agrarszektor.hu • 2022. október 7. 11:03
Közkeletű vélekedés, hogy az emberiség azzal tehetné a legtöbbet az élelmiszer-pazarlás ellen, ha nem ragaszkodna olyan erősen az élelmiszerek csomagolásán található lejárati dátumokhoz.
Az emberek már évtizedek óta használják a minőségét megőrzi címkéket, amelyek arra szolgálnak, hogy útba igazítsák a vásárlókat, meddig marad friss a termék. Ám az egyes jelölések félrevezetőek lehetnek, ezáltal pedig hozzájárulhatnak az élelmiszer-pazarláshoz - olvasható az Index oldalán. A "Fogyasztható" megjelölés teljesen rendben van, hiszen elsősorban a gyorsan romló - hús- és tejtermékek - csomagolására nyomják, azonban a "Minőségét megőrzi" jelölésnek semmi köze az élelmiszer-biztonsághoz, inkább megijeszti a fogyasztót, aki, ha átlépi a dátumot, azonnal kidobja az árut.
Patty Apple, a Food Shift nevű kaliforniai cég ügyvezetője szerint az emberek leolvassák a dátumot, és úgy vélik, hogy azután már az élelmiszer ehetetlen, romlott, és eldobják, miközben ezek a dátumok nem azt jelentik, hogy azontúl már ne lenne ehető vagy ne lenne éppen tápláló. A nonprofit vállalkozás azzal foglalkozik, hogy összegyűjti a lejárt szavatosságú vagy sérült élelmiszereket.
Az Egyesült Királyság legnagyobb élelmiszer-áruházai közül a Sainsbury's és a Marks&Spencer már úgy árusítja az előrecsomagolt gyümölcsöket és zöldségeket, hogy nincs rajtuk a "Minőségét megőrzi" jelzés. Az Európai Unióban pedig már jelezték, hogy év végéig felülvizsgálják az élelmiszerek szavatossági idejére vonatkozó előírásokat, és nagyon fontolgatják a "Minőségét megőrzi" címke teljes visszavonását. Ugyanakkor az Egyesült Államokban még nincs napirenden a téma, inkább megpróbálnak rendet vágni a különféle címkemegnevezések között, ezzel is okítva a vásárló amerikaiakat és csökkentve az élelmiszer-pazarlást.
Az ENSZ legutóbbi felmérése szerint a globálisan megtermelt élelmiszerek 17%-a pocsékba megy, leginkább a háztartásokban. Az amerikaiak körében végzett felmérés szerint a megvásárolt élelmiszer nagyjából 35%-a kerül a kukába anélkül, hogy hozzányúltak volna. Ez pedig egyértelmű energiapazarlás is, hiszen fölösleges volt a víz, a termőföld vagy a munkaerő-ráfordítás az élelmiszer előállításánál. Az évi 4 millió tonnányi élelmiszert kitevő amerikai élelmiszer-pazarlás szinte kizárólag a "Minőségét megőrzi" címke számlájára írható - írta elemzésében az APNews.
A termékek frissessége miatt aggódó vásárlói nyomás hatására kezdték a gyártók feltüntetni a hetvenes években a szavatossági időt a termékeken. 2019-ben az amerikai élelmiszer- és gyógyszerfelügyeleti hatóság (FDA), amely az amerikai élelmiszerek 80%-ának engedélyezésével foglalkozik, ajánlásokat fogalmazott meg a gyártók felé. E szerint a termék frissességére utalásnál azt a címkét javallott használni, hogy milyen dátum lejárta előtt fogyasztható, míg romlandóknál a minőségét megőrzi figyelmeztetést.
Mivel ez nem kötelező, ezért továbbra is nagyon változó a különböző szövetségi államokban, mit írnak a gyártók az élelmiszerek csomagolására. A Marylandi Egyetem 2022 júniusában megjelent tanulmánya szerint az amerikai államokban egyébként ötvenféle leírást használnak az élelmiszerek szavatosságára vonatkozóan, ami nem mindig teszi könnyűvé a fogyasztó számára az eligazodást a szavatossági idő világában.
A legtöbb ember biztos abban, hogy a címkék - a lejárat dátuma, fogyasztható, minőségét megőrzi - azt jelentik, hogy azután már nem szabad elfogyasztani az élelmiszert. Pedig ez nem így van!
- hangsúlyozza Richard Lipsit, egy nagy kaliforniai zöldségoutlet tulajdonosa.
A vállalkozás elsősorban csökkentett árú élelmiszerekre specializálódott. Lipsit szerint egyébként a tej is iható még egy héttel a szavatossági idő lejárta után, ugyanígy évekig ehető a konzerv vagy a hasonlóan speciálisan csomagolt élelem. Az FDA ilyen esetekben csak azt kéri az emberektől, alaposan vizsgálják meg a termék állagát, színét, szagolják meg, mielőtt elfogyasztják.
Használjuk az érzékszerveinket!
A brit élelmiszerláncok is arra ösztönzik a vásárlókat, hogy hagyatkozzanak az élelmiszerrel kapcsolatban az érzékeikre. A Morrisons üzleteiben már januárban váltottak, és a saját márkás tejek esetében a Fogyasztható címkét minden esetben Minőségét megőrzire változtatták, és a vásárlók egy része is támogatja a váltást. Ellie Spanswick, egy közösségimédia-reklámszakértő elmondta, hogy leginkább vidéki piacokon vásárol zöldséget, tejárut, tojást, ezeken a helyeken nincs lejárati címke a termékeken. A szakember szerint bármikor könnyen megállapítható ránézéssel, szaglással, tapintással, hogy egy termék már nem friss.
Mások viszont védik a címkézést, azt állítva, így elkerülhető például gyümölcsök esetében, hogy otthon derüljön ki, hogy belül már rohadt. Ugyancsak támogatja a címkézés megtartását a nagy amerikai élelmiszergyártókat tömörítő érdekvédelmi szervezet. Ők azzal érvelnek, sokkal jobb, ha egységesen kezelik például a címkézést, mert így a gyártás folyamata is egységes, ez pedig lehetővé teszi, hogy olcsóbban adják a terméket.