a vészhelyzeti gyorstájékoztatás klasszikus példája lett annak az ügyfelüknek az esete, ahol a műszakos kollégákat hazaszállító busz váratlanul meghibásodásáról tájékoztatta a diszpécser HR-t, az pedig gyors leválogátás után csoportüzenetben értesítette a hazafelé tartó műszakosokat a 40 perces késésről, egyúttal javasolva, hogy jöjjenek vissza az előcsarnokba a melegre, és ne odakint, a buszmegállóban fagyoskodva várakozzanak.
A szakember beszélt arról is, hogy egy másik vállalat alkalmazottjánál orvosi vizsgálat közben derült ki, hogy azonnali műtéti beavatkozásra van szüksége. A munkatárs a chatboton keresztül gyorsan le tudta ellenőrizni, hogy a munkahelyi biztosítás kiterjed-e az ő esetére is, és ezek után sokkal nyugodtabban fogadta el a beavatkozás tényét.
Fontos az integrált kiszolgálás
A kommunikációs vezetője kiemelte, hogy az agrárcégek számára az is fontos körülmény, hogy a Talk-A-Bot belső kommunikációt digitalizáló megoldása, a CHEQ nem fetisizálja túl egy-egy eszköz értékét. A változatos alkalmazotti körülményekre és preferenciákra például nem lehet ráerőltetni egy mindentudó applikációt és azt ígérni, hogy azzal megoldják a belső kommunikáció valamennyi problémáját. Más és más csatornát igényel a monitor előtt ülő irodai alkalmazott és a raktáros, ahogy a szállítójárművön ülő gépkocsivezető is. Egyikük a Microsoft Teams-t használja, a másik a jól ismert Viber-en keresztül szeret üzenni, és ha szükséges, ún. white label applikációt is tud kínálni a vállalat. A lényeg a végfelhasználó komfortja és a tartalom koherenciája.
- tette hozzá Tóth István.