2022 márciusában a Krone és a Lemken bejelentették, hogy egy szántóföldi robot közös fejlesztésébe kezdtek. Ezt a robotot aztán az idei évben május 19-én, csütörtökön mutatták be először a nyilvánosságnak. A munkagépgyártók a projektre magyarázatul közölték, hogy számításaik szerint Németországban a gazdaságok száma az elmúlt 15 évben megfeleződött - írta meg a Future Farming. Ez viszont azt jelenti, hogy a gazdaságok területe megduplázódott, vagyis olyan gépekre lesz szükség, amelyek ezeken a megnövekedett birtokonon is tudnak dolgozni, akár emberi beavatkozás, vagy felügyelet nélkül.
Az eredmény az úgynevezett VTE szántóföldi robot lett, ahol a VTE a "Verfahrenstechnischen Einheit", vagyis az "eljárási/feldolgozási egység" rövidítését jelenti. Ez egyelőre egy koncepciómodell, de a gyártók várakozásai szerint 2023-ra már öt kész modellel fognak rendelkezni, és 2025-ben már ténylegesen piacra is léphetnek az új robottal. Az új autonóm egységek várható gyártási száma azonban egyelőre nem ismert.
A Krone és Lemken mérnökeiből álló projektcsapat hivatalosan 2017-ben kezdte meg a munkát, a legnagyobb titoktartás mellett. A csapat 20 főből áll, és jelenleg gyártók két koncepciómodellel rendelkeznek. A projekt célja szerint a végleges VTE robotnak olyan feladatokat kellene önállóan elvégeznie, mint például a kaszálás, a gereblyézés, a tarlóhántás, a szántás, a forgóboronálás vagy a vetés.
A robot egy MTU négyhengeres motorral rendelkezik, amely 230 lóerő teljesítmény leadására képes, és ez látja el energiával mindkét tengelyt és a teljesítményleadó tengelyt is. A robot súlya közel 8 tonna, és négy 650/65 R38 Trelleborg IF gumiabronccsal van felszerelve. A robot legfeljebb 20 km/h-s sebességgel lesz képes haladni, és négykerék-meghajtással, valamint négykerék-kormányzással is rendelkezni fog. A gyártók jelezték, hogy a dízelmotor a jövőben akkumulátorcsomaggal vagy hidrogénmotorral is helyettesíthető lesz.
Az autonóm jármű emellett számos érzékelővel is rendelkezik, amelyek a munkafolyamatokat figyelik, valamint kamerákkal, amelyek a környezetet tartják szemmel. Mivel a járművet kizárólag szántóföldi közlekedésre fejlesztették ki, nincs felszerelve légnyomáscserélő rendszerrel. A gyártók szerint a robotokat - a fejlesztés jelen állása szerint - még teherautóval kell a telephelyről a földekre szállítani.
(Címlapkép forrása: Future Farming)