Leáldozott a tengeri fuvarozásnak? Aggasztó hírek érkeztek a spanyol kikötőkből

Leáldozott a tengeri fuvarozásnak? Aggasztó hírek érkeztek a spanyol kikötőkből

agrarszektor.hu
A tengeri fuvarozási árak mérséklődésével a felerősödő forgalom átmenetileg túlterheli az európai kikötőket. Amíg a Sanghaj-Genova útvonalon egyre esik a forgalom, Rotterdam egyre népszerűbb célállomás a Kínából érkező áruk számára. A spanyol kikötőkben viszont a telítettségnek közelednek a raktárak kapacitásai.

A World Container Index adatai szerint a konténeres tengeri fuvarozási díjak már régóta csökkenést mutatnak: július 21-én egy 40 láb hosszú konténer 6820 dollár volt, ami 2,6%-kal kevesebb, mint az előző héten, és immár 24%-kal olcsóbb, mint egy ével korábban. Ha azonban a járvány előtti időszak 3554 dolláros átlagárával hasonlítjuk össze, ez még mindig nagyon magasnak mondható - olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB) oldalán. Az árak mérséklődésének oka, hogy jóval kevesebb az Ázsia és Európa között szállított áru mennyisége, elsősorban az emelkedő infláció és az általános bizonytalanság miatt visszaeső kereslet következtében. A legnagyobb csökkenést a Sanghaj-Genova útvonalon tapasztalták, ahol csaknem 20%-kal mérséklődött az áruforgalom az egy évvel korábbihoz képest. Ennek egyik oka, hogy Kínából lényegesen könnyebb és olcsóbb az árut Rotterdamba szállítani, ami meg is látszik a fuvardíjon, egy 40-lábas konténert Sanghajból 9092 dollárért juttatnak el jelenleg Rotterdamba, míg Genova célkikötő esetében 10300 dollárt kérnek.

Árcsökkenés és a forgalom átmeneti növekedése tapasztalható viszont a spanyol kikötőkben, ahol a nagyobb árumennyiség érdekes következményekkel jár. A legnagyobb spanyol kikötőben, például a jelenleg 85%-os kihasználtsággal működő, óránként 50 kamiont ellátó Valenciában a telítettséghez közelednek a kikötői raktárak kapacitásai. A beérkező nagy árutömeg, és a csökkenő európai kereslet miatt ugyanis csak azokat az árukat szállítják el, amelyekre a szárazföldi raktárakban, logisztikai központokban szükség van, a többi konténer a kikötőkben marad. Spanyolország a valenciai kikötő a becslések szerint az évé végére eléri a 9 millió TEU (twenty-foot equivalent unit, azaz 20 láb hosszúságú konténernek megfelelő egyenérték) áruforgalmat, ami 2021-ben még csak 5,6 millió TEU volt. A spanyol kikötők sorában Algeciras (4,8 millió TEU) és Barcelona (3,5 millió TEU) áll a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán.

Címlapkép forrása: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?