A 2020-as és 2021-es évet nagyban meghatározta a koronavírus, annak minden közvetett és közvetlen hatásával egyetemben. A mezőgépgyártók és -forgalmazók szempontjából fontos kiemelni az ellátási láncokban megjelenő problémákat, az alapanyag-, chip- és alkatrészhiányt, ami óriási terheket rótt az agrárgéppiac szereplőire, és jelentős csúszásokat okozott a gyártásokban és a szállításokban - hangzott el az AXIÁL Kft. zsámbéki Sajtótájékoztató és Gépbemutató Napján.
A tavasz kiemelkedő agráreseménye: Agrárium Konferencia Kecskeméten
Április 6-án rendezi meg Kecskeméten a Portfolio Csoport tavaszi Agrárium 2022 konferenciáját, amely a gazdálkodási évet megalapozó, illetve megerősítő információkat nyújt a hazai agrárgazdaság szereplőinek. A rendezvény bemutatja és részletesen kifejti azokat a legfontosabb jogszabályi, támogatási, piaci, finanszírozási, innovációs és jövedelmezőségi változásokat, amelyek döntően befolyásolhatják az agrárvállalkozások tevékenységeit. A konferencia gyakorlati útmutatással és naprakész információkkal járul hozzá ahhoz, hogy az agrárgazdasági vállalkozások eredményes gazdasági döntéseket hozhassanak. A rendezvény valamennyi üzemméretű gazdálkodónak hasznos tájékoztatást nyújt a 2022-es évet érintő legjelentősebb agrárgazdasági változásokról. Ne hagyja ki az Agrárium 2022 Konferenciát április 6-án Kecskeméten!Az agrárgéppiac szereplőinek helyzetét nehezítette a szállítási láncok akadozása, elsősorban a tengerentúli alapanyagok, az elektronikai alkatrészek hiánya. A tengeri szállítás drágulása, a kapacitás csökkenése, a szállítókonténerek és a csomagolóanyagok hiánya olyan hatást gyakorolt a gyártói oldalra, amely komolyan befolyásolta a szállítási készségüket. Ezenfelül jelentős drágulással is számolni kellett - mondta évértékelő előadásában Harsányi Zsolt, az AXIÁL Kft. tulajdonos-ügyvezetője, aki beszélt arról is, hogy a következő időszakban az orosz-ukrán háború fog komoly bizonytalanságokat okozni az ágazatnak. Példaként említett egy harkivi felnigyárat, amely a harcok során megsemmisült, ezzel is növelve a gépek előállításához és a rendelések teljesítéséhez szükséges időt, valamint tovább növelve az egyébként is egyre drágábbá váló mezőgépek árát.
A szakember beszélt arról is, hogy a vállalat - az Infobex Kft. közreműködésével és az Európai Űrügynökség (ESA) anyagi hozzájárulásával - 2021 őszén indította el a mAXI-NET 2.0 elnevezésű hálózatát, ami egy országos lefedettségű korrekciós jelrendszer. Ennek lényege, hogy a vállalat az agrárgépek számára immáron négy - GPS (amerikai), GLONASS (orosz), GALILEO (európai) és BeiDou (kínai) - helymeghatározó rendszer, és több műhold segítségével, magasabb jelminőséggel minden eddiginél korszerűbb, pontosabb és megbízhatóbb RTK korrekciós jelszolgáltatás tud biztosítani. Erről korábban Umenhoffer Péter, a vállalat marketingigazgatója is beszélt az Agrárszektornak.
Harsányi Zsolt elmondta, hogy az új hálózat már csak három műholdcsoport jelei alapján dolgozik. Az orosz-ukrán háború kapcsán az orosz műholdakat, azok gyakori átirányítása miatt lekapcsolták a rendszerről. Azáltal azonban, hogy továbbra is három műholdcsoport jeleit fogják az agrárgépek, a korábbinál még mindig jelentősen nagyobb precizitásra képesek. A szakember hozzátette, ha a 2022 első hónapjait meghatározó bizonytalanság enyhülni fog, akkor közép- és hosszú távon a magyar agrárium a legkorszerűbb eszközökkel, gépekkel a korábbi évtizedekhez képest lendületes fejlődésre lesz képes, és a régió egyik meghatározó szereplője lehet a precíziós mezőgazdaság területén.
Harsányi Zsolt az Ukrajnában zajló háború hatásai között megemlítette a földgáz árának elszállását, ami - mint arra bizonyára mindenki emlékszik - a műtrágyák mellett a mezőgazdasági gépek működéséhez szükséges adalékanyag, az AdBlue fő alapanyaga. Ennek a hiánya ősszel már okozott egy kisebb pánikot, ami hiába rendeződött viszonylag hamar, most intő példaként szolgálhat Európa számára. A szakember emellett utalt az energia, az üzemanyag, valamint az alapanyagok (Ukrajna és Oroszország más fémek és alapanyagok mellett a nemzetközi acélkereskedelem mintegy 10%-át adja) árának emelkedésére, illetve a szállítások elmaradására is.