Az online szakmai ügyintézés egyik leggyakoribb nehézsége napjainkban, hogy az eljárások során sokszor még mindig papíralapú nyomtatvány kitöltésével és kölcsönös aláírásokkal kell feljogosítania az embernek hozzáértő segítőit a képviseletre. E nehézséget sikerült nemrég kiváltania a hatóságnak az elektronikus meghatalmazás lehetőségének bevezetésével - olvasható a Nébih oldalán. A hivatal ügyfelei a jövőben már az ügyintézéshez szükséges meghatalmazásokat is teljeskörűen online intézhetik, az alábbi egyszerű folyamat végigvitelével:
- Látogasson el a Nébih Ügyfélprofil Rendszerének oldalára.
- Lépjen be, azonosítsa magát ügyfélkapus felhasználónevével és jelszavával.
- Válassza a Meghatalmazás menüpontot.
- Hozzon létre "Új meghatalmazást".
- Adja meg meghatalmazottja adatait.
- A több mint 340-féle ügytípusból válassza ki, mely ügyben/ügyekben járhat el Ön helyett a kiválasztott meghatalmazott.
- Véglegesítse a meghatalmazást.
És ezzel a meghatalmazás azonnal felhasználhatóvá válik, a meghatalmazott máris elindíthatja az ügyintézést. Az új rendszernek köszönhetően könyvelők is segíthetik megbízójukat a meghatalmazás kezelésében. Ennek lépései:
- Látogasson el a Nébih Ügyfélprofil Rendszerének oldalára.
- Lépjen be, azonosítsa magát ügyfélkapus felhasználónevével és jelszavával.
- Válassza a Meghatalmazás menüpontot.
- Hozzon létre "Új meghatalmazást".
- Adja meg meghatalmazója adatait - legyen szó cég, szervezet vagy akár személy képviseletéről.
- Válassza ki, mely ügyben/ügyekben járna el Ön a kiválasztott meghatalmazó helyett.
- Véglegesítse a meghatalmazást.
- Az aktiváláshoz meghatalmazójának a Nébih Ügyfélprofil Rendszerben el kell fogadnia a meghatalmazást.
A meghatalmazás rögzítéséről, aktiválásáról, törléséről a meghatalmazó és a meghatalmazott egyaránt rendszerüzenetet kap az ügyfélkapus (KÜNY) tárhelyére. Amennyiben a meghatalmazott által rögzített meghatalmazást több, mint 60 napig sem elektronikusan, sem papíralapon nem hagyja jóvá a meghatalmazó, a rendszer a rögzített rendelkezést automatikusan törli, amelyről ugyancsak értesítést kap mindkét fél a tárhelyére. Fontos megjegyezni, hogy
- az új, elektronikus lehetőség bevezetése a korábban rögzített meghatalmazásokat nem érinti, nem kell megismételni azokat;
- Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített - azonos ügykörben tett - nyilatkozat mellett nem kell külön meghatalmazást adni;
- ha valaki rendelkezik cégképviseleti jogosultsággal, annak nincs szüksége külön meghatalmazásra.