Már idén forgalomba kerül a New Holland traktorcsodája: ettől leesik az állad

Már idén forgalomba kerül a New Holland traktorcsodája: ettől leesik az állad

agrarszektor.hu
A New Holland még 2013-ban mutatta be a metánmeghajtású traktor prototípusát, 2017-ben az amerikai Farm Progress kiállításon pedig egy "végleges" változatot is bemutattak a nagyközönségnek. Az eredeti tervek szerint 2020-ra készültek volna el az első gépek, ám mint oly sok másnak, a koronavírus-járvány ennek a projektnek is keresztbe tett. A New Holland végül 2022-ben jutott el oda, hogy ténylegesen is leszállítsa az első metántraktorokat a megrendelőknek.

Noha sokáig kellett rá várni, de végre beindult a New Holland T6.180 metánmeghajtású traktorainak gyártása. A német New-Tec csoport, amely az Agravis része, pedig már le is csapott az első sorozatból 15 egységre - írta meg a Future Farming. A 2017-es, kissé még futurisztikus kialakítású "végleges modellel" ellentétben a szériaváltozat egy többé-kevésbé szabványos T6-os traktornak tűnik, csak éppen egy teljesen újféle motort, egy 6,7 literes FPT Industrialt rejt a kasztni. Az új T6.180-asoknál a vezetőfülke alatti gázolajtartályokat gáztartályokra cserélték, ráadásul választható extraként egy elülső gáztartály is rendelhető. Ennek előnye, hogy megnöveli a rendelkezésre álló üzemanyag-ellátást, viszont ennél az opciónál a gazdáknak azzal kell számolnia, hogy a traktor nem fog első felfüggesztési pontokkal és elülső teljesítmény-leadó tengelycsonkkal rendelkezni. Ez az első gáztartály nem szerelhető le a traktorról.

A metán egy alternatív üzemanyag, ezért logikusnak tűnik, hogy különösen a saját biogáz-termelő rendszerrel rendelkező cégek legyenek az új traktorszéria potenciális vásárlói. Bár a biogázüzemtől eltérően, amely közvetlenül egy motorban égeti el elektromos áram előállítására, a gáz itt további kezelésre/tisztításra szorul, mielőtt a traktor üzemanyagként felhasználhatná.

Az eredeti tervek szerint már 2020-ban megkezdődött volna a metánüzemű traktorok gyártása a New Holland basildoni üzemében. Ezt azonban a vállalat a koronavírus-járvány miatt kialakuló termelési kapacitáshiány miatt 2021-re halasztotta, és végül 2022 elején vált valósággá a projekt.

A New Holland több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a földgázüzemű teherautókkal kapcsolatban, és mostanáig több mint 50 ezer földgázzal működő motort gyártott már. Ennek köszönhetően a gázüzemű T6 nagyjából ugyanannyiba fog kerülni, mint a normál dízel változat. A New Holland emellett hidrogénüzemű T5.140-es modelleket is értékesít, ám ezek körülbelül 70 ezer euróval (24,8 millió forinttal) kerülnek többe, mint egy normál, dízeles változat.

(Címlapkép forrása: New Holland)

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?