agrarszektor.hu • 2022. február 18. 12:15
Oroszország más áru mintájára átveheti a fehérorosz műtrágya szállítását is, amelynek kikötőkbe juttatását a Minszkkel szemben elrendelt nyugati szankciók miatt nem vállalja tovább sem a litván, sem az ukrán vasúttársaság. A belarusz műtrágya - más árukkal együttesen - komoly megrendelést jelent az orosz logisztikai ágazatnak és a szankciók hatásának gyengítése miatt politikailag is kapóra jön Moszkvának. A megállapodás a magyar műtrágya-piacra is kihatással lesz.
Dimitrij Zverev, az orosz szállítási miniszterhelyettes csütörtökön az állami Duma Energiaügyi Bizottságának a távol-keleti ship-or-pay szénszállítások lehetőségéről szóló ülésén kijelentette, hogy Oroszország tervei szerint idén megkezdi a műtrágya szállítását vasúton Fehéroroszországból. A miniszterhelyettes példaként említette ezt a megoldást, mint amit a fehérorosz műtrágya-beszerzésben is alkalmazhatnak majd - írta meg a Portfolio az Interfax hírügynökség beszámolója alapján. Ezek a ship-or-pay szerződések tipikusan az energiaszektorra jellemző megállapodások, amelynek az a lényege, hogy amennyiben az eladó nem szállítja le az előre leszerződött mennyiséget a vevőnek, akkor a megállapodás szerint fizetnie kell egy adott összeget. Ezt a szerződéses formát rendszerint az olaj-, illetve gázszállítások esetében alkalmazzák a felek.
Dimitrij Zverev kifejtette, hogy ez a ship-or-pay mechanizmus korábban már sikeresnek bizonyult a Belarusszal kötött kormányközi megállapodásban. A megoldást először a két kormány közötti megegyezés idején, 2020 februárjában alkalmazta Oroszország és Belarusz, az utóbbi olajexportja kapcsán. A miniszterhelyettes hozzátette, hogy az idei évtől új szállítmányokra, így a műtrágyákra is kiterjedhet ez a szerződéses forma. Dimitrij Zverev ugyanakkor azt is kiemelte, mindez jelentős profitot termel az orosz logisztikai ágazatnak, hiszen 2,149 millió tonna áru szállítását tette lehetővé 2021-ben vasúton és hozzávetőleg ugyanennyi áruforgalmat generált az orosz kikötőkben.
A terv jó, csak éppen gyengítené a fehérorosz vállalatok elleni szankciók hatását
Az orosz miniszterhelyettes kijelentése különösen annak fényében jelentőség, hogy a fehérorosz politikai helyzet miatt szankciók vannak érvényben több belorusz vállalattal szemben is. Ilyen például a Beloruskali, amellyel a tilalom miatt a litván vasúttársaság bontott szerződést február elsején. Az eredetileg 2023-ig szóló szerződés keretében a litvánok évi 11 millió tonna fehérorosz káli-műtrágyát szállítottak volna a litván Klaipeda kikötőbe, ahol hajókra rakták volna át az árut.
Az ukrán vasút szintén ideiglenes tilalmat rendelt el a fehérorosz kálisó Ukrajnán keresztül történő szállítására, amely ráadásul több ország, így Szlovákia, Csehország, Románia, Lengyelország és Ausztria mellett a magyar ellátást is érinti. Ha Belarusz és Oroszország a tervek szerint megállapodik a szállításokról, a Minszk ellen bevezetett nyugati szankciók jelentőségüket veszíthetik, vagy legalábbis hatásukban gyengülhetnek.
Egyelőre kérdéses, hogy a tervezett megállapodás mennyire lesz képes enyhíteni az európai műtrágya-piacon kialakult feszültséget, amelyet kiemelkedően magas árszinten jellemeznek, valamint az áruellátás folyamatossága is veszélybe kerülhet. Az azonban kétségbevonhatatlan tény, hogy ha az orosz szállítási kapacitás képes lesz eljuttatni a belorusz műtrágyát az Európai Unióba, az könnyebbséget jelenthet a magyar gazdáknak is.