Kiderült a profi agrárcégek titka: így végzik el a többnapos melót néhány óra alatt

Szedlák Levente2022. január 5. 06:00

2021-ben jelentős mértékben megnőtt a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok érdeklődése a chatbot alapú digitális technológiák iránt. A tavalyi év során az úgynevezett korai alkalmazkodók is nagyot léptek a digitalizáció irányába, közölte az Agrárszektorral Tóth István, az első hazai chatbot építéssel, valamint a nagyvállalatok belső kommunikációjával foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. A szakember azt is elárulta, hogy az új technológia egyik legkedveltebb felhasználási módja a dolgozók havi bérjegyzékének titkosított elküldése volt, amely minden egyes alkalommal több napnyi munkát takarított meg a vállalatoknak.

A koronavírus-járvány ugyan komoly változásokat hozott a mezőgazdaságban is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai agrár- és élelmiszeripari vállalatok sokkal érdeklődőbbek lettek a chatbot alapú digitális technológiák iránt. Az innovátor agrárcégek után, amelyek már a világjárvány előtt elindultak a digitalizáció irányába, 2021-ben az ún. early adapterek, vagy korai alkalmazkodók is nagyot léptek előre ezen a területen, közölte az öt éve működő, Magyarországon a chatbot építéssel és a nagyvállalatok belső kommunikációjával elsőként foglalkozó fejlesztő cég, a Talk-A-Bot kommunikációs vezetője. Tóth István az Agrárszektornak összegezte a 2021-es év tapasztalatait a mezőgazdasági ágazatból.

Versenyképesség-növelés chatbottal

Ügyfeleink között egy tucat agrár- és élelmiszeripari vállalat van, összárbevételük meghaladja a 100 milliárd forintot. Köztük van piacvezető malomipari vállalatként a GoodMills, a szupermarketek polcairól sokak számára ismerős Eisberg, vagy a népszerű tésztamárkát előállító Gyermelyi csoport is

- ismertette Tóth István.

A szakember szerint meglepő lehet, de az agrárcégek első lépésként nem az értékesítési volumenük növelésére használták a Talk-A-Bot által kínált technológiát, jóllehet a chatbot mostanra már mind a webshopok által kínált áru-, mind pedig a bankok által kínált pénzügyi szolgáltatások terén bizonyított már. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendkívül kompetitív piacon dolgozó agrárvállalatok első lépésként versenyképességük növelése érdekében a belső hatékonyság fejlesztése mellett döntöttek a chatbot alkalmazása kapcsán. Tóth István elmondta, hogy az agrárcégek mindenekelőtt az alkalmazotti lojalitás, a munkaerő biztosítása és megtartása céljából ismerkedtek meg és vezették be a Talk-A-Bot chatbot alapú belső kommunikációs megoldását, a CHEQ-et. Ezek a vállalatok felismerték a pandémia egyik tanulságát: azt, hogy a termelési volumen fenntartása érdekében nélkülözhetetlen munkaerő biztosításához a belső kommunikáció kulcsfontosságú, mára pedig üzletileg is kritikus területté vált - tette hozzá Tóth István.

Felpörgött a belső kommunikáció és a toborzás

2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfelei több, mint ezer alkalommal küldtek ki belső kommunikációs üzenetet, ami 50%-kal haladta meg a 2020-as év közleményintenzitását. A belső üzenetek között már nem csak az évfordulós köszöntők, vagy a műszakos információk, de a cég életében bekövetkező változások, a vezetői indoklások és a kezdeményezések háttereiről szóló beszámolók is helyt kaptak. A tavalyi év kiemelkedő újdonsága a nyitott belső pozíciók és az új munkatárs ajánlása volt. Míg egy évvel korábban elenyésző volt ennek használata, addig 2021-ben több, mint 1500 ilyen jellegű munkatársi érdeklődés érkezett a chatboton keresztül.

Chatbottal a traktoron

Ahogy Tóth István fogalmazott, az agrárium olyan szektor, ahol az alkalmazottak zöme fizikai munkaerőnek számít, ráadásul a munkatársak gyakran földrajzilag egymástól távol eső területeken, telephelyeken dolgoznak, avagy folyamatosan mozgásban vannak az utakon, vagy épp a földeken. Az esetek többségében nekik nincs se céges laptopjuk, se email-címük, sőt, a legtöbb helyen nem kapnak céges mobiltelefont sem. A nyugaton már jól ismert BYOD, azaz bring your own device - vagyis szó szerint a "hozd a saját eszközöd"-elv - alapján a vállalatok a dolgozók saját tulajdonú telefonjain oldják meg a kapcsolattartást egy könnyen kezelhető, kétirányú megoldás révén.

Ilyen a CHEQ is, melyen keresztül könnyen elérhetőek a szabályzatok, az üzenetek, a friss és statikus információk, akár a két ünnep közötti leállás során, a maradék beigli vagy virsli evése közben is

- magyarázta Tóth István.

2021-ben a Talk-A-Bot agrárügyfeleinél dolgozó alkalmazottak 60%-a használta aktívan a chatbot alapú megoldást, ami - figyelembe véve az elmúlt időszak piaci turbulenciáját - szép eredménynek mondható. A cégektől a dolgozók felé küldött üzenetek ráadásul 3 órán belül 90%-os olvasottságot értek el, ami még irodai környezetben is gyorsnak mondható.

Melyek voltak a 2021-es év kedvencei?

Az alkalmazottakkal kiépített kétirányú, általuk intuitíven használható kommunikációs kapcsolat egyik jó barométere a HR-osztályok által kiküldött belső felmérések, így például a kérdőívek általi információ-, vélemény- és hangulatfelmérések. Ezekből a mezőgazdasági vállalatok havonta küldtek a munkatársaknak. A Talk-A-Bot kommunikációs vezetője elárulta, hogy a 2021-es év másik nagy kedvence a titkosított dokumentum-kiküldés volt.

Az agrárvállalatok ugyanis ráéreztek annak ízére, mennyivel könnyebb és gyorsabb nyomtatás, borítékolás és személyes átadás nélkül kiküldeni például a havi bérjegyzéket a dolgozóknak. Ez a funkció egy átlagosan 3 napos munkafolyamatot rövidített le 2 órásra

- mutatott rá Tóth István.

A szakember ismét megemlítette, hogy a munkatársak kedvencei ezeknél a cégeknél ugyanakkor azok a belső kulturális megoldások voltak, amelyek valahogyan illeszkedtek a vállalat tevékenységéhez. Ilyenek voltak például a chatboton meghirdetett dolgozói tojásvásárok és receptversenyek, amint arról az Agrárszektor korábban is beszámolt.

A chatbot vészhelyzetben is megoldást nyújthat

Tóth István elmondta, hogy a vészhelyzeti gyorstájékoztatás klasszikus példája lett annak az ügyfelüknek az esete, ahol a műszakos kollégákat hazaszállító busz váratlanul meghibásodásáról tájékoztatta a diszpécser HR-t, az pedig gyors leválogátás után csoportüzenetben értesítette a hazafelé tartó műszakosokat a 40 perces késésről, egyúttal javasolva, hogy jöjjenek vissza az előcsarnokba a melegre, és ne odakint, a buszmegállóban fagyoskodva várakozzanak.

A szakember beszélt arról is, hogy egy másik vállalat alkalmazottjánál orvosi vizsgálat közben derült ki, hogy azonnali műtéti beavatkozásra van szüksége. A munkatárs a chatboton keresztül gyorsan le tudta ellenőrizni, hogy a munkahelyi biztosítás kiterjed-e az ő esetére is, és ezek után sokkal nyugodtabban fogadta el a beavatkozás tényét.

Fontos az integrált kiszolgálás

A kommunikációs vezetője kiemelte, hogy az agrárcégek számára az is fontos körülmény, hogy a Talk-A-Bot belső kommunikációt digitalizáló megoldása, a CHEQ nem fetisizálja túl egy-egy eszköz értékét. A változatos alkalmazotti körülményekre és preferenciákra például nem lehet ráerőltetni egy mindentudó applikációt és azt ígérni, hogy azzal megoldják a belső kommunikáció valamennyi problémáját. Más és más csatornát igényel a monitor előtt ülő irodai alkalmazott és a raktáros, ahogy a szállítójárművön ülő gépkocsivezető is. Egyikük a Microsoft Teams-t használja, a másik a jól ismert Viber-en keresztül szeret üzenni, és ha szükséges, ún. white label applikációt is tud kínálni a vállalat. A lényeg a végfelhasználó komfortja és a tartalom koherenciája.

Az csupán egy városi legenda, hogy a fizikai munkakörben foglalkoztatottak (a nem irodai munkatársak) elutasítóak lennének az innovációra, a digitális eszközök használatára. A mezőgazdaságban ma már műholdvezérelt járműveket irányítanak, és az okostelefonokon futó chates eszközöket ezek a munkatársak is készségszinten használják a mindennapokb során

- tette hozzá Tóth István.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
felmérés, technológia, alkalmazás, szolgáltatás, online-felmérés, hr, tájékoztatás, visszajelzés, digitalizáció, kommunikáció, értesítés, üzenetküldés, népszerű, agrárdigitalizáció,