agrarszektor.hu • 2022. január 14. 16:00
Nagy Márton miniszterelnöki főtanácsadó szerint a kiskereskedők kénytelenek lesznek lenyelni az élelmiszerárstop okozta veszteséget, és nem valószínű, hogy továbbhárítják azt a beszállítóikra, ugyanakkor reálisnak tartja, hogy az áruházak más termékek árát emelik majd, bár erre korlátozott lehetőségük van. A legnagyobb hazai baromfiipari szereplő, a Master Good szerint az élelmiszerárstop nem más, mint egy három hónapig tartó akció, ahol az áruház vagy saját marzsa terhére csökkent árat, vagy a beszállítótól kéri el a különbséget. Kiemelte, azt már most látni, hogy a csirkehús esetében a kiskereskedőkön csattan majd az ostor, hiszen a madárinfluenza és a megnövekedett termelési költségek miatt az áruházak nem találnak olcsóbb csirkét más országokban sem.
Indokolatlannak tartja az élelmiszer-árszabályozással kapcsolatos beszállítói félelmeket Nagy Márton, aki szerint a rendelkezés kapcsán keletkező veszteségeket a kiskereskedelem viseli majd - mondta a Portfolio-nak a miniszterelnöki főtanácsadó. Nagy Márton szerint nem reális, hogy a kiskereskedők továbbhárítják a három hónapig érvényes árstopot a feldolgozókra.
- hangsúlyozta Nagy Márton.
Nem könnyű gyorsan váltani
A főtanácsadó szerint azért sem reális az, hogy a kiskereskedelmi szereplők továbbhárítják az árstopot a beszállítóikra, mert meglévő, a volument és az árakat is szabályozó szerződéseik vannak, amelyeket nem fognak egy három hónapos időszak kedvéért felrúgni.
- vélekedett Nagy Márton.
Máshol még emelhetnek
Szerinte ezért az élelmiszerár-stop intézkedés költségeit a kiskereskedelmi szektornak kell kitermelnie. A kiskereskedelmi szektor legnagyobb szereplőinek a 2020-as éves profitja megközelítette a 80 milliárd forintot. Az intézkedésből fakadó vesztesége a legnagyobb üzletláncok 2020-as profitjának legfeljebb a 10 százaléka körül alakul, ez tehát várhatóan 5-10 milliárd forint lehet a főtanácsadó szerint. Azt Nagy Márton is elképzelhetőnek és reálisabbnak tartotta, hogy a kereskedők más termékek árának emelésével igyekeznek pótolni a veszteségeiket.
Ki fizeti az akciót?
Nem tart a beszállítókra nehezedő elviselhetetlen nyomástól Bárány László, a Master Good tulajdonosa sem. A régió legnagyobb csirkehústermelő cégének számító vállalat vezetője a Portfolio-nak úgy fogalmazott,
Bárány László szerint a beszállítók pozícióját a csirkehús esetében erősíti az, hogy egész Európában hiány van élőcsirkéből. A madárinfluenza, és a kezelésére bevezetett korlátozások révén kisebb az állomány, mint korábban. A telepítési visszafogás mellett az emelkedő takarmányár, a jelentősen megdráguló gáz miatt sem adhatja olcsóbban a beszállító a csirkét. Ugyanez a helyzet a lengyel és általában az európai csirke esetében is, tehát ha a kereskedő lengyel partnerekhez menne tárgyalni, ugyanezzel szembesülne - vélekedett Bárány László. Az ágazati szereplő szerint mindezen okok, és a kiskereskedelem tartási kötelezettsége miatt a veszteséget kénytelenek lesznek elviselni az áruházláncok.
A baromfiágazat nem tud lemondani az áremelési kényszeréről, a fogyasztói ár pedig maximálva van, vagyis valóban a kiskereskedelmi árrés változhat - érvelt a kereskedők veszteségének valószínűsége mellett Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács (BTT) elnöke is. Szerinte a madárinfluenza révén jelenleg is 15-20 százalékos kínálati csökkenés érvényesül a vágócsirke esetében, miközben a termelési költségek drasztikusan megemelkedtek, ezért valóban nem reális a külföldi dömpingáru behozatala.
- fogalmazott az elnök.