A Német Spárga- és Bogyósgyümölcs-termesztők Szövetsége (Netzwerk der Spargel- und Beerenverbände e.V.) a kiváló minőségű és jó termésátlagokat hozó spárgatermés ellenére is borúsan látja a piaci helyzetet, míg a szamóca esetében némileg derűlátóbbak - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Már csak hat hét van hátra a német spárgaszezonból (Spargelzeit), mely hivatalosan június 24-éig, Keresztelő Szent János napjáig tart, ám még május közepén is jelentős importtételek nyomják lefelé az árakat. Simon Schumacher, a szövetség elnöke nem is rejtette véka alá a termelők többségének véleményét:
Az idei piaci helyzet alakulása
Az AMI adatfelvételei szerint a spárga árszintje Húsvét után minden kiskereskedelmi egységnél csökkent. Míg a húsvéti szezonban a boltokba szállított mennyiség éppen csak hogy elegendő volt a kereslet kielégítésére, a hűvös idő miatt később bedurranó termés piacra kerülésével húsvét után gyorsan túlkínálat alakult ki. Az élelmiszer-kiskereskedelem piaci ereje itt mutatkozott meg igazán: az árak gyorsan nyomás alá kerültek az olcsó importtal szemben. Az AMI szerint 2021 áprilisában és májusában volt a legjelentősebb a spárga, különösen a zöld spárga behozatala. A 2022. évi 19. héten még mindig voltak ajánlatok az élelmiszer-kiskereskedelemben az importált spárgára. Az összesen 60 reklámkampányból 10 vonatkozott import tételekre, bár ezek többsége zöld spárga volt, és a németek 90%-ban a fehér spárgát vásárolják. A fogyasztók a vártnál is jobban visszafogták vásárlásaikat a belföldi, drágább termékekkel kapcsolatban, így a spárga iránti kereslet csak húsvétkor volt nagyon erős, Anyák Napja körül pedig jó.
A Szövetség felmérése szerint borúlátók az érintettek
A Szövetség saját felmérése szerint a kiskereskedelemben megkérdezettek fele (51%) állítja, hogy az értékesítési helyzet egy átlagos évhez képest rossz vagy nagyon rossz. Kevesebb, mint minden ötödik válaszadó (17%) közepesnek, és mindössze 8% minősített jónak vagy nagyon jónak az idei forgalmát. A vendéglátásban, gasztronómiában dolgozók 42%-ának jól vagy nagyon jól, 35%-uknak közepesen, 12%-uknak pedig rosszul vagy nagyon rosszul megy. A válaszadók közel negyede az idei idényben végzett direkt marketing tevékenységet jónak vagy nagyon jónak értékeli (23%), a válaszadók több mint fele viszont csak (53%) közepesnek. A fennmaradó 24% szerint a direkt marketing általi értékesítés rossz vagy nagyon rossz minősítést érdemel.